Tredje gången gillt för Saints Row. Och Volition verkar ha insett vad de är bäst på – vansinnigheter!

James Torbit ser ut och låter ganska mycket som Keanu Reeves. Men han är inte en uttryckslös, enigmatisk skådis, han är istället mannen bakom ett spel vars demovisning börjar med att en av utvecklarna skjuter en gammal tant i skrevet mitt på öppen gata, och därefter går bärsärkagång med en lila jättedildo.

Spelet har (såvitt vi känner till) historiens första sex appeal-reglage för både kvinnor och män. För kvinnor förstorar det som vanligt brösten, det nya är att män får större paket i brallorna. Eller som James säger: ” Subtilt är inte ett ord jag använder särskilt ofta.” Som du kanske börjar ana redan nu är #Saints Row: The Third inte ett spel som tar sig själv på särskilt stort allvar.

Det drar ihop sig till fotbollsderby i den svenska huvudstaden.

De tidigare spelen i Saints Row-serien var jämförelsevis seriösa. Visst, de hade sin beskärda del av jättedildos och bisarra sidouppdrag, men när vi för första gången får se The Third så är det bestående intrycket att man helt enkelt skippat storyn totalt och istället gjort en enorm sandlåda fylld av de mest bisarra sidouppdrag, konstiga vapen och märkliga fordon man kunnat komma på. Och det är inte långt ifrån sanningen. Här finns en story som inleds med ett uppdrag där du lämnar din hemstad och via privatjet (som du av någon anledning får för dig att lämna utan fallskärm) hamnar i den nya staden Steelport. Den ser bättre ut än gamla Stillwater, inte minst för att #Volition lagt en massa möda på att ge den en helt egen, lite sjabbig stil.

”Steelport är fysiskt mindre än staden i förra spelet, det är mindre yta och det finns det några anledningar till,” förklarar James Torbit. ”En av dem är att vi vill göra den snyggare, saker ska se slitna och använda ut – något vi kallar ’exaggerated reality’. Men den viktigaste anledningen är att när vi tittar på #Saints Row 2 så ser vi att folk lade väldigt mycket tid på att resa mellan intressanta platser. Så ett av våra mål med Saints Row: The Third var att se till så att det alltid finns något att göra runt varje hörn. Spelaren ska alltid ha saker att göra, fordon att stjäla, saker du vill delta i... det det är mycket bättre än förut.”

Catfight

Det råder ingen brist på saker att göra. Sidouppdragen från föregångarna återkommer, med ännu mer sjuka variationer. Min tidigare favorit var så klart försäkringsbedrägeriet, där du kastade dig framför bilar för att fejka skador och tjäna pengar. Nu kan du köra omkring i en kattbil (!) som suger upp folk på trottoaren, och skjuter ut dem genom en kanon därbak – snyggast träff ger mest poäng.

James berättar: ”Jag tror att galenskaperna är hela poängen. Ibland ser vi spelare som bokstavligt talat aldrig tar i uppdragen, de kör bara omkring. Och vice versa, sådana som spelar igenom storyn utan att röra sidouppdragen. Men om du ger folk alla de här vansinniga leksakerna och förmågorna, hur behåller du deras intresse? Det enda sätt vi kunde komma på att lösa det på var att helt enkelt ge spelarna ännu mer av allt.”

Det farliga sättet att hålla benen hårfria.

Skulle du av någon anledning bry dig om storyn – och då är du förmodligen i minoritet bland Saints Row-spelare – så finns det förstås en sådan också. Det jag hinner se av den är fylld av samma sorts sjuka humor och sköna gags som sidouppdragen och bygger på att dina helgon sålt sig.

”I början av spelet, det första uppdraget, så är det viktiga att The Saints är ett varumärke,” säger James. ”Folk vill ha deras autografer. I slutet av det första uppdraget tas de från Stillwater av The Syndicate. Anledningen är att deras varumärke blivit så känt att de dragit till sig denna globala brottsorganisations uppmärksamhet. De får ett ultimatum: gå med – annars... Men istället för att vara smarta och spela med, eller åtminstone försöka ta den säkra utvägen, så säger de bara blankt nej och hoppar ut ur ett flygplan!”

Volition verkar ha insett exakt vad som drar folk till den här serien. Även om inte alla kommer att gilla The Third så lär det tillfredsställa dem som klagade på att det var för mycket story i #L.A. Noire. Eller också du som bara vill ta en sväng på stan, skjuta lite fotgängare med din kattbil eller flyga VTOL-plan genom stadskärnan. Jag vet att jag vill.

Skicka en rättelse