En av sensommarens stora överraskningar i spelvärlden stavas The Sims Medieval – hur ska EA ta en serie om obskyra vardagsbestyr till medeltiden? FZ besökte utvecklarnas högkvarter i Redwood City för att ta reda på svaret.

Med #The Sims Medieval hoppas #EA tilltala en helt ny skara spelare samtidigt som de inte skrämmer bort sin trogna anhängare. Även om Sims i medeltidstappning kanske på ytan liknar ett #The Sims 3 med nya texturer så har desto mer förändringar skett i den grundläggande spelmekaniken. I huvudseriens Sims-spel skapar du som bekant din egen historia och sätter upp dina alldeles egna mål och utmaningar för ditt virtuella dockskåp. Denna möjlighet finns visserligen kvar men samtidigt är det också tal om en betydligt mer målorienterad upplevelse i denna spinoff till en av pc-spelsvärldens giganter.

En helt ny inriktning

Medieval skiftar fokus från en eller ett par Sims-figurer till att omfatta ett helt kungadöme och du får jobba mot fasta målsättningar och uppdrag. När du påbörjar ett nytt spel väljer du nämligen vilket slags rike och ambition du vill starta med. Exempelvis kan du spela med ambitionen att bli det starkaste militaristiska landet, det mest magiskt avancerade eller varför inte något mer konkret som att försöka bota alla sjukdomar? Medeltida sjukvården nådde som bekant inte riktigt upp till dagens standard, så även en sådan målsättning kan visa sig vara en hård nöt att knäcka.

Du ser hur ditt kungadöme mår via olika mätare som visar status för hälsa, säkerhet, utrymme och kunskap, och genom att konstruera nya byggnader förbättrar du ditt rike och låser upp nya valmöjligheter. The Sims Medieval introducerar den helt nya idén med så kallade ”hjälte-Sims”, figurer du själv styr och skickar iväg på äventyr för att lösa spelets uppdrag. Totalt finns det tio slags hjältar baserade på yrken som riddare, magiker, smed, doktor och spion och de olika typerna öppnar för helt sätt att lösa spelets uppdrag på.

Inte ens en svärdsduell ser särskilt farlig ut i den myspysiga Sims-världen.

Ett exempel jag fick demonstrerat för mig under EA:s pressvisning var det klassiska scenariot om kungen som blir sjuk och du får i uppdrag att rädda honom. Vill du vara ond kan du som spion förgifta kungen än mer så att han dör, men spelar du hellre som doktor kan du få ge dig iväg på en lång båtresa till fjärran land för att hitta just de där exotiska ingredienserna som kan rädda den arme monarkens liv.

Genom att slutföra uppdrag som dessa får dina hjältar erfarenhetspoäng, stiger i nivå och får tillgång till mer avancerade färdigheter. En nykläckt magiker kan tyckas relativt harmlös, men vänta bara ett par levels tills den osnutne ynglingen kan kasta eldbollar och blixtar. Vid sidan av karaktärsutvecklingen får du också "Kingdom Points" för dina slutförda uppdrag och dessa kan i sin tur nyttjas för att anlägga nya byggnader som ger tillgång till förbättringar, nya karaktärer och äventyr. Genom att bygga "The Secret Chamber" låses exempelvis spionfiguren upp, och då detta sker skapas i samma veva nya utmaningar baserade kring just denna karaktär. Pengar används till att dekorera och snygga till hemmen för dina hjältar.

Svaghet blir till styrka

Varje gång du plockar in en ny hjälte-Sim kan du, såklart, i bästa The Sims-stil skräddarsy utseende, kläder och personlighet efter eget tycke och smak. De personlighetsdrag du väljer påverkar hur karaktären beter sig ute i världen, men kanske mest intressant är att spelaren också tvingas välja en stor svaghet för varje person. Denna svaghet kan senare förändras till en legendarisk styrka genom att utföra ett särskilt uppdrag under spelets gång. Självklart finns också möjligheten att bara plocka in en standardmodell för de som inte bryr sig om de mindre detaljerna och bara vill fortsätta spela.

Föregående Nästa
När jag såg fortet tänkte jag på Stronghold, är lite ledsen nu... 26/08 Jag tycker inte det är någon besvikelse att man inte får se striderna. Det jag ogillade med Sims 3 var att fokuset flyttats lite från huset till massa kringliggande områden. Det blev för rörigt och stressigt hålla på med allt. Så all good här! Jag vill... 26/08 haha fan va rolig 26/08 Jag tycker det verkar extremt intressant, känns som en potentiellt helt ny genré. Det är inte ofta man ser tycker jag! Gillar att de behåller språket! Hade blivit totalt fiasko med talade dialoger 8-) 26/08 Är extremt skeptisk till detta men vi får väl se hur det blir.. 26/08 Haha, det första The Sims spelet sen orginalet som fått mig att lyfta på ögonbrynet. Skön idé 26/08 Lät faktiskt som om de kommit med något nytt, typ "Age of Fable 3: The Sim", lätt klonat det mesta från Fable 3 i alla fall, med lätta Age of-inslag. Att du inte kan se strauider och liknande, eller fara på upptäcksfärd, förstörde dock hela nöjet på en... 26/08 Varför inte skriva mer barnsligt? Bara man förstår meningen med meningen speler väl inte innehållet så stor roll? ^^ 26/08 Ser ruskigt tråkigt ut, tjejerna kommer säkert tycka att det är kul. 25/08 Om det ska ha dessa snack så som sims då är det kört! Det koncept kommer inte gå långt! Ge med att det är roll spel. sitter o talar ja vem vet vad det är för språk. Finns dock inte i denna värld det spårk... Usch kommer bli fiasko! Men värt o testa kans... 25/08
Skicka en rättelse