Vi har testat Valves brännheta uppföljare och konstaterar att delad glädje mycket väl kan vara lika med ett dubbelt så bra spel.

- Kommer spelet verkligen att släppas den 18 april?
- Kanske… ja, kanske.

#Valves tidsperspektiv är inte av denna värld. Å andra sidan är deras titlar – utan undantag – alltid overkligt bra. Därför råder det inga som helst tvivel om att #Portal 2 kommer att kandidera till alla möjliga och omöjliga utmärkelser när vi ska summera 2011. Kakmonstret är tillbaka – och som vi har längtat.

Dubbeltrubbel.

Det är lätt att beundra det första #Portal som kom från ingenstans och chockade spelvärlden med sitt säregna upplägg, stilrena yta och oförglömliga oneliners: ”Remember when the platform was sliding into the fire pit and I said ’Goodbye’, and you were like, ’No way!’ And then I was all, ‘We pretended we were going to murder you.’ That was great.” Oförglömligt är bara förnamnet.

Fast alla älskar å andra sidan en underdog. Den här gången finns det krav från en spelvärld som är väl förberedda på en fullpoängare. Originalet försågs dessutom med ett säkerhetsnät när det släpptes i lyxpaketet #The Orange Box, bara för att gardera sig mot ett eventuellt nederlag. Men den här gången har stödhjulen ryckts bort och Portal 2 ska stå på egna ben. FZ åkte till London och hårdkörde det purfärska co-op-läget, pratade med en av spelets författare och mötte en GLaDOS i högform. “I think we can put our differences behind us. For science. You monster.” Den svarta humorn är intakt. Kan detsamma sägas om spelglädjen?

Dubbelt så svårt, dubbelt så roligt?

- Det håller dig verkligen vaken på nätterna.

Chet Faliszek är en av författarna bakom spelet. Han vet vad som gäller och känner pressen. Men samtidigt är han lugn. Precis som inför originalets release viskas det i korridorerna på Valve och alla inom företagets fyra väggar som har testat spelet känner samma sak, att succén kommer att återupprepas. På ungefär samma sätt kan jag summera mina egna känslor efter halvannan timme med spelets co-op.

- Det går inte att tänka på förväntningarna, istället får vi fokusera på att göra det bästa spelet vi kan. Vi försöker att bygga vidare på de lyckade egenskaperna från det första spelet och utveckla de områden där vi känner att det är möjligt. Men, det ska sägas, vi är extremt noga med att bibehålla kärnan av upplevelsen.

Kubiska pussel finns i massor och kommer att gnugga geniknölen till max.

Sällan har det varit så tydligt att delad glädje är dubbel glädje. Originalet var en enorm boost för egot när det gång på gång utmanade min intelligens med det ena pusslet mer sofistikerat än det andra. Helt naturligt känns det än roligare att få beröm av någon annan än att bara klappa sig själv på axeln.

Co-op har, som vi vet, behandlats med ett stort engagemang. Valve hade kunnat göra det enkelt för sig och justerat singleplayer-kampanjen så att du och en medspelare tävlar om vem som löser gåtorna först. Troligen hade det räckt för att stilla vår hunger, men istället har utvecklarna valt att gå en extra mil. De har snickrat ihop en lika stor kampanj där två robotar vinner på att samarbeta och komplettera varandras färdigheter. Båda har varsitt portalgevär och således har två möjliga portaler blivit fyra. Det ser med andra ord dubbelt så svårt ut – men också dubbelt så roligt – att lösa problemen som GLaDOS ställer er inför. Dessutom lär uppgiften kräva sin tid. Valve har skrutit med att båda kampanjerna är dubbelt så långa som originalet, vilket med enkel matematik ger oss ett fyra gånger så stort spel. Jo, man tackar.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse