Det är i ett ovanligt soligt London som Miles Jacobson, hövdingen på Sports Interactive, möter upp oss och välkomnar oss in på det smått stökiga men charmiga kontoret. Med närmare 35 anställda och med hjälp av cirka 1500 statistik- och faktainsamlare runt om i världen är det här som ett av de populäraste manager-spelen skapas. På tapeten står årets utgåva av Football Manager som förutom de självklara uppdateringarna vad det gäller lag, spelare och andra hårda fakta innehåller flertalet förbättringar och ändringar.
Först och främst har Sports Intactive lagt ner mycket arbete på att förenkla gränssnittet i spelet, utan att skära bort något eller på något sätt fördumma. Genom att samla information, som i de tidigare titlarna varit tillgänglig på flera separata sidor, på en och samma sida har de minskat antalet musklick och gjort det enklare att få en översikt över situationen. Alla siffror, till exempel hur bra ditt senaste inköp trixar med bollen, går nu även att se i form av grafiska staplar. Den otroliga mängden information som gömmer sig i den flertalet gigabyte stora databasen blir på så sätt mer lättsmält och tillgänglig.
Ett stort antal nya funktioner kommer att introduceras och bland de mest användbara nyheterna är att du nu har möjlighet att påverka spelet under matchens gång via en funktion döpt till "Quick Tactics". Nu kan du, genom att ropa order från sidolinjen, förflytta spelarpositioner, förhala spelet genom att dra ut på bollhämtningar och låta dina anfallare hålla bollen vid motståndarnas hörnflagga
kort och gott allt förutom att hantera byten av spelare. Du kan också matcha dina stjärnspelares styrkor genom att precisera hur de ska få passningarna - direkt på foten, en bit framför att löpa på eller mot huvudet. Pratglada ledare kan också berömma eller kritisera hela laget alternativt enskilda spelare i pausvilan genom en rad fördefinierade utrop såsom var är passionen grabbar? eller lagets ära står på spel, skärp till er!. Denna funktion finns även tillgänglig efter matchen och allt du säger påverkar självklart moralen i din trupp till det bättre eller sämre.
Det må låta som ett Peter Molyneux-uttalande men allt du gör, varenda liten ändring i till exempel träning, hanterandet av deprimerade spelare (mer om det längre ner) eller mediasnack påverkar den unika spelvärld du skapar när du trycker på startknappen. På så sätt vill Miles Jacobson likna det till ett rollspel, med en ständigt vaksam spelledare som kommer ihåg vartenda litet misstag och i Football Manager 2006 är det viktigare än någonsin att tänka på hur du sköter dig - det första du gör är nämligen att skriva under ett kontrakt med klubben. Lever du inte upp till de krav och målsättningar ledningen har förlängs inte det initiala ettårskontraktet och du får se dig om efter ett nytt gäng att leda. För att veta hur du ligger till i ögonen hos ledningen får du efter tre månader ett utlåtande, är det dåligt är det hög tid att förbättra ditt ledarskap.
På nyhetslistan finns även den realistiska men ibland enerverande möjligheten att dina spelare blir deprimerade, kanske på grund av påhopp från media, hemlängtan eller utskällningar från dig efter uteblivna resultat. För att få dessa glada igen kan du lova dem saker, till exempel utökad speltid, men var försiktig så att du inte bryter dina löften.
Den svikna spelaren kanske gråter ut i någon tidning eller snackar skit om dig med andra spelare som kan låta sig påverkas och stämma in i klagosången - ännu ett exempel på att allt du gör påverkar resten av spelvärlden på både gott och ont. Blir de allt för gnälliga är det lättare än någonsin att sälja spelare. Med några knapptryckningar anger du de finansiella villkoren och sedan kan du låta ditt erbjudande skickas via fax till alla klubbar. Ett musklick till exkluderar rivaliserade klubbar från mottagarlistan.
Systemet för hantering av skador är även det förbättrat. Tidigare var du själv tvungen att få spelaren undersökt av din medicinman, nu tar läkaren saken i egna händer och presenterar skadans art och ger förslag på olika behandlingar. På spelarens formsida kan du se resultatet av både behandling och träning med hjälp av diagram, staplar och siffror. I det helt omgjorda träningssystemet kan du lägga upp individuella träningsprogram för varje spelare eller gemensamma för hela laget. Vill du koncentrera dig på annat kan du låta dina assistenter, vilka också kan bli bättre genom att skickas iväg på utbildning, hålla i svettpassen.
För att göra spelet än mer verklighetstroget har Sports Interactive förfinat nyhetssystemet, mer information ryms nu i varje enskild rapport och i botten av skärmen finns nu ett ständigt flöde av notiser. Du kan välja mellan att se nyheter från din egen liga, ligorna i resten av världen eller både och.
Strömmen är även aktiv under matcherna så att du lätt kan hålla reda på hur de andra matcherna i tabellen fortlöper, vilket kanske påverkar ditt val av taktik i det nuvarande mötet. Domaren påverkar också dina taktikval, det kommer att vara möjligt att se statistik på hur visselpipsmännen dömer i hemma- respektive bortamöten, hur många gula kort de ryckt fram i de senaste matcherna och mycket mer.
Football Manager 2006 ser ut att bli en dröm för fotbollsfantaster. De som älskar att vältra runt i statistik, färdighetslistor och faktaspäckade tabeller kommer säkerligen att kära ner sig i spelet, speciellt om de redan är intima med de tidigare titlarna. Sports Interactive har förfinat sitt mästerverk från förra året med en rad nya användbara funktioner och välpolerade förbättringar som ger dig mer information inför de svåra valen du ställs inför. Själv är jag imponerad av hantverket och den råa mängden information de lyckats samla i sin databas, det kommer nog att bli svårt för fotbollfantaster att stå emot lockelsen att styra sitt eget lag mot framgång.