I september ska den senaste delen i Heroes of Might and Magic-serien får tillökning i form av expansionen Tribes of the East. FZ:s Tomas Nilsson har dock redan fått sig ett smakprov av det som komma skall och han är inte helt omsluten av eld och lågor.

Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East är ännu ett i raden av HoMM-spel som getts ut ända sen debuten 1987. I rollen som den andra expansionen till originalspelet levererar den ett par nya världar, hjältar (bland annat den klassiska barbaren), monster och magier - precis som den föregående expansionsen alltså.

Det jag kan säga om Tribes of the East, efter att ha spelat preview-versionen, är att det gör sig hyfsat både som "stand alone"-spel och expansionspaket. Precis som vanligt handlar det om ett turordningsbaserat strategispel i en fantasyvärld, där du som hjälte ska bygga upp en armé av allehanda varelser och förstöra så mycket som möjligt för motståndarna samtidigt som du frigör monster, hittar skatter med mera.

Världarna som du rör dig i består av osynliga rutnät, som dikterar hur många steg du får göra i varje omgång. När du stöter på fiender får du fram en stridsscen med ett synligt rutnät, som liknar ett traditionellt brädspel. Där gäller det att listigt besegra sina motståndare i ett slag, med hjälp av egenskaper som ledarskap, tur och skicklighet i strid. Nyckeln är hela tiden att vinna utan att förlora alltför mycket varelser, vilket inte alltid är helt lätt.

Barbaren är nygammal karaktär

- men varför är han inte med från början?

I min förhandsversion får jag äran att vara Orch-barbaren Quroq, som är en cool snubbe. Han och jag bygger upp en liten by tillsammans, full med bland annat gobliner, enögda jättar och kentaurer. Vi slåss mot jättefåglar, byfånar och slutligen även de ondskefulla människorna som envisas med att försöka ta över min by gång efter annan. Det hela är väldigt underhållande, men känns tyvärr redan gjort och som att det kanske inte är värt pengarna man måste spendera för att få tillgång till expansionens innehåll.

Rent tekniskt är spelet både vackert och genomtänkt, precis som originalet. Grafiken är mycket detaljerad och snygg och den kompletteras av ljudeffekter som stundtals är magnifika och stämningsfulla musikslingor.

Expansionen är så vitt jag kan avgöra hyfsat stor, men det känns ändå som att det är något som saknas, trots att vissa guldkorn finns. Bland annat kommer den klassiska och spännande barbarhjälten att ge dig som gillar Heroes of Might and Magic V en hel del extra timmars speltid.

Om den slutgiltiga versionen inte bjuder på mer än det jag fått pröva på, gäller nog att du är helt såld på originalet för att ens vara intresserad av denna påbyggnad. Det tycks nämligen inte bjuda på alltför mycket nytt och har du redan tröttnat på Heroes of Might and Magic V är det förmodligen ingen idé att ens fundera på detta lilla paket.

Testdator

Intel Pentium M 745 (1,8 GHz)
512 MB RAM
ATI Mobility Radeon 9700
Windows XP

Skicka en rättelse