Franskt, fantasifullt och jättestort. Vi har spanat in gameplay.

Under förra årets Ubisoft-presentation drog den korta teasern för Beyond Good and Evil 2 ned rungande applåder. För E3 2018 tar fransmännen det hela ett steg längre, med saftigt snygg CGI-trailer samt matig gameplay-demonstration för media på plats – FZ inkluderat.

I korthet får vi följa med från ett tempel under Ganesha City, genom själva staden och vidare upp hela vägen till rymden. Just skalan, att allt arbetar sömlöst och att alla system fortsätter rulla i bakgrunden, är den stora styrkan som framhävs för Beyond Good and Evil 2. Teamet har arbetat i sex år på att lösa de tekniska utmaningarna, så att trafiken på gatorna i Ganesha City gilder vidare – trots att spelaren är ett halvt solsystem bort.

Längs vägen följer vi två karaktärer som styrs av Ubisoft-utvecklare i samma rum. Det hela är väldigt oscriptat, även om de stora sakerna som "gör ungefär så, flyg typ dit" uppenbart är bestämda på förhand. Resultatet är mer spontant än ofta annars under spelvisningar på E3 – det blir lite styltigt, någon missar en del i strid, ett fordon håller på att klippa en vägg och en specialförmåga bommar tänkta målet. Mysigt, ändå.

Generellt är det två saker vi tar med oss från demonstrationen – skalan och världen. Kan Ubisoft fylla världen med innehåll, från det lilla till det stora, har de ett potentiellt mästerverk på hand. Tanken på System 3 är nämligen lockande, där vi vill veta mer om.. allt, egentligen. Sitter de bitarna är det lätt att förlåta mycket annat.

Se fler intryck och djupare diskussion i videoklippet i artikelns topp!

Skicka en rättelse