Hack, hack, hack, *SLASH* hack. Känns det igen? Dungeon Siege som släpptes för fyra år sedan var just ett hack n' slash. Idag låter Gas Powered Games oss testa en förhandsversion av uppföljaren och spelet utlovar nu även en handling. Nyfiken?

Dungeon Siege II tar dig återigen tillbaka till Aranna men i en helt annat era från orginalet. Spelet börjar med skapandet av din karaktär och det finns fyra huvudklasser att välja mellan: human, elf, dryad och half-giant. Utöver det meckar du med några utseenderelaterade spakar och ger slutligen din skapelse ett namn. Det finns tre svårighetsgrader men du måste först klara den lätta för att låsa upp den lite svårare och senare den svåraste. I det första uppdraget, vilket kan liknas vid ett nybörjaruppdrag men som fortfarande är en del av handlingen, får du lära dig det klassiska, att byta vapen och sköta kameran. Redan från start början känner man starka influenser av RPG, vassa omgivnings- och personbeskrivningar ger onekligen mer liv till spelet.

Dungeon Siege II introducerar också ett intressant party-system (möjligheten till att låta flera datorkontrollerade spelare delta i dina äventyr). Direkt från början får du en kamrat i ditt sällskap som du kan styra och springa runt med. Du kan med tiden skaffa fler personer till ditt äventyrande gäng som alla kan styras individuellt och när du byter så tar datorn över. Allt du plockar på dig kan snabbt flyttas mellan dina party-polare; hälsodrycker kan användas av vem som helst oavsett hos vem de befinner sig och det tackar vi televerket för.

Precis som i andra hack n' slash-spel kommer din packning att bli överfull med det skräp du plockar på dig men som vanligt får du guld för det du säljer. Senare i spelet kan du även köpa en åsna vilken du använder som, just det, en packåsna. Dungeon Siege II bjuder på en ordentlig variation av vapen och har ett till synes robust system för att hantera "drops" (saker som monster tappar när du dödar dem). Det är sällsynt att samma vapen dyker upp två gånger och när det väl händer har du antagligen redan glömt den första gången. Uppdragssystemet kan bäst liknas vid det i World of Warcraft, där utropstecken representerar en person som kan ge dig ett uppdrag. Det finns primära och sekundära uppdrag vilka kan lösas oberoende av varandra och det ger dig en frihet att göra spelet mindre linjärt. Dungeon Siege II titulerar sig som ett action-RPG och har således ett gediget skicklighetssystem. Det finns flera olika skicklighetsträd såsom när- och avståndsstrid samt magier. Dessa låter dig på ett djupare plan specialisera dig inom vissa områden och kanske bli bättre som pilbågsskytt, eller helt enkelt kunna banka på motståndarna med nävarna. Som i de flesta spel behöver du spendera dina skicklighetspoäng på vissa grundläggande färdigheter för att kunna få leka med de mer smaskiga. Alla träd har också sju stycken superfärdigheter vilka du låser upp med tiden. Dessa är helt enkelt fetare skickligheter med mer kött och effekter, trevliga med andra ord.

En intressant detalj är att alla monster du dödar placeras i din anteckningsbok med en hop av matnyttig information. Vidare så finner du faktiskt all information i den här anteckningsboken; kartor, uppdrag och mycket mer. Detta underlättar navigeringen då allt är samlat på ett och samma ställe och du slipper leta runt bland horder av knappar i användargränssnittet. Appropå användargränssnittet är det rent, snyggt och enkelt att lära sig. Att styra din lilla gubbe kan ta lite tid att bemästra precis som med allting annat som är nytt. Ljudet är fullt godkänt och musiken passar bra in i de miljöer de presenteras i. Dialogerna är något stela, men så vore det också orimligt att förvänta sig "filmkvalité" i ett datorspel. Visserligen har datorspel idag budgetar som nästan kan jämföras med filmer, så det är kanske inte för mycket begärt? Flerspelarläget fanns dessvärre inte implementerat i den testversion som FZ fick hemskickad, men ifall vi spekulerar lite kan det tänkas att det blir samma stuk som Diablo II med någon typ av battle.net-upplägg.

Det finns egentligen inget speciellt att gnälla på när det gäller Dungeon Siege II. Kanske skulle man kunna ge lite ris till bilderna som visar hur vapen, rustningar och övriga prylar ser ut, de är nämligen suddiga och inte alls roliga att titta på. Vidare så känns grafiken lite gammal, speciellt då man beaktar vad dagens grafikkort klarar av och för att inte nämna teknologin. Summa summarum ser det ändå ut som Dungeon Siege II kan vara ett spel att sätta sig ned med och hacka loss i. Vad Gas Powered Games har tänkt att implementera under de kommande månaderna återstår att se, men håll ögonen öppna för det här blir ett spel att räkna med.

Skicka en rättelse