Ettan imponerade inte på någon. Men uppföljaren till Kane & Lynch: Dead Men är en helt annan historia. IO Interactive har uppdaterat sina inspirationskällor. Från hårdkokta actionfilmer till - verkligheten.

Det första spelet var, som bäst, mediokert. Och enligt spekulationer del i en jobbig utpressningshärva. Recensenten Jeff Gerstmann på spelsajten Gamespot gav #Kane & Lynch: Dead Men ett mindre bra betyg och fick kort därpå sparken. Vissa hävdar att utgivaren #Eidos, som fullkomligen tapetserat Gamespot med annonser för spelet, hade visat musklerna och skrämt spelsajtens ägare till underkastelse.

Karsten Lund, regissör för #Kane & Lynch 2: Dog Days, minns det hela som en jobbig tid.

- Egentligen visste vi ju inte alls vad det var som hände, vi satt vid sidan om och följde händelseförloppet. Och jag tror inte, så här i efterhand, att någon vet vad det egentligen var som hände. Jag träffade faktiskt Jeff Gerstmann nyligen på ett event i USA där han fick se Kane & Lynch 2 och han verkade tycka om det. Han verkar inte ha fått några större men av det hela, han har gått vidare. Och, jag menar, vi höll ju med om ganska mycket som sades i recensionerna, samtidigt som vi kanske inte riktigt köpte all kritik rakt av. Men det är som det är, alla har rätt till en åsikt.

Börja om från början

Det är strålande sol i Köpenhamn och jag har precis anlänt till #IO Interactives högkvarter. Karsten Lund står och pratar samtidigt som en liten film spelas upp. Filmen är ett hopkok av nutida, brutala filmscener från bland annat Collateral och (kanske inte helt oväntat) klipp från filmer med Bruce Willis och Jamie Foxx. Som bekant ska ju just dessa båda herrar gestalta yrkesmördarna Kane och Lynch på vita duken nästa år. Till detta har IO klippt in eget material från när de var i Shanghai som visar upp folklivet, skumma bakgator och höghuskomplex.

Det syns ju inte här, men en enkel språngmarsch i Kane & Lynch 2 kan göra vem som helst panikslagen. På ett bra sätt.

- Det här har vi gjort som ett sätt för att inspirera oss själva, berättar Karsten. Den här lilla filmen sätter oss på rätt spår, ger oss de rätta tankarna. Spelet vi gör kan kopplas direkt till de här influenserna.

Kane & Lynch 2 utspelas mycket riktigt i Shanghai där Lynch, tvåans huvudrollsinnehavare, arbetar åt en maktgalen gangster. När vi återstiftar bekantskapen med den tunnhårige galningen så har han precis fått korn på århundradets kupp men för att ro det hela i hamn behöver han back up. Lynch ringer in Kane och innan någon hinner säga "som katt och hund" så har skiten träffat fläkten igen.

Det realistiska spelet

Bilden är kornig, smutsig, rå. Kane och Lynch sitter och äter på en kinesisk krog. De är tysta, ser inte på varann. Kameran betraktar dem ingående medan de lakoniskt slurpar i sig sina nudlar. Kane placerar sina båda händer i ansiktet och suckar. Han ser mycket trött ut.

Det är en spektakulär scen för att tillhöra ett tv-spel. Inget händer. De bara är.

Naturligtvis är det bara lugnet före stormen. Polisen har omringat restaurangen. Skott avlossas. Ett enormt oljud tar vid. Bord välts omkull. Kane och Lynch skriker åt varandra och springer mellan skydd (som skjuts sönder nästan omedelbart). Jag börjar spela.

Och jag skjuts ner direkt. Fast jag är inte död. När man faller till marken har man fortfarande chansen att ta sig upp igen och fortsätta. Kameran svingar raskt över åt det håll den sista kulan kom från vilket ger den skadade spelaren en chans att sänka sin kommande baneman från marken.

Efter att ha rensat rummet beger vi oss mot gränden. Jag springer. Bilden börjar skaka som att kameran verkligen kontrolleras av en kameraman. Kornigheten tilltar.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse