Ett filmspel som inte bygger på filmerna - The Bourne Conspiracy bryter mot både trender och förväntningar. Och ser rejält lovande ut.

Två framgångsrika filmer det senaste decenniet och en tredje på gång - givetvis väntar ett spel på samma tema. Men ovanligt nog är det inte en produkt som måste vara klar till filmpremiären; The Bourne Conspiracy står på egna ben och skriver en egen handling i världen kring den jagade Jason Bourne.

Halvsyskon

- En egen tolkning av förebilderna

Någon renrasig tolkning av Robert Ludlums romaner är det alltså inte fråga om. High Moon Studios satsar istället på att bygga vidare på temat efter eget huvud, låt vara att film är ett nyckelord. Influenserna hämtas från både böckerna och filmerna och i rollen som herr Bourne är ditt mål att hitta din egentliga identitet.

Filmiskt var det, ja. Stor vikt läggs vid kameran och dess rörelser, meningen är att vi ska känna att vi befinner oss mitt i en actionfilm. Utseendet är redan på detta tidiga stadium riktigt bra, framförallt kameraarbetet - snabba klipp och ursnygga kameravinklar. Samtidigt minns jag med mild avsmak de sämsta partierna av King Kong, där kamerans flaxande gjorde vissa partier närmast ospelbara. Utseende före funktionalitet - inte bra.

Jag frågar utvecklarna om de förstår mina farhågor, och svaret bådar gott: de är högst medvetna om problemet och jobbar på en lösning där din karaktär i kritiska moment inte kan styras. Det ska göra att du slipper att plötsligt springa i helt fel vinkel på grund av kamerabytena.

Ett nytt Riddick?

- Nja... Men det bådar ändå gott

Ett annat nyckelord är valfrihet. Det handlar om att du väljer hur fienden angrips (smyga eller full fajt) och hur du tar dem av daga. Med dynamiska miljöer kan du använda omgivningen som vapen - sug tag i en attackerande motståndare och avliva honom snyggt och prydligt genom att dunka huvudet i en bordskant eller vägg. Gott om snygga "moves" alltså, och de många man mot man-striderna för tankarna till Riddick. Om du lyckas sätta flera avancerade rörelser i rad stiger adrenalinmätaren, som när den är full används för särdeles spektakulära avrättningar. Apropå dessa: skador syns på samtliga inblandade parter, så räkna med en och annan köttig bildsekvens.

Eftersom jag har samma inställning till filmspel som de flesta - överlag är de skräp - var det med måttligt intresse jag satte mig ner för att kolla in denna tidiga version av The Bourne Conspiracy. Överraskande nog tycks det kunna bli en riktigt intressant spelupplevelse. Tjatet om kameran och filminfluenserna ser ut att kunna ge utdelning - utvecklarna tycks vara en särdeles skön känsla på spåren. Återstår att se om de syr ihop kontrollerna med kamerans spattiga rörelser; om så sker kan vi ha att göra med ett duktigt fett actionspel. Trots att det nästan bygger på en film.

Skicka en rättelse