Ett Flatout för stadsfolk är temat i nästa Burnout-lir. Criterion bygger en hel stad för gasglada dårar som älskar att förvandla muskelåk till skrot.

Du har en fet bil som gillar spektakulära hopp. En ändamålsenligt byggd stad ligger för dina fötter och ju vansinnigare du kraschar, desto rikligare blir belöningen. Burnout Paradise gör skäl för namnet, samtidigt som Criterions tokracingserie fullt ut kliver över till den senaste generationens konsoler.

   

Minns du jakten på trickhopp i GTA: Vice City? Fick du träningsvärk i smilbanden efter alltför många genomcoola krascher i hillbilly-racern Flatout? Tänk dig ett spel byggt på dessa grundidéer, med nämnda kraschbonusar och en än större bonus i form av möjligheten att köra med polare i co-op. Där någonstans har du essensen av Paradise. Det är den totala motsatsen till körskolans lektioner och definitivt inget läkare rekommenderar. Men det är bra underhållning.

En gigantisk bilbana

- Stor som en mindre stad

För detta ändamål har Criterion byggt Paradise City, en fiktiv stad sprängfylld med genvägar och spektakulära hoppmöjligheter för bilburna buskörare. Storleken uppskattas till mellan 50 och 60 kvadratkilometer. Stort låter det inte, snarare exakt tvärtom; sisådär sju gånger åtta kilometer bakom ratten på en muskulös kärra torde kunna avverkas på någon futtig minut.

Här någonstans visar utvecklarna att de är medvetna om... tja, småleken. De slänger ur sig en kommentar om storlekens ringa betydelse (misstolka efter behag), innehållet är det väsentliga. Packar man bara stan full av saker att göra spelar det ingen roll att du rattar runt i en håla av Hedemora-storlek istället för i en svulstig metropol. Han har säkert rätt. Återstår att se om de verkligen lyckas fylla stan med göromål.

Criterion följer rådande trend med ett öppet upplägg, så du väljer själv vad du vill göra och i vilken ordning. Stor vikt läggs vid att skapa ett enkelt användargränssnitt. Blir du utmanad på onlinerace räcker ett fåtal knapptryck för att komma igång - inga menyer att spilla tid i.

Gasglatt

- Delarna gör helheten - räcker det i mål?

Grafik och fysik tycks bli behagliga upplevelser, särskilt det senare. Kärrornas visuella skademodeller imponerar, det syns verkligen att de förvandlas till skrot när körningen fallerar. Och det kommer den göra, spelet är intensivt och lusten att testa hopp sannolikt väldigt svår att motstå. Eller varför inte försöka göra en stilfull sladdparkering genom att rycka handbroms?

Att Burnout Paradise kommer bli kul hyser jag inga tvivel om. Tokhoppning och svulstiga biljakter kommer sannolikt locka fram besten ur varje bilspelsälskare värd namnet. Huruvida Criterion lyckas väva ihop ett helt spel av dessa godbitar får vi veta i början av nästa år. Vi håller er förstås underrättade tills dess.

Skicka en rättelse