Förra veckan släpptes Cataclysm och genrens starke man tycks ohotad. Men efter att ha spelat de sex första timmarna av The Old Republic är vi inte alls lika säkra på att framtiden enbart stavas WoW.

MMORPG-genren har frusit fast. I över ett halvt decennium har #World of Warcraft hållit genren i ett järngrepp och ingen har varit i närheten av att rubba kolossen. Jag tänker inte ta diskussionen huruvida spelet är fantastiskt eller ej – den lämnar jag därhän. Det räcker med att konstatera att ett spel som trollbundit miljontals fans år ut och år in besitter något särdeles magiskt.

Men alla genrer förtjänar ett framåtskridande. Plattformsspelen kunde inte leva för alltid på #Super Mario 64, lika lite som actiongenren kunde hålla fast vid #Half-Life 2. Det behövs alltid nytt blod. Även om massiva onlineäventyr har en längre livscykel än genomsnittliga spel behövs det nytillskott som inte bara är skamlösa kopior av Azeroth. Om inte annat för att monopol aldrig varit särskilt positivt för mognad och tillväxt.

Droider är högst kompetenta följeslagare.

Ett litet steg för mig men kanske ett stort steg för MMORPG-genren? Kliven jag tar i det gröna gräset på jediorderns ursprungsplanet Tython känns angelägna. Bakom #Star Wars: The Old Republic står inga mindre än #Bioware och är det någonting vi vet om den kanadensiska spelstudion är det att de kan berätta sagor. Men det är sak att göra det i enspelaräventyr och en helt annan sak att föra över det till en genre som av kritikerna beskrivits som historielös. Bioware är ute på tunn is.

En padawans första steg

Min bruna jedikåpa av klassiskt snitt släpar i marken medan min lite mer otraditionella hästsvans med dreadlocks hänger tungt mot ryggen. I min knutna näve håller jag hårt i min ljussabel. Förusättningarna finns där. Jag är en ung padawan som kommit till Tython för att slutföra min träning och bli en jedi. Episkt är bara förnamnet. Just därför känns det alltför oroväckande att mitt första uppdrag går ut på att aktivera 6 hologram, rädda 10 padawans och få en bonus om jag dödar 15 så kallade flesh raiders (läs: Tythons motsvarighet till Tatooines tjutande sandfolk). Är det här bara WoW i en intergalatisk kostym?

Mina fördomar visar sig komma på skam. För även om uppdragsstrukturen känns mer än bekant framstår innehållet i dem som högst angeläget. Hologrammet som deaktiverats består av lektioner från de många tusen år gamla jedimästarna, vilka kom till planeten och lade grunden för både den ljusa och mörka sidan av kraften. Att ett av hologrammen stulits är därför mycket beklagligt. Och att det dessutom visar sig innehålla den grundläggande läran om kraftens mörka sida är direkt oroväckande.

Föregående Nästa
Väldigt bra recension! Tror att detta kommer helt klart vara något som kan konkurera mot regerande WoW. Jag har även väldigt stora förhoppningar med Bioware då de inte är helt oerfarna, har man lyckats skapa Mass Effect 1, 2, och Kotor 1 & 2 som har vun... 05/01 verkar, kommer, inte, positivaste(mest positiv), kommer, kommer, världen. Sluta hata och börja gå i skola pöjk. 22/12 Den "sanna" andan av Star Wars lever kvar i böckerna, inte i spelen, inte i TV-serien... 19/12 6 timmar ger en vag recension av ett MMO, som beskrivs lite lätt av skribenten själv. T.ex så var jag fast i Star Trek Online i en vecka innan jag tröttna. I början är det alltid "wahw", allt är nytt och intressant, men desto längre tiden går och desto... 18/12 A New Hope är vad jag får efter att läst detta+Massively. Vilket dock bekymrar mig med tanke på hur lite tid jag har att lägga på spel nu för tiden. Argh! 17/12 För att det är Star Wars och Bioware kommer det att sälja som fan, som i sin tur kommer locka flera spelare, viral marknadsföring följer. Varför göra något nytt å spela på osäkra kort? Allt som behövs är en ny kostym på samma gamla skit som redan sålt.... 16/12 Naajs! varit sjukt pepp på detta!! hoppas verkligen det inte blir flopp! Diggar bioware, älskar Star Wars! wehoo 16/12 Låter ju kul , förtjänar en test, recension är inget som avgör ifall jag köper ett spel . När jag har testat ett spel kan man göra en mer rättvis bedömning 16/12 En rolig sak är att nästan all kritik i den här artikelns kommentarer är att "Gameplayet ser förskräckligt tråkigt ut". Av vad det jag sett utav WoW så ser gameplayet förskräckligt tråkigt ut. Det har 12 miljoner spelare. Är det något som lockar mig så... 16/12 För mig är storyn helt avgörande. Jag hade enorma förväntingar först och har sedan skruvat ner dem till ungefär "spelet blir mediokert". Precis som du säger så är det omöjligt att veta hur spelet blir på 6 timmar. Man måste ha minst 6 dagar med ett MMO,... 16/12
Skicka en rättelse