När Blue Side tar Kingdom Under Fire-serien till Xbox 360 gör de en liten chansning. De har nämligen valt att byta genre och efter att ha prövat en tidig version av Circle of Doom är vi osäkra på om den verkligen kommer att gå hem.

En sak vill jag klargöra direkt. Circle of Doom är ett nytt spel i Kingdom Under Fire-serien, men det följer inte i föregångarnas fotspår. Den fusion av action och strategi som de tidigare delarna bjöd på har här ersatts av ett actionrollspel med starka hack 'n slash-influenser. Nu innebär detta självklart inte att spelet är sämre än sina förlagor, men det bjuder på en helt annan upplevelse.

Tveksamt genresbyte

- Actionrollspel med starka hack 'n slash-influenser

Handlingen är, så långt jag kunde följa med den, av det klassiska fantasyslaget. Vi har två gudar, en god och en ond, som kämpar om kontrollen över en värld med hjälp av varelser och hjältar av olika slag. Självfallet tillhör du den goda sidans laguppställning och i den slutgiltiga versionen kommer du ha sex stycken att välja på där samtliga är tagna från seriens tidigare delar och har sin egen historia.

I förhandsversionen fanns dock bara hälften tillgängliga - riddaren Kendal, alvdrottningen Celine och krigaren Regnier - och av dem att döma tycks det tyvärr som att de inte bjuder på alltför mycket variation. Nu är det givetvis för tidigt att lämna en slutgiltig dom gällande detta, men när skillnaden mellan en alvdrottning och riddare är försumbar är det fara på taket. Visserligen har de olika egenskaper, Kendal är givetvis starkare och har tyngre vapen medan Celine är snabbare och tål mindre stryk, men likväl var det bara att plöja på som en ångvält, vilt tryckande på attackknapparna.

Spelet saknar dock inte djup, du får bara leta efter det i andra delar än i stridssystemet. Bland annat finns det möjligheter för din karaktär att lära sig olika specialmanövrar. Detta gör du genom att utföra olika uppdrag du får av en underlig gammal man då du sover. Tyvärr verkar dessa vara av typisk MMO-karaktär, det vill säga döda X antal av fienden Y, men det ger åtminstone spelet en aning mer variation och möjligheter till att skräddarsy din karaktär.

Stort vapenutbud

- Ger välbehövlig variation

Detsamma kan sägas om den mängd vapen och annan utrustning som du både kan hitta och köpa. Det finns en herrans massa olika tillbehör att välja på och alla har sina för- och nackdelar, även om jag inte sattes på tillräckligt hårda prov i förhandsversionen för att uppleva det fullt ut. Blue Side har även implementerat ett system som gör det möjligt för dig att ge saker och ting specifika egenskaper. Det kan handla om att skapa ett eldsvärd eller en pilbåge med målsökande pilar.

Något jag inte fick möjlighet att testa, men som troligen kommer vara spelets stora lockelse, är coop-läget. Upp till fyra spelare kan ta sina innötta karaktärer online vilket säkerligen kan göra spelet en hel del gott. Vad de däremot inte kan sälja spelet på är den visuella presentationen som är en aning slätstruken. Den är knappast ful, men jämfört med de grafiska kraftpaketen som släppts på senare tid har det inte mycket att säga till om.

I dagsläget har jag svårt se Kingdom Under Fire: Circle of Doom som en framtida storsäljare. Det finns visserligen goda egenskaper och de som gillar hack 'n slash har av allt att döma mycket knapptryckande att se fram emot. Jag är dock en aning oroad över min totala likgiltighet inför handlingen och karaktärerna. En bra handling för samtliga sex karaktärer skulle kunna göra Circle of Doom till ett riktigt intressant spel. För Blue Sides skull hoppas jag att den tidiga version jag fick testa inte gör denna del av spelet rättvisa.

Skicka en rättelse