Ett spel om första världskriget så långt ifrån Battlefield 1 du kan komma.

Valiant Hearts var något så ovanligt som ett krigsspel med hjärta. Jag trodde i min naivitet att det skulle bli början på något, men istället blev det en engångsföreteelse för Ubisoft. De gjorde det klart för Yoan Fanise, en av spelets regissörer, att det från och med nu skulle handla om trippel-A.

Bevisligen var detta ett besked som Fanise inte kunde acceptera och fyra år senare gör han sig redo att återvända till första världskriget, den här gången med Digixart som tillsammans med animationsstudion Aardman (Wallace and Gromit) ska fånga oss med 11-11: Memories Retold.

Harry är olyckligt kär.

Nya perspektiv på första världskriget.

Akvarellstilen gör 11-11 till något eget.

11-11 må dela krig och regissör med Valiant Hearts, men är i slutändan något väldigt eget. Där Valiant Hearts saknade dialog (både talad och skriven) har 11-11 Elijah Wood och Sebastian Koch i huvudrollerna. Där Valiant Hearts var i serietidnings-2d är 11-11 i akvarell-3d.

"Ingen sa att han kunde dö"

Jag får spela inledningen till den punkt där Harry (Wood) och Kurt (Koch) möter varandra. 11-11 ger ett annorlunda intryck. Sebastians resa inleds 1916 i kanadensiska Toronto. Han jobbar i en fotobutik och är olyckligt kär i Julia, en kollega. Ett ödets nyck ger Harry jobb som fotograf i Europa under första världskriget. Han vill imponera. Ingen sa att han kunde dö.

I samma tid på andra sidan världen jobbar tyske Kurt i en zepperlinarfabrik. Kurts berättarröst är engelsk, men de runt omkring talar tyska. En fin detalj. Kurt får veta att hans son Max är saknad i strid och när han går genom fabriken, uppför stegar, längs smala ramper, författar han i huvudet ett bred till sin hustru, Katrin. Han måste till fronten, hitta deras son. Han vet att han kan dö.

Som berättelse gör 11-11 mig nyfiken. Som spel ger det ett tafatt intryck. Jag gillar hur jag själv får styra Harrys kamera och ta bilder, hur jag rattar in meddelanden på radion, men att utföra fetch quests bland skyttegravarna vid Vimy-åsen blir snabbt gammalt. Här byter spelet i raskt tempo mellan Harry och Kurt. Harry följer majoren i hasorna och tar bilder medan Kurt hämtar vatten för att kyla ner maskingevär, hämtar ammo, hämtar sladdar... som sagt, fetch quests.

En spelar WW1-katt. Nu har du sett allt.

Breven till Katrin kommer inte fram.

Ett oväntat möte. En oväntad vänskap?

"Han vet att han kan dö"

Jag ska dock inte avskriva 11-11:s "speliga" moment ännu. När kaoset stegras och de båda frontfigurerna hamnar i tunnlarna under slagfältet får jag spela som en – katt! Den jagar hungrigt efter en duva (som också ska vara spelbar) genom tunnlarna och jag får se kriget ur ett nytt perspektiv. Katten följer duvan till en tunnel där Kurt riktar sitt gevär mot Harry, innan han sänker vapnet. Jag vill veta fortsättningen.

11-11 är en udda fågel, där vi inte bara får uppleva första världskriget ur båda sidornas perspektiv utan även ur djurens synvinkel. Det släpps till pc, Playstation 4 och Xbox One den 9 november 2018, nästan på dagen hundra år efter att kriget tog slut.

Skicka en rättelse