I teorin älskar jag The Sims. Några gånger varje år drabbas jag av ett sug efter det gibberish-talande folket och sätter med liv och lust igång med att bygga våta artitektdrömmar och iscensätta familjeintriger värdig vilken oljedoftande 80-talssåpa som helst.

I teorin alltså. I praktiken kickar en mättnadskänsla raskt in. Kan det vara så att jag redan blev nöjd och belåten när jag spelade #originalet med dess femtielva biljoner tillbyggen för tio år sedan? Mycket möjligt. Var sak har sin tid och kanske har de virtuella dockskåpen inte samma dragningskraft längre. Möjligen krävs en ny epok och simmar med andra mål i tillvaron än fetare lönecheckar och panoramafönster. Kanske heter lösningen #The Sims: Medieval?

Bland hjältar och kungakronor

På pappret låter idén allt annat än komplicerad. Simmarna åker tillbaka till de nobla riddarnas och fagra prinsessornas tid och fortsätter att kräva mellanmål för att inte gå under av hunger. Men riktigt så enkelt är det inte. Den som väntar sig en naturlig fortsättning på #The Sims 3 ("The Sims 3,5" om ni så vill) kommer att bli förvånad. Lönecheckarna och samåkningen har bytts mot våghalsiga hjältar, episka uppdrag och storslagna ambitioner. Hur gick det här till?

Rollerna borde ha varit omvända, men då hade inte bilden varit lika rolig.

- Idén har vi haft i många år, berättar Rossom Stovall som är en av producenterna för spelet. Det har hela tiden varit fansens främsta önskemål. Faktum är att spelarna har byggt slott och skapat medeltida mode ända sedan #The Sims 2:s storhetstid.

Här känner jag mig tvungen att inflika om mina storslagna slott och mystiska magiker, som redan fogades samman när originalet var som störst. Den kortväxta och rundlagda mannen ler med hela ansiktet och blickar ut över vintriga Riddarfjärden och Gamla stan.

- Det är lätt att prata om medeltiden när man ser det här. Vi har alltid vetat att vi skulle göra spelet. Kruxet var att inte porta originalidén i en riddarskrud utan att verkligen göra tidsåldern rättvisa.

Präster på 1300-talet var ena hetlevrade typer.

The Sims: Medieval har tre viktiga beståndsdelar. Först och främst har vi kungariket som du lägger grunden till. Därefter tillkommer hjältarna och till sist de heroiska uppdrag du skickar iväg dem på. Så långt låter allt klart som korvspad. Men alla som har försökt sätta sig in i upplägget på en detaljerad gräsrotsnivå vet att förloppet är betydligt mer komplicerat än så. Kanske hör det ihop med vad vi förväntar oss av en Sims-titel och vad vi faktiskt får.

Vilse i medeltiden

Mycket riktigt känner jag mig utelämnad till en början och vet knappt vad jag ta vägen. Ett nästan löjligt stort slott manifesterar sig framför mina ögon och runt omkring breder gröna ängar ut sig med än fler tidstypiska byggnadsverk. Allra helst vill jag plocka upp morgontidningen och söka jobb som tidningsbud, men större saker än så pockar på min uppmärksamhet. Den godtrogne konungen har blivit dräpt av kungarikets kallsinniga lönnmördare och innan jag överhuvudtaget kan börja spela måste jag skapa en ny monark.