"Funkade bra på krogen"

Jag har bott på en ö sedan jag var 19 år, och det är det bästa som hänt mig. Inte för att just ölivet är särskilt annorlunda mot ett på fastlandet, men det ligger bra i mun och funkade bra på krogen (Detta är en ren lögn. /reds. anm). Det är därför inte utan en viss förväntan jag tar mig an förhandstitten på Astrolabe Interactives överlevnadsspel Aloft.

Survival-genren har varit på uppgång ett bra tag nu, kvalitén är oftast hög och det finns något för alla. Titlar som DayZ, Palworld, Medieval Dynasty och Sons of the Forest har spelats flitigt här hemma på min lilla ö Hisingen. Det är något mysigt att försöka överleva i en farlig värld där pengar skall tjänas, mat skall lagas och djur jagas. Det är som i det verkliga livet här i Göteborgs skärgård.

Aloft tar genren upp bland molnen och istället för att rida på en gigantisk katt (precis som på Hisingen reds. anm) är det svävande öar som blir ditt fordon. Om inte den gimmicken säljer spel vet jag inte vad som gör det. Som jag hade levt livet om jag kunde sätta segel på Hisingen och visa henne världen, så som världen besöker henne. Kolgrill i Ankara eller thai i Thailand.

"Det är en svindlande syn"

Nog om filosofiska utsvävningar. Det jag fått se av Aloft i förhandstitten av det kommande early access-släppet visar upp en god grund till något som kan sluka många timmar.

Mina första stapplande steg tas i en grotta där jag samlar på mig sten, trä och löv. Snabbt kommer jag upp på själva ön, vilken svävar i ett kluster av öar i skyn. Det är en svindlande syn och jag förstår snabbt att jag måste tillverka en hängglidare för att ta mig vidare. Resurshanteringen är enkel: yxan hugger träd och stubbar, och så vidare. Istället för stamina skall man klicka i rätt takt för att hålla farten i yxans sving. Det är ruskigt störande till en början, men det växer på mig allt eftersom jag finner takten. Samma tillvägagångssätt används vid tillverkning av exempelvis mjöl och tyger.

Lugn, det här är inte ett krogragg på Hisingen.

En hängglidare gör livet enklare.

Tillverkningsprocesser och resurssamlandet kommer majoriteten känna igen sig i, det är inga konstigheter. Aloft lyfter (Vi klarar inte fler skämt! reds. anm) dock ordentligt när jag tar mig mellan öar med hjälp av hängglidare på ryggen, och jag samlar kunskap via efterlämnade recept som ristats in i stenar. Eller ankare som lämnats strategiskt. Snabbt förstår jag att det är dags för mitt första luftskepp, och det är något alldeles speciellt.

"Det är dags för mitt första luftskepp"

Du skapar dessa genom att hitta en passande ö, på vilken du sedan bygger roder, segel och ballast med mera på. När detta är klart kan du bege dig ut i världen för att upptäcka än mer saker att bygga, för att kunna ta dig än längre ut i det okända. Det skall finnas fler än 500 handgjorda öar (en svindlande siffra) utspridda i tre olika biomer.

I mångt och mycket består Aloft i att ge sig ut på upptäcktsfärd. Väl där hittar du öar som blivit invaderade av svampmonster och där sporer måste slås sönder för att återställa öns habitat. Andra öar saknar biologisk mångfald och du får plantera träd, så växter eller placera ut djur för att återställa den. Djur kan du även ta med dig hem för att få resurser som ull och fjädrar.

Naturen hälsar att variation är bra.

Trots att Aloft är i early access fungerar det förvånansvärt bra och bjuder på en spännande upptäcktsfärd. Precis som i många andra överlevnadsspel blir det en viss problematik med att man hittar något som kanske fungerar bättre som bas, än just där man är nu. Flytta bas-syndromet lever alltså kvar, men vem vill inte ha den tuffaste basen, som dessutom seglar bland molnen? Om Astrolabe ror det här i hamn, vet vi inte än på ett tag. Early access-versionen släpps 15 januari och då kan du i alla fall få känna på förutsättningarna.

Fotnot: Aloft släpps i early access till pc den 15/1. Testat med AMD Ryzen 5 7600X, Geforce RTX 4070, 16 GB RAM.

Aloft
+
Upptäckarglädjen
+
En fräsch take på genren
+
Varierat gameplay
-
Har ärvt flytta bas-syndromet