Jag har lirat ett par timmar multiplayer från nya Call of Duty!

Call of Duty har en ganska lustig historia. Från Medal of Honor-dödare till halvt bespottat för dina årliga släpp och tveksamma mikrotransaktioner. Visst lirade jag de första spelen men där var jag mest imponerad av singleplayerkampanjen och det skulle dröja till Call of Duty: Black Ops innan jag torskade på multiplayerdelen. Jag körde det på Xbox 360, som kändes både syndigt och befriande för en gammal Quake-nötare. Med en gamepad i näven tog jag det inte så personligt när det inte gick bra och det höga tempot gjorde att dålig match var över på mindre än en kvart. Samtidigt som min andra darling Battlefield kunde dra ut på plågan i en halvtimme på sega conquest-kartor.

Jag har uppskattat multiplayer i Call of Duty sedan dess, vilket man under ett par år knappt vågade säga. Det blev ett klassiskt guilty pleasure och nu är vi tillbaka där kärleken började, paradoxalt nog i det kalla kriget. Och multiplayern i Black Ops Cold War känns både bekant och spretig, med vissa tendenser att jaga alldeles för många Battlefield-spelare.

Klassisk team deathmatch är fortfarande min favorit, gärna på små tighta banor där bankännedom är lika viktigt som snabba reflexer. I det förstnämnda har jag fortfarande något att säga till om. Detta följt av Kill Confirmed som blandar in en rejäl dos risk-kontra-belöningsbeslut mitt under hektiska eldstrider.

Domination kan vara kul, på små kartor som Miami, men när kontrollpunkterna blir fler än tre känns det oftast bara som en blek kopia av Battlefield, något som blir extra tydligt på banan crossroads. Däremot erbjuder banan Armada, som utspelar sig på och kring ett par ankrade stridsfartyg, skönt gameplay med gott om vertikalitet och taktiska möjligheter.

Fotnot: under vissa passager i gameplay-klippen beter sig frameraten lite märkligt. Vi spelade in med både Geforce Experience och OBS och fick samma bekymmer, som inte märktes när vi spelade. Där var det som alltid i Call of Duty-sammanhang väldigt följsamt.

Detta är, som tydligt markeras i övre högra hörnet, alpha-kod.

Skicka en rättelse
Kul med många fler cod det blir bättre även om codx är toppen på call of duty. Det är vad jag har att komma med. Hejdå ) 11/09 Håller helt med, BLOPSCW känns definitivt som ett steg tillbaka från MW's extremt dynamiska animationssystem. Oavsett om man gillar MW eller inte går det knappt att förneka hur extremt bra förstapersonsanimationerna är. Känns som det finns 4-5 varianter... 10/09 Jag förbehåller mig rätten att citera helt fel inlägg :) 10/09 haha jaa så är det nog, det var trots allt en tatooine karta från battlefront 1 jag tyckte den påminde om, va tvungen att kolla upp det, den var inte så lik som jag mindes men inte så olik heller :) https://youtu.be/p0lBAvhaisQ 10/09 COD spelar man för singleplayer-kampanjen. Multiplayer är bl.a. Battlefield duktigare på i mitt tycke. Och ja, det ser väldigt mycket ut som en DLC på Modern Warfare. 10/09 https://www.youtube.com/watch?v=gD7pd03L43k&ab_channel=TheSlowMoGuys Beror ju helt på bössan, om en kompensator eller flamdämpare är monterad. Samt längd på pipan. 09/09 Citerade du rätt inlägg nu? Såg att det var någon som skrev om Star Wars men det var icke jag. 09/09 Var nog snarare att kartan såg väldigt Star Wars ut. Det var det första jag tänkte på ;) 09/09 Du har väl inte fel i sak men Kill Confirmed har länge funnits i cod-spelen vad jag vet. Föredrar själv S&D och där det är lite mindre run n gun 09/09 bara jag som fick battlefront 2 vibbar av kartan i kill confirmed klippet? :) 09/09