Vi har varit på pratstund med utvecklarna Naughty Dog.

The Last of Us: Part 2 är ett stort dragplåster för Sony under årets E3-mässa. Titeln inledde Playstations presskonferens, där en känslotung trailer blandade mellansekvenser med spelande. Under veckan fick vi tillsammans med ett par andra medier sitta ned för ytterligare en titt.

Spelsekvensen som rullar på skärmen, kontrollerad av en Naughty Dog-medarbetare i skuggorna på bakersta raden, är densamma som visades under Sonys presskonferens. Faktum är att den ser mer eller mindre identisk ut, ned till minsta interaktion med miljö och fiender.

Fenomenet går inte tittarna förbi, utan första frågan när sista bildrutan rullat blir "Var det där verkligen live-spelande?".

Den omtalade trailern.

Mja, ja, jo, blir svaret efter att Naughty Dogs Richard Cambier skruvat på sig en stund. Sekvensen spelas visserligen live med en handkontroll, men fienderna och interaktionerna är hårt styrda för att demot ska rulla på som tänkt. Inget ska kunna störa flytet, inget oväntat ska hända. I praktiken handlar det alltså närmare om en realtidsrenderad videosnutt än riktigt gameplay.

Med det ur vägen rullar frågorna vidare. Cambier berättar att det nya systemet för dodge är knutet till en knapp snarare än automatiskt, men att det ändrar beteende beroende på kontext – vad som händer runt spelaren. Detsamma gäller systemet för att krypa, även det är knutet till en knapp och ger nya möjligheter i världen.

Ja, det spelades i den läckra E3-trailern, men det var ett hårt styrt spelande.

Nytt är också förbättrad AI för alla fiender. Det märks bland annat genom att de ropar på varandra och ber om hjälp, med namn. Sist men inte minst bjuder spelet på mer yta ställt mot The Last of Us, vilket ger större områden med fler möjligheter till egna vägval.

The Last of Us: Part 2 utspelar sig i Jackson, samma samhälle som Ellie och Joel når i slutet av första delen. Det har gått fem år sedan första spelet, och Ellie är nu 19 år gammal. Mycket av inledningen i andra delen handlar om att visa vardagen och ett normalt tonårsliv, vilket ger skarpa konstraster mot dödandet och våldet. Ellie står i centrum i trailern, men även Joel har en stor del i berättelsen.

Förutom det håller Naughty Dog tätt om vad som väntar i The Last of Us: Part 2. Själv är jag nyfiken på om ny mekanik kan göra de enligt mig klumpiga striderna mer dynamiska, vilket skulle göra spelet mer lockande för min del. Att själva storyn och karaktärerna blir bra tar jag för nästan givet – det är ändå Naughty Dogs specialitet. Oavsett vilket, facit får vi tidigast 2019.

Personligen tycker jag scriptade scener är underskattat. Det går skapa så mycket mer som ger en bättre spelkänsla. Däremot blir det ju inte lika kul andra gången man spelar det, men jag tycker inte det gör någonting. 17/06 Håller med..... 15/06 @whoo: Hur var det krystat? Vi har vetat om det sen första spelet och det känns naturligt att hon blir kär i någon under hennes liv. 14/06 Trist, för det var ju just det sjuka flytet och helhetsupplevelsen som var ”wow” faktorn. Man hade ju hoppats på att dom hade kunnat få till den där nivån hela vägen igenom och inte bara i scriptade sekvenser....och även få till samma nivå av ai dynamis... 14/06 Naughty Dog har troligen tänkt ut en rutt man vill ta genom denna miljö. Sedan har man placerat ut fiender i denna miljö för att det ständigt ska finnas ett hot. Efter det "tränar" man på att spela och flyttar möjligen på någon fiende för att nå det res... 14/06 @Gogge: ahja tlou1 är fortfarande ett mästerverk. Om tvåan blir i närheten av demot är jag nöjd. 14/06 https://www.youtube.com/watch?v=Nl8k8nR1h2Y frame by frame analys av tlou2 trailern 14/06 @eld @powerbuoy som nämndes i andra tråden så blev AI'n för TLoU1 release inte alls som det visades i demot på E3 2012: https://www.youtube.com/watch?v=BF0EaH73ee4 Reddit AMA'n med deras lead AI utvecklare (https://www.reddit.com/r/Games/comments/1fvtzb... 14/06 Kanske bättre att en speljournalist tar sig an att visa en demo snutt? Blir ju verkligen bra och man får en känsla utav hur följsamt och smidigt allt är...eller? Börjar vid 2:46 https://youtu.be/TKjpRJgYWiI 14/06 Ja allt föll ju på plats hela tiden vid gameplay så det förstod man ju att det var scriptat, inget spel har flutit på så bra för mig hehe. Men man får ju en förståelse för hur spelet kommer funka och se ut :) jag är extremt förväntansfull, första spelet... 14/06
Skicka en rättelse