Blizzard har flera gigantiska bollar i luften. Närmast StarCraft II, World of Warcraft: Cataclysm därefter och sist - men definitivt inte minst - Diablo III. Vi snokar reda på vad som egentligen händer kring djävulens tredje besök.

För tretton och ett halvt år sedan kittlade #Blizzard Entertainment våra actionrollspelsnerver för första gången. #Diablo blev en nästan ögonblicklig klassiker i genren, med underhållande gameplay, ett belönande nivåsystem och inte minst en fantastisk upplevelse när det kom till att nöta med bekanta. Storyn handlade i runda slängar om att bekämpa Diablo som tagit kontroll över kyrkan i byn Tristram. Du slog dig genom kyrkkällare, grottor och katakomber hela vägen ner till helvetet där mörkrets furste väntade.

En slug djävul

Men Diablo var en slug djävul, och för att hindra honom från att återuppstå på annan ort fängslade huvudhjälten honom i sig själv med hjälp av en själasten. Inte det klokaste valet, då han sakteligen tog över den stackars hjältens kropp och själ. Denna omvandlingsprocess lade även grunden för #Diablo II där målet blev att tillintetgöra ärkedemonen och hans bröder. Uppföljaren erbjöd fler klasser, världar, föremål, och mer fokus på multiplayerupplevelsen. Dessa punkter lade grunden för den tveklöst mest populära kooperativa actionrollspelsupplevelsen i mannaminne.

Utlovat flashiga dödseffekter. Ta del av FZ:s språkskola: B-L-O-D - BLOD.

Tvåans expansion #Lord of Destruction lämnade världen i kaos. I Arreat-bergen, där den slutgiltiga kampen hölls, hade världsstenen som skyddade gränserna mellan himmel, jord och helvete korrumperats, vilket ledde till att rättvisans ärkeängel Tyrael blev tvungen att förstöra den.

#Diablo III utspelar sig 20 år senare, men mycket mer än så finns inte svart på vitt. Vi vet att Deckard Cain kommer tillbaka och att det åter kommer hända saker i Tristram. Cain verkar ha skaffat sig en lärjunge, Leah, som i en trailer från 2008 befinner sig i Tristrams kyrka och drömmer/förutser att det i kyrkan slår ner en maffig meteorit fylld med ondska.

Blizzard lovar att storyn kommer bli lättare att ta till sig. De är inte nöjda med hur det var att i tvåan ha långa monologer innan varje uppdrag, något som de flesta struntade i att fästa vikt vid. Det var ändå bara samma sak – ta sig till en viss punkt, döda allt eller samla föremål. Som bra storyförmedling har de nämnt startstället för Death Knight-klassen i #World of Warcrafts andra expansion, #Wrath of the Lich King.

Community managern Bashiok förklarar munkens oförmåga att bära sköld: "Bruce Lee skulle inte använda sköld, och det skulle inte heller munken.

På ett mer konkret plan är fem klasser planerade, i skrivande stund har fyra av dem presenterats. Dessa är Witch Doctor, Barbarian, Wizard och Monk. Den femte klassen kommer fylla en nisch som de andra rollerna inte klarar, vilket får många att anta att det blir någon form av avståndskrigare. Däremot kommer inga fler klasser från Diablo II återkomma, åtminstone inte innan spelet expanderar. De har nämligen nämnt att det planeras för årliga expansioner, skarpa rykten gör gällande att minst två expansioner är att vänta. Blizzard har även konkret nämnt att de har speciella planer för Necromancer och Paladin.

Automatiskt attributsystem

Alla klasser kommer i en kvinnlig och en manlig utformning, som utöver utseendet inte innebär någon skillnad. Maxnivån ligger på 100 men att gå upp i nivå är en ny upplevelse. Attributsystemet är förändrat och när du levlar sätts automatiskt poäng ut i de fyra kategorierna – Strength, Vitality, Willpower och Dexterity – som alla i sin tur påverkar flera olika faktorer.

Tanken bakom förändringen är att Diablo III ska vara lätt att komma in i och att du ska kunna använda all utrustning du hittar. Därutöver är det viktigt att det inte blir en jakt på att hitta "rätt" build, istället ska du kunna bygga din karaktär utifrån vad du vill att den ska vara. Motpoänger mot detta är att det skulle minska skickligheten och variationen. Ett i skrivande stund okänt system kommer tillkomma som substitut för det tidigare attributsystemet.

Föregående Nästa
Visst kan jag hålla med om att Automatiskt Attribut system låter värdelöst. Lättare story och mindre dialoger, helt sjukt, vad fan är det för skitsnack.. Förhoppningsvis blir inte Diablo 3 ett skitigt casual spel ( som wow är påväg att bli/redan är enli... 14/06 Jag fattar inte hur de kan säga att de fokuserar på "att skräddarsy karaktärerna," när man inte får bygga builds. Diablo 2 är helt underbart. Det har blivit väldigt mycket att alla vill ha samma sak, men det är fortfarande en väldigt svår och lång väg... 25/05 Lägg av jag gnäller aldrig utan anledning tvärtom. 23/05 WoW kommer att börja dö i samma sekund som D3 släpps, så tror fan att Bli$$ard håller på det så länge de kan. Kommer GARANTERAT att kosta månadsavgift också, tro mig. 18/05 Ack! Hoppas på en tung bepansrad krigare, itne en avståndsnisse. :( 18/05 Jag föreslår att ni helt enkelt sparar "förhandstitt" till ett tillfälle när ni fått titta på spelet före oss vanliga dödliga. Detta känns naturligt då det är precis var förhandstitt innebär. Att hands-on är lyx förstår jag dock mycket väl. Jag förstår... 18/05 Landelusen: Men förhandstittar ser ju ofta ut så här, även hos stora internationella sajter och tidningar. De stora amerikanska drakarna får mer hands-on än oss, inget snack, men även de skriver hands-off-grejer. Ta t.ex. mässor som E3: många gånger ges... 18/05 FZ och PC Gamer ägs av samma företag. Det är alltså ett gemensamt problem snarare än något annat. Att du är besviken på innehållet torde göra att du förstår att jämförelsen du gör mellan artiklarna är som att jämföra äpplen och päron. Det enda jag vill... 18/05 Tänk efter lite mer... HUR skulle NÅGON kunna göra ett spel för att det ska passa ALLA? Har World Of Warcraft FÖRLORAT spelare efter att Blizzard "förenklat" spelet? Nej precis... fokusera på det mest väsentliga och designa ett spel för en så pass bred... 17/05 Inge lan? Inga pengar! 17/05
Skicka en rättelse