Debuten är avklarad och nu väntar det svåra andra spelet för #CD Projekt. Men samtidigt är det inte helt otacksamt att följa upp första #The Witcher. Spelet led av diverse buggar och ett år efter releasen släpptes en förbättrad version som rådde bot på barnsjukdomarna. Men då fanns ändå kritiken mot det barnförbjudna innehållet kvar. Nej, The Witcher lämnade utrymme för förbättringar och när CD Projekt började om bestämde de sig för att göra det från grunden. Den här gången har de utvecklat en egen spelmotor.
- Vi kände oss manade att starta tidigt, berättar Tomas Gop, senior producer för #The Witcher 2. Det tog oss ungefär ett år för att skaffa oss en motor som gav oss en stabil grund att utgå från.
Under den här tiden jobbade resten av teamet med #The Witcher Enhanced Edition. Men trots att de var tvungna att plåstra ihop sin debuttitel så ser Tomas inte det som ett misslyckande. Snarare tvärtom: eftersom The Witcher 2 bygger på samma principer behövde man inte uppfinna hjulet en gång till. Grunderna fanns redan där.
- Massor av spelare gav oss feedback. Visst gick en del arbete åt för att rätta till buggar men samtidigt fick vi idéer om hur vi kunde göra ett ännu bättre RPG.
16 sätt att se på saken
Mycket energi har lagts på att skapa en stark och ändå öppen historia som kan knytas ihop på hela 16 olika sätt. Och tar man med det faktum i beräkningen att originalet hade blott tre slut så börjar vi inse vidden av arbetet som ligger bakom.
- Det tog avsevärt mycket mer tid att jobba fram alla slut och, inte minst, vägarna som leder fram till dem. Spelet är fortfarande storydrivet så de stora och viktiga sakerna inträffar varje spelomgång. Resten är upp till spelarna. Missförstå mig inte – att ge spelaren känslan av att leva sin egen historia samtidigt som viktiga händelser måste äga rum är inte det lättaste. Just därför har vi skapat vår egen motor.
Tidigare har CD Projekt avslöjat att The Witcher 2 kommer att vara ett kortare spel än originalet. I en värld där uppföljare alltid är större, bättre och mer på alla sätt och vis är det lätt att höja på ögonbrynen.
- Jag skulle inte säga att spelet är kortare, slår Tomas fast. Det finns fler uppdrag, mer dialog och historien förgrenas oändligt mycket mer. Däremot har vi skalat ner de onödiga transportssträckorna under uppdragen. Och det tror jag ärligt talat att ingen kommer sakna.
Inte heller samlarkorten i form av lättklädda kvinnor kommer att finnas kvar. De som pratat med Tomas Gop och CD Projekt utan att dryfta frågan om naken hud är lätträknade. Därför kan jag inte låta bli att också ställa samma fråga. Hur ser de på erotiken den här gången?
- Du kommer inte att kunna samla på kort längre. Den delen tilltalade nog bara den yngre målgruppen och vi strävar efter ett mer moget tema den här gången. Romantik är närvarande och den handlar mer om strävan efter att veta hur det slutligen går för huvudpersonen och hans kvinnor.