Då var det dags. Jag sätter mig vid dumburken som vanligt och denna gång installerar jag Galactic Assault, ett namn med mäktig klang och spännande spelidé - på pappret. Låter som att laserkrig och annan intressant rymdkrigsföring är på gång. Men vänta lite… Haha, jag måste ha startat fel program, detta är ju ett andravärldskrigsspel... Eller?

Historien bakom Galactic Assault bygger på en bok vid namn Inhabited Island: Battlefield, vilket visar sig vid installation och i menyn, som är utformade som en bok. Det är ett omgångsbaserat strategispel som utspelar sig på en fjärran planet där fyra raser kämpar mot varandra i massiva slag för att ta kontroll över planeten Saraksh.

Etik och moral

Vi befinner oss i en värld fylld av skiftningar, med dygnsrytm som ger för- och nackdelar samt dynamiska väderförhållanden. Enheterna styrs av ett livs- och moralsystem där det är viktigt att hålla deras moral uppe, annars går det inte att attackera. Det finns upp till 70 olika enheter, allt från infanteri till flygande laserskepp. Det visade sig snabbt att ju större enhet desto bättre är den. Det stackars infanteriet var mer kanonfoder än något annat.

Galactic Assaults gränssnitt är som tidigare nämnt en bok. Texten ser ut som maskinskriven och från 80-talet. Inne i spelet finns bara en taktisk karta, och om du markerar eller håller musen över en enhet dyker en ruta upp med information om den upp. Ovanför varje enhet finns det också ett antal siffror och en punkt som indikerar liv respektive nuvarande moral.

   

Som de flesta andra omgångsbaserade strategispelen består spelplanen av en massa sammankopplade hexagoner. Tyvärr drar detta ner lite på känslan då dessa är ohyggligt stora. Sättet de lyser upp eldavstånd på (hur långt du kan skjuta) och hur långt du kan flytta enheterna visas i en kantig och så illröd färg att inte ens Ernst skulle vilja måla sommartorpet med den.

Ryska utvecklarna Wargaming.net titulerar stolt sin skapelse som extremt snygg och med extrema väder- och grafiska effekter. Men personligen tycker jag det ser mer ut som en upphottad variant av en gammal Command & Conquer-motor. Jämfört med dagens strategispel håller det inte alls måttet. Laddningstiderna är horribla, även på min någorlunda moderna maskin tar det upp till 2-3 minuter att ladda en bana. Oacceptabelt med tanke på vad som väntar på andra sidan laddningsskärmen.

Hur ser framtiden ut?

Detta är bara en förtitt så en del buggar och annat kanske stryks ut innan spelet går guld, men det finns mycket som troligtvis stannar hela produktionen igenom. En annan lite lustig sak som förvånade mig var att när jag skulle köra över ett gäng infanteri med mina pansarvagnar (ja, utomjordingar bygger exakt likadana pansarvagnar som vi gör, läskigt!), visade sig det att istället för att köra igenom infanteritrupperna körde pansarvagnarna snällt runt dem först innan de besköts.

Utvecklarna har som sagt en hel del saker att fixa innan Galactic Assault släpps, för annars säljs det tyvärr inte många kopior. Men om det fortsätter i denna riktning ser framtiden inte ljus ut för omgångsbaserade strategispel som bygger på en bok med annat namn.

Testdator:

Core 2 Duo E6600
2 GB RAM
Geforce 8800 GTS
Windows XP

Skicka en rättelse