Känslan är att Ubisoft gjort tusen och ett spel sedan de senast ens tog i Prince of Persia. Efter en allt vildare rykteskarusell avslöjas det till sist att den persiska prinsen gör comeback, och det i "Ubisofts första fullfjädrade remake". I januari släpps Prince of Persia: The Sands of Time Remake och därmed står det också klart att det är seriens mest älskade del som får en andra chans.

Det är den (väldigt) goda nyheten, men när jag får se spelet är det något som skaver.

Visserligen ska man vara försiktig med att dra slutsatser efter att bara ha fått se första trailern och några gameplay-glimtar, men jag kan ändå inte skaka av mig ett gnagande tvivel.

Det ser helt enkelt inte ut som den revansch Prince of Persia förtjänar efter sin långa ökenvandring. Främst är det karaktärsmodellerna som sticker i ögonen. Den arrogante prinsen, maharajans dotter Farah och den ondskefulle visiren ser både stela och avdankade ut.

"Seriens mest älskade del får en andra chans"

Det är de relativt oprövade Ubisoft-teamen i Mumbai och Pune som fått uppgiften, och de har tidigare agerat sidekicks för spel som Just Dance och Steep. Det är inte namn som väger tungt men det är i alla fall inget fel på passionen. Anna Koul, senior producer hos Ubisoft Pune, är säker på att de kommer ro remaken i hamn. Äventyret inleds i Indien vilket teamet såg som "en ära och en möjlighet" när de kunnat tanka inspiration från sin egen bakgård.

Entusiasmen är smittande när Koul talar om hur de byggt upp spelet från grunden, i Assassin's Creed-motorn Anvil. De ska vara originalet troget med samma grundpelare, men man har justerat kameran och sett över striderna. Allt för att möta samtida förväntningar, menar hon.

Yuri Lowenthal repriserar rollen som prinsen och när utvecklarna stängde ögonen under hans inläsningar "var vi säkra på att vi spelade originalet. En fantastisk upplevelse."

Remaken av Prince of Persia: The Sands of Time förtjänar att bli ett lika fantastiskt spel, för de flesta av oss håller det som seriens utropstecken, med sin akrobatik, täta stämning, och hur det låter oss använda sanden för att styra över tiden, sakta ner den, och till med stanna den.

Men tiden har inte stått stilla sedan 2003 och att sätta två oprövade studior på att återuppväcka Prince of Persia gör mig nervös. Men visst, även om det visuella ser ut att snubbla räcker det långt med att bara få till det mjuka och akrobatiska i prinsens rörelser. Där får man bara inte snubbla.

Fotnot: Prince of Persia: The Sands of Time Remake släpps 21 januari till pc, PS4 och Xbox One.