Vi spelar 16 timmar av Biowares stjärnsaga och hittar sprickor i fasaden – men också inslag som inga andra MMO varit i närheten av.

Går det att återskapa just den känslan? Att du står bland sanddynerna på Tatooine, ser de två röda solarna gå ner och tänker: ”Nu jävlar börjar det!” Det låter mäktigt – det är mäktigt – men om det står ytterligare tio Luke-wannabes bredvid dig, går inte det där episka ögonblicket förlorat då?

I december förra året tog jag med er till Tythoon och de sex första timmarna som padawan. När jag återvänder till #Star Wars: The Old Republic för att leva den intergalaktiska drömmen väntar ytterligare 16 timmar, men den här gången som agent från imperiet.

Välkommen till Hutta. Det stinker.

Hutta är ett paradis, det vill säga, om du heter Jabba the Hutt (Hutta betyder ”strålande juvel” på det inhemska språket). För alla andra är planeten ett förorenat träsk. Halvdöda träd samsas med nedlagda fabriker, himlen är gulnad och de mest framstående byggnadsverken är palatsen där de ledande Hutta-familjerna regerar.

Hit har jag kommit som hemlig agent med syftet att utvidga imperiet och öka våra chanser mot republiken i ett krig som tycks alltmer oundvikligt. Likt andra agenter arbetar jag tyst, smidigt och överraskar ständigt mina måltavlor.

En sprucken illusion

Jag skulle bit för bit kunna gå igenom de två dagarna jag spenderar på Hutta och därefter den imperiska hemvärlden, Drumand Kaas. Men att referera vändpunkt på vändpunkt med lönnmord, knivar i ryggen och vassa engelska accenter (alla ljussabelnördar vet att britter i Star Wars per automatik är imperieskurkar) känns inte riktigt relevant. Så istället för att spoliera historien tycker jag det är mer intressant att undersöka hur #Bioware går tillväga för att berätta den.

Det är inget kompromisslöst sagoberättande. Men så är den kanadensiska utvecklaren något av en pionjär. De ska blidka den inbitna solospelaren och Star Wars-fanet men samtidigt bygga upp en historia för miljoner MMO-spelare. Få är lika insatta som Daniel Ericksson, huvudförfattare för The Old Republic.

Det är kul med companions. Problemet är att det efter ett tag dräller av klonade följeslagare.

– Att hålla koll på alla variabler, de olika platserna där du kan vara och allt sådant är en mardröm i en normal spelvärld. I ett MMO är allt förstorat. Det tog all vår rutin, kunskap och vi förde samman alla Bioware-experter. Ändå blev vi överraskade av alla problem.

Ibland blir det töntigt. När jag får min följeslagare känner jag mig utvald. Men när jag två minuter senare möter en annan agent med precis samma companion i släptåg börjar jag ana en brist i illusionen. Tio minuter senare har jag mött likadana sällskap ytterligare tjugo gånger och illusionen har nu spruckit i miljoner bitar. Jag förstår att man vill blidka Dragon Age-fanet och att det är lättare att berätta en driven historia med NPC:s, men likväl är det svårt att bortse från det komiska.

Föregående Nästa
kommer bli helt grymt! när det väl kommer.... http://www.mcvuk.com/news/44173/SWTOR-removed-from-EA-release-schedule 05/05 Jag stämmer in på alla ovan nämnda kategorier. Har inte heller problem med att erkänna att jag hade riktigt roligt med cataclysm. Jag hoppas du har rätt och spelet kommer bli grymt. 02/05 Mjo, man kan ju förstå att folk är skeptiska... Skeptiska mot mer eller mindre allt som kommer ut. Å andra sidan är det de som hörs mest, det vet jag ju. Massvis med folk spelar och gillar fortfarande WoW trots all skit folk skriver om det. Sen tror jag... 02/05 Detta har sagts om alldeles för många spel på siståne som varit skit. Det märks däremot inte så mycket på vanliga SP spel folk köper det på hype, visar sig vara mediokert sen läggs det på hyllan sen köper man dum som man är nästa hype igen. Ett MMO märk... 02/05 Blir lite konfunderad av att så pass många kommenterar med att SW:TOR verkar bli en flopp eller att det inte verkar vara värt att skaffa. Vad baserar ni detta på? Tvärtom så har hyllningarna till spelet ökat massivt sedan man släppt mer info om det och... 02/05 Jag ser verkligen fram emot detta spel, har väntat hur länge som helst känns det som! 01/05 det känns som att mer och mer talar för en ordentlig flopp när det gäller The Old Republik. 30/04 Lite intressant är det att de faktiskt försöker bryta ny mark i detta mmoträsk. Förresten, ser spelet bättre ut rent visuellt numer eller är det bara jag som tycker det?? 30/04 Desto närmare vi kommer en lansering desto mer ångest får jag över den information som släpps. Jag försöker ändå hålla kvar vid det lilla hopp jag har kvar om att detta ska bli en epic upplevelse. Hur "handikappad" blir man om man väljer och spela utan... 30/04 Alltså 125kr / månad är ingenting om man inte är fjorton år. Man blir ju nästan lika irriterad som folk som inte kan tänka sig att betala 70kr för spotify för att få tillgång till så sjukt mycket musik man annars aldrig hade kunnat få tag i + inprincip... 29/04
Skicka en rättelse