Det är alltid en blandad känsla när man skall testa uppföljare till stora titlar. Man har visserligen en viss försäkran att spelet kommer att hålla hög kvalité eftersom utvecklarna har både erfarenhet och tidigare lyckade titlar bakom sig. Samtidigt vet man också att chansen att spelet faktiskt lever upp till de höga förväntningarna som ställs på serien är ganska liten. Age of Empires III var precis ett sådant spel. Jag hade själv älskat originalet och jag förväntar mig mycket av det tredje spelet i serien.

Age of Empires III försöker inte spänna över lika många tidsepoker som originalet. Istället handlar spelet uteslutande om upptäckten av Amerika och en kort tid därefter. Självklart utvecklas fortfarande civilisationerna i sann Age of Empires-anda, bara inte lika långt och snabbt som i tidigare spel.

Som tidigare

Utvecklarna verkar inte vilja ta några risker utan bygger vidare på ett vinnande och väldigt klassiskt realtidsstrategikoncept. Nybyggare används för att samla mat, hugga ved och gräva silver. Byggnader innefattar murar, torn, baracker, stall, kyrkor och allt annat man är van vid. Bland stridsenheterna hittar man bågskyttar, svärdssvingare, kavalleri, artilleri, slagskepp och så vidare. Den vane realtidsstrategispelaren kommer med andra ord känna igen sig väldigt väl, vilket är på både gott och ont.

Många förbättringar

Även om spelet inte försöker vara innovativt har det ändå förbättrats. De flesta aspekterna av spelet är extra välpolerade. Civilisationerna har alla egenheter som gör dem mer varierade än tidigare. Uppdragen är varierande och även om jag än så länge bara testat en handfull har de aldrig börjat kännas upprepade.

Den största och kanske enda riktiga nyheten i Age of Empires III är hemstaden. Under sina strider och sitt kolonibyggande samlar man nämligen på sig erfarenhetspoäng. När man fått tillräckligt många kan man begära en ny sändning från sin hemstad. Detta kan vara allt från några lådor mat till stora mängder trupper. Efter uppdragen kan man också uppgradera sin hemstad för att den skall kunna erbjuda fler och bättre hjälpsändningar. Hemstaden är heller inget som nollställs eller endast är för singleplayer, utan den utvecklas ständigt och kan ge fördelar även när man spelar mot andra.

Riktigt vackert

Det första som slår en när man ser bilder från spelet är att det är förbluffande vackert. Landskapen får nog sägas vara något av det vackraste man sett inom realtidsstrategispel hittills. Modellerna har kanske inte riktigt samma detaljrikedom, men eftersom man oftast måste studera slagfältet på lite distans är det inget man märker. Även effekter, då framförallt byggnader som börjar brinna och förstörs, är verkligen imponerande. Man kan inte kalla det en nyhet, men grafiken är klart den aspekt där spelet utvecklats mest.

Slutord

Age of Empires III verkar bli en värdig uppföljare till de två tidigare titlarna i serien. Även om jag tröttnat på standardiserade realtidsstrategispel som detta lyckades det faktiskt ändå fånga mitt intresse genom att rakt igenom vara väldigt välgjort. Den imponerande grafiken och de nya möjligheter som uppstår genom hemstaden är också ett klart plus. Age of Empires 3 kommer säkerligen att bli ett måste för alla realtidsstrategifans som inte fått nog riktigt ännu.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
GeforceFX 5900
Windows XP

Skicka en rättelse