Brothers in Arms-tillverkarna styr kosan mot rymden. Med sig har de co-op och spelhistoriens kanske största vapenarsenal. Vi fick en försmak på Games Convention.

Gearbox är utvecklaren vars karriär inleddes med en rad omtalade men inte alltid hyllade titlar. Ett par Half-Life-expansioner, den vitt omtalade portningen av Halo till pc och inte minst Brothers in Arms-serien (vars tredje del, Hell's Highway, landar lagom till julklappshysterin) står på meritlistan. Om förseningsdemonen håller sig i skinnet väntar ett helt nyskrivet spel om ungefär ett år.

Namnet är Borderlands och återigen rör det sig om en förstapersonsshooter, men med skillnaden att den är uppbyggt kring kooperativt onlinekrigande. Fyra personer kommer kunna strida tillsammans och utvecklarna säger att drivkraften är "Varför? Varför nöja sig med tio fiender, tjugo vapen, trettio uppdrag? Varför inte välja gränslöshet?"

Vapenhysteri

- Mer av allt gånger ett par tusen

Borderlands smått absurda svar lyder: dynamiska banor och miljöer som ändrar sig för varje spelomgång och ungefär en halv miljon vapen (japp, du läste rätt). På Games Convention visar utvecklarna en tidig version, som består av vidsträckta ökenlandskap, en handfull fiender och några av alla vapen. De lovar och svär att alla pickor har såväl unikt utseende som karaktär; jag tillåter mig att tvivla på det senare... Men visst, det är en festlig och ovanlig funktion att kunna välja bland ungefär hur många bössor som helst. Frågan är vilken nytta du har av det i praktiken.

Ett annat avsteg från shooterkonventionen är att du lirar som en vanlig soldat, inte det genretypiska muskelberget som slaktar allt i sin väg (hej Epic). Du är alltså en i gänget, låt vara på en ovanlig plats - planeten Pandora i utkanten av universums kända delar. Det ska ses som en sci-fi-variant av "frontier"-andan, ett vilda västern i rymden med allt vad det innebär av laglöshet och upptäckaranda.

Co-op!

- Pangfest med tre polare

Till det mer konventionella hör att ni tar er runt både till fots och med hjälp av allehanda beväpnade fordon. Både åkdonen och vapnen kan med tiden uppgraderas och du kommer kunna köpa ny, bättre utrustning vad det lider. Därtill "levlar" karaktären i takt med att erfarenheten stiger: dina förmågor förbättras, du hoppar exempelvis bättre.

Borderlands har utan tvivel smygkikat på Battlefield-serien, men den har också flera inslag som får det att stå på egna ben. Ett exempel är att hela kampanjen kommer kunna köras av fyra personer i co-op, ett annat de ständigt varierande miljöerna och vapnen. Det är onekligen ett intressant projekt. Frågan är bara om Gearbox lyckas ro iland AI:n, vapenfrossan och allt annat.

Skicka en rättelse