När Funcom bygger massiva onlinerollspel gör de det med hjärtat. Följ med på en tur in i en hemlig värld.

Ragnar Tørnquist ser sliten ut. Han har demat #The Secret World i tre dagar när jag möter honom på en märklig, kulissuppbyggd brittisk pub där #Funcom visar upp spelet. Han är förvisso en oerhört slipad talare, men trots allt påtagligt trött. Tillsammans med spelets lead designer Martin Bruusgaard startar han en trailer som innehåller typ alla mystiska varelser och legender som någonsin yppats i någon form på vår jord: Stonehenge, vampyrer, titaner, Atlantis, you name it. Andemeningen är solklar: The Secret World är allt och lite till. Storhetsvansinne, ditt namn är Funcom.

Bra sak nr 1 med The Secret World: det har (förhoppningsvis galna) präster i myströjor.

Spelet presenteras som ett annorlunda mmorpg och det kan jag ganska omgående skriva under på. Inte bara för kontextens skull, att vi befinner oss på helt vanliga jorden i helt vanlig nutid, utan kanske främst för själva spelupplägget. Det finns inga klasser eller nivåer, striderna bygger istället på skicklighet. Man väljer vilken av de tre fraktionerna man vill tillhöra; tempelriddarna, drakarna eller illuminati, och beger sig sedan till ett träningsrum där man kan testa en rad olika magier, skjutvapen och tillhyggen att slåss med. Varje spelare kan ha sju passiva och sju aktiva färdigheter, men det finns hundratals att välja mellan och man kan när som helst välja att köpa på sig andra färdigheter. På så sätt finns det ingen anledning att starta om spelet med en annan karaktär.

Skuggspel och dolkar i ryggen

Däremot kan man inte hoppa mellan de organisationer man i början väljer mellan, där får du stå ditt kast. Tempelriddarna huserar i London, illuminati i New York och drakarna i Seoul. London ges dock lite större fokus än de andra eftersom man kan träffas ”efter sin arbetsdag” här och socialisera, dansa och klyva varandra på mitten under mer vänskapliga former. De enda gångerna du annars får åka till någon annan stad är då du ska spionera på de andra gillena eller, tja, kanske lönnmörda någon.

Bra sak nr 2 med The Secret World: Cthulhu-inspirerade monstersaker!

Den övergripande handlingen är än så länge höljd i dunkel men Tørnquist menar att Funcom ska satsa stenhårt på att presentera en djup, intrikat och spännande historia och han skickar också en passning till de många andra mmorpgs som mest slänger in handlingen som en eftertanke. Klart är i alla fall att det är något sorts slemmigt mörker à la Lovecraft som verkar vara det stora hotet. Det sjunker in i vår dimension genom sprickor från sin egen och manifesterar sig i alla möjliga oheliga former. Vi får se bestar med tusentandade käftar, droppande ondska från taket och alla möjliga obehagligheter innan presentationen avslutas med att en grupp hjältar försöker ta sig an ett gigantiskt tentakelmonster.

Mycket att bevisa

Spontant gillar jag The Secret World. Det ser inte så jättesnyggt ut men spelet är ju trots allt ännu inte ens inne i betafasen. Men själva upplägget, som andas lika delar Neil Gaiman som Dan Brown, tilltalar mig väldigt mycket. Kanske kan det också visa sig vara ett perfekt spel för folk som inte vanligtvis spelar mmorpgs, mycket på grund av det eviga levlandet.

Men sedan finns det ju en del att ta i beaktande också. Funcoms senaste mmorpg, #Age of Conan, hade en hel del problem när det släpptes och som ett resultat av spelets dåliga användarantal tvingades Funcom säga upp 20 procent av sina anställda förra året. Det har försenat utvecklingen av The Secret World, vilket ju säkert inte gör det lättare för norrmännen att buggtesta spelet så det inte blir samma floppartade release som för Conan.

Ändock, om det är något som är säkert med Funcom och Ragnar Tørnquist – förutom att han verkar trött – så är det deras dokumenterade awesomeness när det gäller karaktärer och historier. Såväl #The Longest Journey som #Dreamfall bäddar för att The Secret World mycket väl kan bli det första massiva onlinerollspelet som levererar en riktig handling, gott om hjärta och smärta och en värld som, i brist på bättre ord, känns levande.

Det är nog inte spelet för alla er där ute som jublar åt ett utökat leveltak i #World of Warcraft men kanske, bara kanske, är det spelet för oss andra.

I min subjektiva åsikt, så tycker jag att när jag springer runt i Wow finns det en form av spontanitet i världen; en känsla av att allting inte är designat av en människa. Bör noteras att jag inte spelar wow, testade det för en vecka. 07/10 Håller med dig till fullo. 01/10 finns en jättebra känsla över detta spel tycker jag,det är en medryckande trailer med en bra berättarröst precis som det ska vara, förstår inte varför alla ska prata om wow så fort ett nytt mmo kommer till tals, bara för att wow är störst betyder inte... 30/09 LoL, jämför du ett mmo med singleplayer spel,, tillåtmig att skratta, inget fel på dom extremt korta gameplaysekvenser man fick se, filmsekvenserna såg helt okey ut, grafiskt så kommer spelet se väldigt bra ut när det väl är färdigt, om jag inte har fel... 30/09 Ett mmorpg? Ja, då placerar jag det i min låga-förväntningar-låda som vanligt och där kommer det ligga tills det är släppt och folk eventuellt börjar hävda att det är det bästa mmorpg'et någonsin och då...dååå... kanske jag testar det... 30/09 Låter sisådär. kan ju bli bra men jag kommer ihåg att jag varnade för att aoc kunde bli tog struligt på launch med tanke på deras track record. Min gissning är att dom ha lika mycket strul med detta så den här gången tänker jag inte köpa grisen i säcken... 29/09 Spelet behöver ju inte vara + tusen stats i diablo och WoW stil. Kan lika gärna bara vara "hey här har du en AK som inte är tokrostig" eller nått sånt. Jag tokgillar upplägget, är ett stort fan av "nutidsmystiska" böcker a la Stephen King, Niel Gayman... 29/09 Fail. Kan inte tro annat tyvärr eftersom Call of C'thulu = / = hack'n slash. När ett spel lever på att skapa Lovecraftska/Gaimanska stämningar så dör det direkt det blir action med superhjältar och MMO-chatt typ "eeey, any1 wanna buy a +5 sword of Cooln... 29/09 Nej, nej, nej....nej! Jag är så arg på Funcom och Ragnar Tørnqvist själv. De har lovat att fortsättningen på Dreamfall (jag bara måste få spela klart storyn) ska göras efter att de avslutat The Secret World. Jag är bara så himla rädd och övertygad om... 29/09 Är ganska säker att Mr påpekade pegi stämpeln WOW har och inte det faktiska användandet WOW spelas av alla åldrar, AOC är ämnat för = >18. 29/09
Skicka en rättelse