21 år efter Theme Hospital är det äntligen dags att bli inlagd igen.

"Ingen tvekan om att det är ett spel i precis samma sjuka anda"

När jag slår mig ner framför Two Point Hospital har det gått 21 år sedan releasen av Theme Hospital. 21 år! Förutom att den insikten får mig att känna mig uråldrig vilar en "inte en dag för tidigt"-känsla över projektet. En del av folket bakom Theme Hospital (och Theme Park) har visserligen hållit sig sysselsatta med Black & White, Fable-serien och The Movies, men med Lionhead sex fot under jorden öppnade sig möjligheten för ett "Theme Hospital 2".

Det råder nämligen ingen tvekan om att det är ett spel i precis samma sjuka anda.

Nu kan jag visserligen snurra kameran hur jag vill och zooma in och ut, men av gammal vana hamnar jag ofta med ett isometriskt perspektiv. Som vore det 1997 placerar jag ut en reception och anställer en receptionist. Enligt cv:et är hon flitig, glad och ohygienisk. Man kan inte få allt.

I sydöstra hörnet av Two Point County, Hogsport, öppnar du ditt första sjukhus.

Glöm sjukförsäkringar. Här betalar alla patienter 10 000-tals kronor.

Till skillnad från sin tematiska föregångare finns löjligt mycket krimskrams att smycka med.

Jag bygger ett rum för allmänmedicin och anställer en läkare. (Omotiverad, hangry och "inte mentalt kapabel". Nåväl.) I korridorerna placerar jag ut bänkar, godisautomater och krukväxter. Jag bygger en avdelning för inlagda patienter, apotek och slutligen en klinik för ljushuvuden, där deras glödlampor till skallar skruvas bort och nya skapas via avancerad teknologi.

Nej, Two Point Hospital är inte den mest bokstavstrogna och seriösa tolkningen av hälsovården. Andra åkommor är exempelvis "verbal diarrhea" ("Sjukdomen folk inte kan sluta tala om!") och i högtalarsystemet sprakar en röst: "Patienterna uppmanas att lämna toaletterna i skicket ni hoppas finna dem i, och inte så som ni förväntar er hitta dem. Tack!"

Köer kan bli ett potentiellt dödligt problem. Håll noga uppsikt.

Zooma och skruva kameran, ty 3d har kommit till sjukhussimulatorn!

Ack, spöken. Who you gonna call? Vaktmästaren!

Mark Webley, som tillsammans med Gary Carr grundat Two Hospital Studios och var med och skapade Theme Park och Theme Hospital svarar snabbt nej ("Weeell, no") på frågan om det ens fanns en tanke på att ta spelet i en mer allvarsam riktning. Han får medhåll av Ben Huskins, som är lead designer och har tidigare jobbat med Fable-serien och The Movies.

Vi ville definitivt hålla oss långt ifrån referenser till verkliga sjukdomar. Det är antingen eller. Antingen strävar du efter realism eller så tar du dig an det med ett lättare sinne.

Jag får verkligen samma glada känsla i kroppen av att spela Two Point Hospital. Det är på liv och död, men samtidigt fnissar jag när en gubbe, diagnotiserad med kronisk tjurighet, dör i korridoren och börjar hemsöka de andra patienterna. Lyckligtvis kan min vaktmästare fånga spöken.

Andra små, men trevliga, nyheter är att du enkelt kan se hur lång kön är till ett rum och när du bygger avdelningar får rummet högre status beroende på storlek och antal prylar. Mina rum fylls således med solrosor, diplom, tavlor, bokhyllor, lampor, mattor och britsar.

"Ett mäktigt hälsovårds-imperium"

Two Point Studios hade kunnat nöja sig här och det hade räckt så. Nu handlar emellertid Two Point Hospital inte "bara" om att designa dina drömmars sjukhus, om att bota absurda sjukdomar eller hantera gnällig personal. Nej, här bygger du inte bara ett sjukhus utan ett mäktigt hälsovårdsimperium.

Snarare än Theme Hospitals platta spelbräde finns här en världskarta med myllrande städer, industrier, nöjesfält och avlägsna, snötäckta områden. Det här är Two Point County. Ben berättar att du när som helst kan återvända till kartvyn och förflytta dig mellan olika sjukhus ("Nästan som att snabbresa på kartor i rollspel"). Visserligen fick jag i demon nöja mig med ett litet sjukhus i kartans sydvästra hörn men Ben lovar mig att det finns en hel sjukhusvärld att upptäcka därute.

Patienter väller in som du varken kan diagnostisera eller bota. Senare i spelet, på ett annat sjukhus, forskar du fram ny teknologi du kan ta med dig till ditt första sjukhus för att uppgradera en maskin. Genom att göra detta öppnas nya vägar. Den här ickelinjära metoden var viktig för oss.

Att expandera sitt sjukhus i staden är både komplicerat och kostsamt.

Detaljrikt men inte oöverskådligt.

Likheterna med verkliga sjukdomar är obefintliga.

Mark tillägger att olika sjukhus på olika platser skapar olika problem.

I bergen är det kyligt medan epidemier frodas på varmare breddgrader. Vi har ett sjukhus som du måste rädda från ruinens brant. När du når de sista banorna i staden måste du expandera genom att köpa mark och riva hus. Kostsamt. På mindre platser behöver du bara riva lekplatser.

Detta expanderar inte bara spelet på ett naturligt (och hisnande) vis utan botar även Theme Hospitals i särklass värsta åkomma. I sjukhussimulatorn från 1997 byggde du upp sjukhus för att lämna dem bakom dig. Här, i ditt imperium, verkar sjukhusen i symbios med varandra.

Och... inte ens detta är allt. Two Point Studios har imponerats och inspirerats av vad Planet Coaster och Prison Architect gjort på senare år och visionen är att Two Point County ska bli sjunde himlen för olika simulationer. Det finns redan planer och Mark vet vad det inte ska bli, men oavsett vad det blir ska du inte förvånas över om ämnet är lika kul som att se målarfärg torka.

Det blir inget nöjesfält, inte heller ett fängelse, för det finns redan två spel därute som mutat in de områdena under en överskådlig framtid. På sätt och vis tror vi att i grunden tråkiga ämnen banar väg för intressanta spelupplevelser, och Two Point Hospital är en bra startpunkt för oss.

Fotnot: Two Point Hospital släpps till pc under 2018. Andra format kan bli aktuella.

Skicka en rättelse