Den 20 juni släpptes de första beta-nycklarna till onlineröjaren Enemy Territory Quake Wars. Vi på FZ lyckades komma över ett par nycklar som lottades ut till våra trogna läsare. 39 stycken lottades ut, en nyckel behöll vi för oss själva och har stått som grund för den här förhandstitten.

Nedladdningen, installationen och konfigurationen av beta-klienten var helt utan problem. Till min förtjusning var den inbyggda serverbläddraren enkel och användbar till skillnad från det Gamespy-drivna eländet som vi hittar i Battlefield-spelen.

Betan skeppas endast med en bana, Sewer, som tar oss till Japan där de välkända utomjordingarna Strogg har befäst sig i ett gigantiskt kloaksystem. Banan är inte speciellt stor till ytan men känns lagom stor så man slipper spendera större delen att springa runt och leta rätt på varandra.

In i dimman

- Virrighet på hög nivå

Det första intrycket är viktigt. Det började väldigt lovande. Jag kände snabbt igen klasser, deras uppgift och så vidare. Det mesta var väldigt självförklarande. Jag valde sida och hoppande in i stridens hetta. Det första jag la märke till var det snabba tempot. Jag är van det långsamma och lite tillbakadragna flytet från Battlefield 2. Det andra var hur förvirrande det var. Här stod jag med en uppsjö med prylar som jag inte hade en aning om hur de skulle användas. Jag gjorde som de andra nybörjarna: sprang, flummade runt och sköt på allting som rörde sig. Samarbetet var som bortblåst.

Efter någon timme började allt klarna. När man väl satt sig in det är det var det riktigt underhållande. Riktigt skönt flyt, snabbt och omväxlande. Från närstrider i kloaker till långsammare drabbningar med fordon. Samarbete är också en väldigt viktigt ingrediens som upplyfter hela upplevelsen till en helt annan nivå.

Upplägget i Enemy Enemy Territory Quake Wars är enkelt: en sida anfaller och den andra försvarar. I kloakbanans fall är det Strogg som försvarar det befästa avloppet och GDF som anfaller. Utöver huvuduppgiften finns en hoper miniuppdrag, som till exempel går ut på att ockupera en spawn-punkt eller konstruera ett vakttorn. Det är alldeles för tidigt att säga vad resultatet av endast ett spelsätt blir, men tittar vi på Battlefield-serien så verkar det vara ett vinnande koncept.

   

I förhandstittar har det talats om höga systemkrav vilket jag trodde förutsatte ett snyggt spel. Att spelet har höga systemkrav kan jag hålla med om men anledningen till det är en aning svår att förklara. Kvalitén på grafiken är blandad, landskap och omgivningar påminner om Battlefield 2 och 2142. Inomhusmiljöer och karaktärer ser dock riktigt bra ut.

Vad gäller spelkänsla så finns det ett par rejäla brister. De så viktiga ljudeffekterna är under all kritik. De känns alldeles för alldagliga och ynkliga och ger inte upphov till någon virtuell krigsatmosfär där dova dån från explosioner och smatter från maskingevär är något självklart.

Att Enemy Enemy Territory Quake Wars fortfarande är I beta-status märks tydligt. Striderna är ryckiga och stela, nätkoden opolerad, fordonen laggiga. Jag har många gånger ställt mig frågan om denna titel hypats alltför mycket till den grad att det lätt blir en besvikelse. Hypen är oundviklig då det gäller ett nytt Quake-spel. Mina intryck av betan har gett mig bilden av ett försök att inte vara alltför nyskapande utan satsa på det beprövade: snabbt flyt, teamplay och välkända klasser.

Spelmässigt verkar Quake Wars bli en vinnare. Teknikmässigt är det inte lika imponerande, men jag är optimistisk. Tar Splash Damage till sig av kritiken och fixar till problemen är det stor chans att det blir en fullpoängare, annars finns risken att vi får beskåda ett redigt stolpskott.

Testdator:

Intel Core 2 Duo E6700
Asus Extreme GeForce 8800 GTX 768 MB
2 GB RAM Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2
Windows XP
Soundblaster X-Fi

tjoo alla! Lite OT här: Finns det någon "underbaring" här på forumet som kan skicka en beta nyckel till lilla mig? PMA mig. Tusen tack! :) //Duke 05/07 Beta Tävling. Vinn Nyckel! Gör vad du vill, och skicka in bild på det, så länge det är härligt/skönt/snyggt/fult men charmigt/etc och har att göra med de teman som tävlingen handlar om. Teman är: - Enemy Territory: Quake Wars - Splash Damage - Sverige... 05/07 Om du vore ett uns påläst så visste du att det rör sig om en omarbetad D3-motor (id tech4), inte ett Q4-derivat. Nätdelen är något som är helt omgjort och som är väldigt bra. Ni som tror att ryck etc beror på nätkoden är inte pålästa. Det tyder på probl... 05/07 Orka med en beta. Väntar på demot för att få en bättre uppfattning om spelet. 04/07 inte trångsynt här inte :) Vart står det att du är ett fanboy? jaja, puss på dig. Nu skall vi inte vara ovänner :) 04/07 Så jag är en fanboy bara för att jag gör jämförelser med BF? Vad skulle du säga om jag hade spelat ET i två år och BF en gång? Sluta vara så trångsynt! Självklart får du tycka vad du vill men om vi andra vill jämföra med BF så ska vi få göra det utan... 04/07 Haha - ser ju precis lika illa ut. Vilken lirare... Somna om liksom.:D 04/07 Ja - tack för att du bevisar min poäng. Det ser verkligen bedrövligt ut... synd. 04/07 Ta det lungt att lämna ut era nycklar då det kommer en ny beta. Då får ni en ny chans att bilda er en uppfattning. Gillar ni inte det då är det bara att spela ett annat spel. 04/07 Jag har en betanyckel om någon stackars sate inte har fått bilda sig en egen uppfattning :) Bara hojta så PM:ar jag den :) 04/07
Skicka en rättelse