Sagan om de särdeles stridslystna maskarna började redan 1995, när Team 17 släppte det sedemera kultförklarade Worms. Upplägget är lika enkelt som genialt: maskar indelade i lag ska utrota motståndarlaget/-lagen. En riklig flora innovativa vapen och hjälpmedel agerar bödelyxa, och striderna är uppdelade i omgångar. Varje mask ska inom ett bestämt antal sekunder förflytta sig, utföra en handling (avfyra vapen, fly, bygga skydd, plocka upp extraprylar) och slutligen, om hälsan tillåter, sätta sig i säkerhet, varpå turen går över till nästa lag. Den som först förpassat samtliga fiendekryp till de sälla jaktmarkerna vinner omgången.

De första Worms-titlarna (det har kommit ett gäng genom åren) utspelades tvådimensionellt, men med 2003 års Worms 3D togs steget över till... du gissade det, tredimensionell grafik. Nostalgikernas dom blev hård, det klagades bland annat på att kontrollerna inte fungerade tillfredsställande. Team 17 ägnade emellertid inte skället någon större uppmärksamhet utan fortsatte på samma linje med Worms Forts: Under Siege, en titel som inte gjorde mycket väsen av sig när den släpptes förra året (och som vi på FZ avstod att förhandstitta eftersom kontrollerna i testversionen gjorde det ospelbart). När vi nu lagt vantarna på förhandskoden från Worms 4: Mayhem kan vi konstatera att man, förutom att kontrollerna fungerar, fortsätter exakt som förut.

Det innebär att grafiken i stort sett är densamma som i det två år gamla storasyskonet. Måhända ingen katastrof - spelvärdet ligger i taktik och humor, snarare än slående visuell skönhet - men den med ett grafikkort för en halv månadslön under huven lär nog känna sig en smula otillfredsställd. Det vankas faktiskt få nyheter överlag, det mesta i fråga om ljud, vapen och spelsätt är bekantingar från förr. Som nämnts är kontrollerna av fungerande art, men de lider av precisionsbrist och förflyttningsproblematik snarlika de som Worms 3D kritiserades för.

Några nyheter måste vi väl ändå kunna förvänta oss? Jodå, story och miljöer (förstås), Mayhem utspelar sig i fem sinsemellan kraftigt skiftande landskap och tidsepoker (dinosaurietid, medeltid, arabvärlden för ett par hundra år sedan, nutida byggarbetsplats och vilda västern), samlat i 25 singleplayeruppdrag och ytterligare 20 multiplayerbanor. Ensamspelarstoryn är i välkänd ordning späckad av lika effektiv som harmlös humor. Vore jag elva år gammal skulle jag älska den humor som berättelsen förs vidare med, något som jag nära nog gör också nu i vuxen ålder. Snällbrutalt skojande kan faktiskt vara välkommen avkoppling från annars så vanligt förekommande cynismer.

Tanken med ett Worms i 3d är genial - ett underbart spelkoncept med ytterligare en dimension - men hittills har Team 17 misslyckats med att lyfta idén från ritbordet till färdigt mästerverk. Eftersom Worms 4: Mayhem tycks bli i stort sett samma spel som de två senaste föregångarna kommer man inte heller denna gång lyckas. Tyvärr. Förvisso är det en förhandsversion jag testat, men fullversionen kommer inte innehålla de förändringar som krävs (bättre kamera och styrning, gärna kombinerat med nytt utseende och omgjort system för onlinesbataljer) för att göra maskarna till herrar på speltäppan. Men Mayhem kan mycket väl bli ett skojigt tidsfördriv i väntan på att man lyckas realisera spelets fulla potential.