Även om Playstation 2 sjunger på sista versen utvecklas det fortfarande en mängd högintressanta spel till Sonys snart sex år gamla konsol. Ett av dessa är Criterion Games mytomspunna Black som först visades för stängda dörrar under E3 2005. I november fick emellertid FZ se det med egna ögon och nu har vi även fått chansen provspela det minst sagt actionfyllda FPS-spelet.

Det är inte alltid kul att extraknäcka som speljournalist på sin fritid. Ofta är det ont om tid och ibland är det till och med så att de titlar jag får testa inte direkt förgyller min vardag. Dock finns det tillfällen som gör det värt att stå ut med allt det negativa. Ögonblick då jag känner mig enormt privilegierad över att få bevaka denna spelvärld som jag älskar. En regning novemberdag förra året fick jag uppleva just ett sånt ögonblick. Under en av Electronic Arts pressvisningar fick jag tillsammans med en imponerande samling journalister för första gången se Playstation 2-spelet Black i aktion. Jag kommer verkligen inte ihåg allt från den visningen men jag minns tydligt hur jag och FZ-kollegan John tittade på varandra efter presentation av Black båda skakandes på våra huvuden och med ett härligt men fånigt leende på läpparna. Redan då hade jag alltså svårt att förstå hur Criterion Games lyckats få en Playstation 2 att producera en så visuellt imponerande titel med där så mycket händer samtidigt utan att bilduppdateringen blir lidande. Och tyvärr måste jag erkänna att jag inte förstår det bättre nu, trots att jag själv fått sätta tänderna i en av spelets banor.

Ju mer jag spelar det inser jag att spelet är närapå ett tekniskt under, inte för att det slår de senaste spelen till PC eller Xbox 360 utan för att det lyckas pressa Sonys nu sex år gamla konsol långt över gränsen för vad man trodde var möjligt. Striderna är som tagna ur en Hollywood-film. Fiendernas kulor viner tätt förbi och lämnar stora sår i allt och alla som har oturen att stå i dess väg. De dödliga kulorna river upp moln av blod, damm och annat bråte som den förstörda miljön lämnar efter sig. Känslan av att vara mitt i en krigszon är verkligen omvälvande, inte bara tack vare de fantastiska effekterna och den med Playstation 2-mått mätt extremt välgjorda grafiken utan även för ljudet som sätter rätt stämning. Vapnen låter precis så livsfarliga som de verkligen är och mycket tack vare detta lyckas ljudet förstärka den känsla av kaos och fara som det visuella byggde grunden till.

Criterion Games må ha tagit den visuella biten till nya nivåer men det vore tjänstefel att säga detsamma om dess upplägg som är väldigt enkelt. Ställs du inför ett problem så kan det lösas med våld och går inte det så får du pröva med än mer våld. Det är alltså ett högt medvetet val som de brittiska utvecklarna har gjort, de vill skapa ett FPS av den gamla skolan och efter att jag fått pröva det själv kan jag bara buga och bocka. De har lyckats skapa ett FPS där vapnen är de obestridda huvudpersonerna och där storyn ligger instängd i bakluckan medan actiondelen sitter vid raden med gasen i botten. Det är ett enkelt och till synes fantasilöst koncept men ofta ligger genialiteten av att skapa något stort av det enkla och av testversionen att döma har Criterion Games lyckats med just detta.

Redan när jag fick läsa de första rapporterna om Black blev jag väldigt nyfiken, en nyfikenhet som bara blev större efter att ha fått se det spelas. Efter att jag nu fått spela det själv har min nyfikenhet äntligen försvunnit men ersatts av en längtan efter att få spela igenom den färdiga produkten. Det kommer verkligen inte uppskattas av alla men för de som kan uppskatta det enkla och avskalade kan Black bli en av 2006 stora titlar.

Skicka en rättelse