Allt är uppskruvat till elva när vi återvänder till Pandora.

Borderlands 3 avtäcktes för några veckor sedan och tidigare ikväll visade Gearbox upp gameplay för första gången - men vi följer vi upp med egenfångad gameplay och våra första intryck, direkt från ett eventet i Los Angeles. Och kort sagt: det känns verkligen som Borderlands där humor och action är högsta prioritet. I detta tredje spel har Gearbox kokat ner konceptet till sin essens.

"en välkommen variation från ökenhålan Pandora"

Den stora nyheten är att Pandora inte längre är den främsta skådeplatsen för berättelsen, genom skeppet The Sanctuary III kommer du kunna resa till andra planeter. Däribland Promethea som är huvudbasen för megaföretaget Atlas som råkar vara under belägring från en konkurrent. I en snabb trailer fick vi också se en rad andra, olika miljöer. Allt från djungler till städer. Gissningsvis har varje planet tydligt utmejslad flora och fauna för att erbjuda en välkommen variation från ökenhålan Pandora.

Huvudkaraktärerna från det andra spelet tar ett steg tillbaka och blir istället uppdragsgivande allierade. Det ger plats åt ett nytt gäng vault hunters att kliva fram i rampljuset. Under eventet fick vi möjlighet att testa två av dessa, sirenen Amara och Zane som är en operative. Den sistnämnda känns mest som en supportklass, med en kraftig energivägg och distraherande holokloner som färdigheter. Amara befinner sig helst mitt i smeten för att distribuera smärta. Hon kan dock bara ha en aktiv färdighet igång medan Zane kan köra två stycken samtidigt.

Personligen gillade jag sirenen bäst, hennes "hoppa upp i luften och slå ner i marken"-färdighet var riktigt bra både för att inleda strider och för att få lite andrum när fienderna blev lite för närgångna. Zanes holoklon var dock väldigt effektiv vid tuffare motstånd och skiftade busarna uppmärksamheten mot ditt riktiga jag bytte du med en enkel knapptryckning plats med din kopia. Genom att uppgradera den ytterligare i färdighetsträdet kunde en sådan rockad även skicka ut olika typer av skadegörande kraftfält i en cirkel runt dig.

Vilken militärledare skulle till exempel inte prioritera att få igång kaffe- och hamburgerproduktionen i en belägrad stad?

Eftersom vi hade möjlighet att spela igenom samma passage på Promethea två gånger valde jag att fokusera på huvuduppdraget första vändan medan den andra ägnades åt olika sidouppdrag. Borderlands 3 är aldrig något seriöst spel men i eskapaderna utanför berättelsen fick humor ta ännu mer plats. Vilken militärledare skulle till exempel inte prioritera att få igång kaffe- och hamburgerproduktionen i en belägrad stad?

Jag säger det igen, det första intrycket av Borderlands 3 är att Gearbox zoomat in ännu mer på vad folk faktiskt gillar i serien, med ännu mer action och humor. Att kalla det en nedkok av tio års härjande på Pandora blir samtidigt fel då det samtidigt expanderar upplevelsen till nya planeter och miljöer. I september vet vi om en trygg och stabil trea utan utsvävningar är vad spelarna vill ha.

Senare ikväll kommer du kunna höra mig, Fredrik "Figgehn" Idestål och Adrian "Polskipies" Charazka diskutera spelet ytterligare efter att ha lirat Borderlands 3 i tre timmar. Se filmen här!

Skicka en rättelse