Vi har spelat Harry Potter: Wizards Unite, AR-spelet som kändes så självklart för två år sedan.

Jag har spelat mycket Pokémon Go. Samma dag spelet släpptes i svenska App Store var jag fast och under en hel sommar bestod lunchrasten av att springa iväg till närmsta Poké-stop. Därför kom det som en positiv överraskning när ett Pokémon Go-inspirerat Harry Potter-spel utannonserades i slutet av 2017. Franschisen är fortsatt populär världen över och fansen (inklusive jag) har törstat efter rykten och information kring spelet som baseras på J.K. Rowlings universum.

Och fansen lär inte bli besvikna. Harry Potter: Wizards Unite påminner inledningsvis mycket om Pokémon Go med samma AR-koncept och interaktion med den verkliga världen, men vid en närmare anblick är det tydligt att det här spelet är mer avancerat än sin föregångare. Det utspelar sig någon gång efter det sista slaget vid Hogwarts och du som spelare är en del av Statute of Secrecy Task Force som arbetar för att behålla magivärlden hemlig för mugglare (icke-magiska personer).

Skill tree för yrket Auror samt den nya magiska kartan.

Spelet har många nya funktioner som skiljer sig från föregångaren Pokémon Go. Du kan samla ingredienser och brygga potions, gå in i encounters som går ut på att hjälpa ikoniska karaktärer från den magiska världen genom att kasta besvärjelser (du följer och ritar en glyf på skärmen) samt besöka verkliga landmärken för att tillsammans med andra spelare utforska kammare och besegra fiender för att få belöningar. Som trollkarl (eller häxa) kan du även välja mellan tre olika yrken: Auror (någon som kämpar mot mörk magi), professor eller magizoologist (någon som studerar magiska varelser). Varje yrke har ett tillhörande skill tree som imponerande nog påminner om ett klassiskt RPG och spelare från olika yrken kan hjälpas åt i spelet för att låsa upp nytt innehåll.

Stridssystemet var också förvånansvärt imponerande. Trollkarlsduellerna var en intensiv och rolig upplevelse, trots att jag till en början kände mig mycket skeptisk från att bara ha sett det på video. AR-upplevelsen känns genom hela spelet en smula överflödigt och är förmodligen någonting som många spelare tids nog kommer att slå av, precis som i Pokémon Go. Trots stora satsningar från utvecklarnas sida att förbättra AR+ med bland annat en ny 360°-funktion känns det idag fortfarande buggigt och krångligt, vilket får mig att undra om inte uttalandet “later this year” lutar mot release i slutet av året.

I ärlighetens namn var mitt första intryck inte det glädjerus jag hade förväntat mig. Med tanke på alla likheter med Pokémon Go:s AR-sekvenser och kartan så känns konceptet nästan lite urvattnat. På ytan ser det ut som att man har tagit Pokémon Go och endast bytt ut Poké-stops till magiska Inns och Fortresses, vilket också är vad man har gjort eftersom att spelen baseras på samma plattform. Harry Potter: Wizards Unite har dock ett nytt djup med en hel hög nya funktioner och med det nya RPG-fokuset så har spelet ändå potential att bli en magisk upplevelse.

Förutom alla funktioner som den här texten försöker täcka finns det mycket mer att upptäcka som inte ens vi hann utforska under det halvtimmeslånga speltestet. Personligen kan jag inte låta bli att längta efter att starta mitt eget äventyr som häxa, och förhoppningsvis blir det lika magiskt som Warner Bros och Niantic har målat upp det. Ett inbitet Harry Potter-fan som kanske även har ägnat många timmar åt Pokémon Go kommer förmodligen att tillbringa mycket tid även i detta spel.

Men blir det samma enorma succé som Pokémon Go? Tveksamt, trots att Harry Potter: Wizards Unite har potential att bli roligt så har fenomenet redan haft sin storhetstid och spelet kommer förmodligen starkt jämföras med Pokémon Go:s framgång.

Harry Potter: Wizards Unite släpps till iOS och Android senare under 2019.

Det här ska testas sen! Spelade Ingress ett tag och jäklar vad ofta det spelet fick ut mig ur huset. Gick även långa promenader direkt efter jobbet så gick ner en hel del i vikt pga ett spel så det var en riktig win-win att spela ett kul spel och få mot... 15/03 Spelade otroligt mycket "The Walking Dead: Our World" som fungerar precis som detta, Ingress och Pokemon GO i grunden. Skillnaden är då givetvis att man går runt och skjuter zombies istället. Tyvärr blev det så att för att kunna få alla belöningar som... 12/03 Mycket bra text! Är i samma sits som Calle, så ett släpp till sommaren vore trevligt :) 12/03 Ingress i all ära men det är ju långt ifrån lika tillgängligt som Pokémon :) Kul för Niantic dock! 12/03 Om man kollar på TWD: Our world och Jurassic Park så använder dom Google maps och något annat system för spawns som jag förstått det. Även jag som bor mitt i skogen har missions och "stops" i TWD. Mycket bättre än Pokemon. 12/03 Coolt, det pratades en del om Ingress under själva förhandstitten men jag har väldigt dålig koll på det tyvärr. Aldrig testat. Men har funderat över hur stopsen blir till, kul att få en inblick! 11/03 fan va tråkigt det ser ut, ingen som spelar deras första spel Ingress ? det är så mycket bättre o roligare än pokemon. Konstigt det inte nämns för alla portaler som finns i pokemon är tack vare Ingress och all databas som spelare har skapat genom åren,... 11/03 Blir ändå lite sugen. Läser igenom böckerna nu med barnen (på femte), släppa det till sommaren lär det bli ett par trollkarlspromenader. 11/03 Men... det finns ju redan Maguss som är av samma koncept med att slåss mot onda varelser och samla på sig herbs och annat för att brygga potions och som är i öppen beta just nu Spelet är inte baserat på landmärken utan saker spawnar randomly i världen.... 11/03 Det enda Harry Potter jag blev riktigt imponerad över var den läckta filmsnutten som tog internet med storm med Harry i tredjepersonsvy som sprang runt i en mörk värld. 11/03
Skicka en rättelse