Lever de odöda i Dead Island upp till den fantastiska trailern från i vintras? Vi testar en tidig version av zombieapokalypsen.

Långt inne i en skitig betongkällare väntar en tidig version av domedagen. Lokalen har en gång i tiden inhyst hemlösa barn. Utanför väggarna pulserar centrala London av liv, men vägen till källarvalvet går via kolsvarta gångar där zombiesminkade ungdomar utbrister i primalvrål och klänger efter det mänskliga liv som vågar passera dem.

Försöket att rädda Islands ekonomi med turistresor blev kortvarigt.

#Deep Silver håller pressvisning för #Dead Island. De försöker skapa samma stämning som den där dagen i februari, då en magnifik trailer (se den här eller i slutet av denna text) försatte en hel spelvärld i trans. Det går förstås inte. Lika lite kan #Techland göra ett spel som lever upp till drömmen om något i samma klass som filmens magiska tre minuter och sju sekunder. För en trailer gör inget spel, och hur läcker den där filmen än är ger den grumliga besked om vad Dead Island faktiskt handlar om. Nämligen zombieslakt i en öppen värld med levlande, vapenbygge och co-op.

I närkamp med katastrofen

Katastrofen drabbar den sydostasiatiska ön Banoi. Människorna smittas av något som förvandlar dem till kötthungrande monster. De få som överlever greppar desperat varje chans att inte slitas i slamsor. Begrepp som ”realism” ska användas med försiktighet i situationer som dessa, men för en gångs skull ligger inte skjutvapen och dräller i varje gathörn. Istället tvingas de lyckliga (nåja…) överlevarna förlita sig på slagträn, paddlar, träpinnar och yxor som vapen. Skjutvapen är sällsynta, likaså ammunition, och det gör Dead Island till en närgången och mycket blodig upplevelse.

Fyra co-op-spelande överlevare mot horder av zombier gör jämförelser med Left 4 Dead-serien oundvikliga. Men likheterna stannar på ytan, #Valve berättade sin gameplay-mässigt minimalistiska historia snörrakt medan den döda ön är en öppen värld fylld av sidouppdrag och vapenuppgraderingar. De fyra huvudpersonerna, eller klasserna, har ännu inte presenterats officiellt men det lutar åt en tank, en med allround-egenskaper, en ledare och en lönnmördare.

Pegi 18-versionen av Super Mario.

Rollspelsinslagen yttrar sig i att varje avrättad zombie ger erfarenhetspoäng, som med tiden levlar upp karaktären och ger möjlighet att förbättra den på karaktärsspecifika områden (exempelvis rörelser och förmågor som att stampa sönder zombieskallar). Utan att avslöja några detaljer berättar Deep Silvers representant att det finns tre ”skill trees”; två tillgängliga för alla klasser och ett klasspecifikt.

Föregående Nästa
Den verkar bli hyfsat lång, det pratades försiktigt om minst 15-20 timmar. 31/05 nån som sett några rykten om speltid för kampanjen? kan ju hoppas på en sträcka i BL stil :D 31/05 Jag håller tummarna 26/05 +1 på det. Sant sant, men förhoppningsvis kommer man aldrig känna sig mäktig i detta spelet utan alltid ha rädslan för zombiesarna. Hoppas förövrigt på att det inte så himla mycket handlar om horder av zombies utan att även 1-3 st kan vara en rejäl stri... 26/05 Jo, L4D går an såklart =) Det jag menar med Rambo i Dead Island är att jag är orolig över att ens karaktär kommer bli på tok för mäktig när man tar med skill tree´s och sånt där. Nåja, det kanske löser sig ifall man drar på spelet på svåraste =) Hmm,... 26/05 Låter som Left 4 Dead 1/2 är spel för dig. Det jag gillar med Dead Island är just att man inte verkar vara någon Rambo utan just en vanlig människa som verkligen får kämpa för att överleva. Förhoppningsvis är det inte så många superzombies utan mestadel... 26/05 Skönt, fick nästan uppfattningen om att det var tredjepersons från alla screens. 26/05 Jag blev väldigt besviken när jag fick reda på xp, skill tree´s och alla andra rollspelselement. Jag vill ha ett zombiespel där man möter vanliga zombies som är så pass många och sega att ta ner så de bli utmanande, inga superzombies. Sen vore det fint... 26/05 Blir nog köp förr eller senare, om det inte blir som med Brink, trevliga trailers men ett dåligt spel. L4D i all ära, men jag har lite svårt för linjärt OCH mörsande. Zombies är nästan alltid ett plus dock :) 26/05 Jag tar inte gift på detta men jag tror det nämndes att det inte blir split screen. 26/05
Skicka en rättelse