Yakuza-skaparna fortsätter sin våldssaga med nya aktörer – Andreas Eklöv jublar.

När jag besökte Tokyo Games Show 2018 lyckades jag snubbla på ett spel som kallades Judge Eyes. Min omedelbara tanke var att det var väldigt likt Yakuza-serien, och efter en spelsession skrev jag i min rapport från mässan att Yakuza-fans hade en andlig efterföljare att vänta. Jag visste inte då att det faktiskt var samma team som utvecklade vad som nu går under namnet Judgement. Efter att ha spelat två timmar in i handlingen kan jag meddela att det här inte bara är i samma anda som Yakuza, utan en ny berättelse i samma värld.

Ex-advokat i arbete.

Efter att ha lämnat advokatjobbet ägnar sig Yagami åt deckararbete.

Du axlar rollen som Yagami, en ung stjärnadvokat som blivit hett villebråd efter att han lyckats få en mordmisstänkt klient frikänd. Tydligen är det en osannolik bedrift i spelets version av Japans juridiska system. Efter ett ohyggligt missöde med sagda klient lämnar Yagami livet som advokat bakom sig och ägnar sina dagar åt att driva en detektivbyrå där han bland annat frilansar åt sina tidigare arbetsgivare, och kommer i kontakt med moraliskt tveksamma element i form av stadens maffiaklaner. En nyhet är att du kan välja mellan engelsk och japansk dialog. Med andra ord blir både puritaner och mer västligt orienterade nöjda.

"Du axlar rollen som Yagami, en ung stjärnadvokat som blivit hett villebråd"

Judgment må ha ett nytt namn och nytt karaktärsgalleri, men det är med några få undantag samma sorts spel vi njutit av i de senaste Yakuza-delarna. Handlingen utspelar sig exempelvis i staden Kamurocho, samma stad som de flesta Yakuza-spelen. Det innebär att du kan besöka samma platser, och för min del var det något av ett kärt återseende att få gå till samma restauranger, träna min sving i baseballcentret, spela minispel i arkadhallarna eller köpa på mig pryttlar i en Don Quijote-butik.

Den som har spöat ligister i Yakuza 6, 0 eller Kiwami kommer direkt känna igen sig i striderna. Det är mer eller mindre exakt samma system som används nu, med undantag för att det finns annorlunda specialattacker att låsa upp i uppgraderingssystemet. Det som skiljer Judgment åt spelmekaniskt är detektivarbetet du får utföra med jämna mellanrum.

Det består dels av att du ska analysera brottsplatser à la Arkham-Batman, dels att du ska ställa frågor under intervjuer. Rätt frågor ger bonuspoäng som kan användas till att snabbare uppgradera Yagamis egenskaper. Det finns också ett system där du får svara på frågor, och svarar du rätt på alla belönas du med poäng till uppgraderingen av Yagami. Längre fram i spelet kan du också lösa brott genom att flyga drönare genom staden, vilket blir ett litet minispel i sig.

Minispel finns i massor. Du kan till exempel plocka gulliga djur...

... och inte fullt lika gulliga zombier.

Dessa nya sidospår är dock bara ett komplement till vad som är en ytterst bekant Yakuza-upplevelse, och de klassiska minispelen förväntar sig finns representerade. Du kan fortfarande gå in i arkadhallar och spela minispel som att fånga mjukiskatter med klo-maskinen, men du kan också ägna dig åt förvånansvärt matiga minispel som ett House of the Dead-liknande zombiepangar-spel.

"Som att träffa en gammal kär vän jag inte insett hur mycket jag saknat"

Mina två timmar med Judgment känns som att träffa en gammal kär vän jag inte insett hur mycket jag saknat. Att springa runt i Kamurocho och äta mat, spöa ligister och yakuza-gäng och spela minispel känns som en varm filt av vällust. Och den berättelse jag hinner få i mig har stor potential. Utvecklarna hoppas på att den mer samtida berättelsen ska locka in en publik som inte hoppat på Yakuza-tåget tidigare. Med tanke på hur likt Judgment är föregångaren är jag något tveksam till detta, men för den som älskar den japanska gangstersagan ser Judgment ut att bli både en förträfflig fix och ett löfte om att seriens anda lever vidare med ett nytt karaktärsgalleri.

Fotnot: Judgment släpps till PS4 andra eller tredje kvartalet 2019. Det finns ute i Japan.

Haha har svårt att se en PI använda sig utav en drönare för att samla bevis. Inte det mest diskretaste valet utav gadgets. 03/03 Underbart! Ett av mina mest hypade spel för iår!! 01/03 Ser fram emot detta! Spelade precis klart Yakuza 0 som blev mitt första spel till serien. Förhoppningsvis släpps detta på PC och medan jag väntar så kommer jag köra igenom Kiwami. 01/03 @Margy: absolut, just Yakuza 6 var riktigt läckert på sina håll, trots att det rent tekniskt inte är världens mest moderna spelmotor. Med design kommer man långt, jag tyckte flera vyer var riktigt bedårande när jag recenserade det (https://www.fz.se/rec... 01/03 Jag tycker det överdrivs rätt rejält ovan om hur fula dessa spel är. Sedan Yakuza 6 och framåt med den nya spelmotorn så ser det ganska bra ut. Många miljöer är väldigt tjusiga. Yakuza spelen har aldrig varit bäst på någonting - möjligen på att vara bra... 01/03 @KeyserSoze: striderna är inte de mest avancerade eller smidiga på spelhimlen, men hur mycket man stör sig på det är så klart väldigt individuellt. Jag drar på smilbanden när en roundhouse-spark får en cykel att studsa på huvudet på en ligist och sedan... 01/03 hade varit intresserad av yakuza spelen och dylikt om dom kunde göra bra fighting, ge mig lite euphoria liknande ragdolls och skippa eld sparkarna. Tycker det är under all kritik när fightingen är som den var i fighting force till ps1 som är över 20 år... 01/03 Jo, har man redan en studio med begränsad ekonomi så får man väl se över sina val. Har man inte kunskapen att koda i Unreal t ex så blir det ju dyrt ändå att antingen utbilda sin personal eller nyanställa. Utveckla egen, ny motor lär kosta ofantligt myc... 01/03 @trickeh2k: till spelets försvar är den första bilden tagen från en videosekvens eftersom deras PR bara skickade med ett fåtal bilder, kvaliteten blir inte lika bra när det skärmdumpas från video. Men absolut, presentationen håller inte nivå med nuvaran... 01/03 Jag tror att de definitivt jobbar med gamla verktyg. Det finns nog inga pengar till uppgraderingar och då ser det ut som det ser ut. 01/03
Skicka en rättelse