Biowares målsättning med sitt första MMO är att göra det de är bäst på – berätta sagor. Spelets PvP har inget med historien att göra men lyckas ändå förmedla just en sådan. FZ berättar varför.

Ett häftigt inbördeskrig rasar på Alderaan. Imperiets soldater försöker ta kontroll över tre kanoner för att sänka republikens storslagna stjärnkryssare. Kruxet är att republikens tappra armé inte ger upp i första taget och har som mål att skjuta ner motståndarskeppet. Stridens utgång ligger i vågskålen och det är inte förrän under de sista skälvande sekunderna som det visar sig att jediriddarna och de andra republikfränderna förlorat ännu en viktig utpost. Men det är inte över. Allt de behöver göra är att försöka igen, igen och igen. Det tar aldrig slut.

PvP (spelare mot spelare) i #Star Wars: The Old Republic är inte en självklar del av din grandiosa historia. Snarare är det paus- och popcornunderhållning som kan avnjutas närhelst andan faller på. Samma instans kan köras precis så många gånger du vill. De olika stridszonerna blir tillgängliga först när spelaren får sitt rymdskepp och därefter kan den som vill köa för de olika slagen. Det krävs inte att du är på en speciell plats vid rätt tidpunkt.

Prisjägaren har fördelen att kunna flyga högt, högt och avlossa tunga missiler. Aj? Du anar inte.

Tillgänglighet har varit ett självklart ledord för Gabe Amatangelo, mannen som har det yttersta ansvaret för spelets PvP.

– Det är betydligt fler än de rutinerade MMO-spelare som är intresserade. Vi har Star Wars-fansen men också Biowares trogna solospelare. Vad vi vill göra är att introducera online-rollspelens alla sidor på ett lättsamt och logiskt sätt.

Innan ni börjar gallskrika om ”fördumning” (jag vet att ni vill) är det viktigt att kika närmare på vad Gabe menar. Med varumärket Star Wars har den kanadensiska utvecklaren fått en bottenlös skattkista av fantastiska inslag. Att krydda PvP-instanserna med abstrakt statistik och ”capture the flag”-element hade varit en spikrak motorväg ner i fantasilöshetens mörkaste källare. Istället finns det något extremt visuellt i upplägget. Det du ser är vad du får. Du slipper fundera över underliggande regler och andra bromsklossar.

– Om du aktiverar en kanon skjuter den mot stjärnkryssaren, säger Gabe. Med tiden försvagas skrovet och skeppet kraschar till sist. Du ser hela tiden effekten av ditt handlande.

Ett tufft spel i stjärnklar förpackning

Samtidigt som det ska vara enkelt att sätta sig in i och förstå matcherna är paketeringen allt annat än lättsam. Snarare är den storslagen och bombastisk. Det är något som fångar den grönaste av alla ”noobs” uppmärksamhet, vilket också är tanken.

– Låt oss säga att du är en inbiten solospelare. Jag antar att du ändå vill leva Star Wars-drömmen till fullo och ta del av de häftigaste delarna av filmerna. Med PvP låter vi dig göra just detta. Det är scener som skulle kunna vara hämtade från vilken av de två trilogierna som helst, och du får själv spela huvudrollen i dem – tillsammans med andra spelare.

Ljussablar kommer i alla former och kulörer. Vilken är din favoritfärg?

Kriget på Alderaan representerar ett av två teman, Brentaal Star visar prov på det andra. Mekaniken är lika barnsligt enkel men inramningen ska ånyo göra att vi går in i rollen som en sith, jedi eller smugglare. Anfallaren ska ta sig genom ett kolossalt rymdskepp och på vägen genom hangaren, maskinrummet och upp till kommandobryggan kommer du att fälla ut broar, hacka dig in i dataterminaler och spränga upp dörrar. Det är ”assault” och ”defence”, men i en betydligt mer raffinerad presentation.

PvP i The Old Republic är kanske inte en del av din personliga saga men Bioware vill ändå få oss att skapa våra egna bilder av filmernas mest actionpackade scener. Jag vet inte hur det är med dig, men jag har alltid sett mig som en coolare hjälte än Luke Skywalker. Det är upp till bevis.

Förhandstitt – PvE i The Old Republic

Huttball! (http://www.swtor.com/media/trailers/huttball) ny PvP-warzone. är det bara jag men jag tyckte detta såg inte lika kul ut som det andra har gjort... väntar tålmodigt efter spelet men nu får det bara komma ut. #star-wars-the-old-republic 23/08 Ja, på det viset är World PvP kanske inte det roligaste, men däremot är det helt underbart att spöa dom som är i samma level som dig. Det handlar inte om att ha störst kuk eller att vara en mobbad unge. Det handlar om att det ska vara kul! Och fyfan vad... 28/07 Är, har alltid varit och kommer alltid att va ett brutalt KotOR fan men jag måste säga att jag inte gillar biowares val av character progression för Sith/Jedi klasserna. En t.ex Jedi ska inte kubba omkring med 30 kg plåt på kroppen, även om det nu på... 07/05 Forstar inte hur det alltid blir diskussion angende world pvp. Det finns ju alltid pve servers. Svart att forsta hur nagon kan vara missnojd. 06/05 Naturligtvis har alla rätt till sin egen åsikt. Dock vill jag tro att många av de som skyr pvp i mmos inte har fått chansen att spela ett som har t.ex. ultima onlines ruleset. Eller inte velat pga vad jag tror är en felaktig uppfattning om vad det skull... 05/05 Jag förstår vad du menar och jag håller med, sedan att min subjektiva sida säger att PVE är roligare än PVP är just det, subjektivt. När man riskerar att förlora mycket så spelar man på ett annat sätt, sedan om det sättet är bättre eller inte är väl upp... 05/05 Jag håller verkligen med dig i det sista stycket, och jag tror det beror på avsaknaden av konsekvenser för dina handlingar. Det är därför jag förespråkar ett hårdare ruleset i MMO's. Är det meningsfullt world-pvp med ordentliga konsekvenser (i.e. deathp... 05/05 Sällan är inte aldrig, och i de få fall där AI:n ger en riktigt nice utmaning och möjligheten till coop så är det tiofaldigt mycket roligare än något med andra spelare som den andra grupen. Tex Sins of a solar empire mot ett par bottar på lagom svårighe... 05/05 Asså, vad är roligare än att jobba ihop som en grupp mot en annan grupp? Det behövs två lag för att spela fotboll, AI:n ger mycket sällan en utmaning imo. 05/05 Jag har inget alfahane behov av att "äga" andra online för att känna mig bättre, så whatever. Roligare att jobba ihop mot ett gemensamt mål. 05/05
Skicka en rättelse