Efter Fe och Ghost Giant är Zoink tillbaka med en svart sagovärld där slumpen härskar.

De göteborgska systerstudiorna Zoink och Image & Form är lika men ändå så olika. Medan de senare hänger sig totalt åt Steamworld-spelen (om än i vitt skilda genrer) vägrar Zoink slå sig till ro. Deras tre senaste titlar talar för sig: finstämda Fe, döds- och livs-dansen Flipping Death och hjärtevärmande VR-sagan Ghost Giant. Det säger en del om studions spännvidd.

Klaus Lyngeled, Zoinks vd, säger att det blir så här när man älskar nya idéer och historier.

Det har funnits tillfällen då jag velat göra en uppföljare, men samtidigt finns en ny berättelse som bultar i huvudet som är svår att ignorera.

Han tillägger dock att det det just nu känns som att Lost in Random är något han och studion kan göra fler spel av. EA Originals-titeln avslöjades förra veckan, tillsammans med Rocket Arena och Josef Fares nästa, It Takes Two. Under 2021 släpps det till pc, Playstation 4, Xbox One och Switch, och tar därmed plats i ett EA Originals-bibliotek som i nuläget består av två Unravel-spel, nämnda Fe, Sea of Solitude och A Way Out. Mycket blågult i den listan – och mer ska det alltså bli.

Lost in Random är ett mischmasch av allt som utvecklarna på Zoink älskar.

Likt en tärning består Random av sex olika platser.

Even är på jakt efter sin syster, som förstås heter Odd.

Klaus menar att Lost in Random markerar ett nytt kliv för Zoink, mot något mer detaljerat och realistiskt. Men istället för sann realism valde man "realistisk lera". Olov Redmalm skriver och regisserar spelet tillsammans med Zoink-vd:n, och nickar när Tim Burton-influenser kommer på tal, men säger också att spelet är "ett mischmasch av allt vi älskar".

Vi har även tittat på gamla sagor, som sådana från bröderna Grimm.

"Siffran tärningen landar på bestämmer vem du är"

Lost in Random tar oss med till den mörka, skruvade världen Random. När någon fyller tolv här tvingas denna rulla en stor, svart tärning som har allas öden i sin makt. Siffran tärningen landar på bestämmer vem du är; om du är en etta, en tvåa eller en extra lyckosam sexa. Oavsett var du kommer ifrån rycks du upp från rötterna och hamnar på en av sex platser i världen.

I Two Towns har alla två personligheter som skiftar utifrån världstärningen. Det finns två ständigt käbblande borgmästare och en upp och ner-version av staden. I Threedom rasar ett evigt inbördeskrig mellan tre trillingar, och så fortsätter det.

"Dicey kan stoppa tiden"

Even tvingas skiljas från sin syster Odd när denna slår en sexa och motvilligt skickas till Sixtopia, beskriven som "drömvärlden dit alla vill nå". Så här kan Even inte ha det, och omedelbums sätter hon av efter Odd på en färd som kommer ta henne till Randoms alla vinklar och vrår.

Det dröjer inte länge förrän flickan springer på en annan magisk tärning, sidekicken Dicey. Medan Even har kort stubin och ett argsint temperament är Dicey snällare och mer försiktig. Samtidigt kommer han till sin rätt i vad som ser ut som spelets paradnummer: striderna.

Zoink målar gärna upp sin vision i breda drag; "ganska" linjärt, rollspel-light, dialogträd, enklare pussel, en komedi med tragiska inslag. Lost in Randoms strider är något man inte heller går särskilt djupt in i, åtminstone inte idag. Man liknar striderna – och världen – vid enorma brädspel med olika teman. Trailern ger sken av röjig action med Even rustad med både slangbåge och en tung slägga. Men så har vi ju också den inte så lilla detaljen Dicey. Klaus:

Jag tänker inte säga för mycket, men det är en mix av action och tärningskast, som förvandlar det hela till ett taktiskt spel där du fattar beslut beroende på vad tärningen visar.

Klaus Lyngeled (ovan) och Olov Redmalm (nedan) skriver och regisserar Lost in Random.

Olov liknar Diceys förmågor vid en schweizisk armékniv och Klaus släpper till sist ifrån sig åtminstone en förmåga. Dicey kan stoppa tiden, men ytterligare detaljer får vi vackert vänta på.

När idén kläcktes för Lost in Random, med tärningar, brädspel och slumpens inverkan, förstod Zoink att de behövde backa upp detta med starka mekaniker. Där Fe var en känslomässig upplevelse tyckte man Random förtjänade mer. Klaus inser också styrkan hos tärningen.

Det är en stark ikon och något du måste behandla med respekt. Det lustiga är att jag precis i början till och med googlade "Finns tärningar i Japan?", och det är klart att de gör. Det är en ikonisk sak som fungerar över hela världen och det är coolt.

Lost in Random med sina jättegrodor, brädspel, tärningskast, vandrande skåp och slumpmässiga öden släpps någon gång under 2021. Det är ingen slump att många redan ser fram emot det.

Skicka en rättelse