Om Marlon Brandos hesa stämma är ditt lystmäte bör du höra upp. FZ har spanat in kommande The Godfather och fått mersmak för spontan misshandel.

När EA på torsdagen bjöd in spelpress och branschfolk till visning av det kommande Gudfadern-spelet var stämningen förväntansfull, speciellt då destinationen för den utannonserade bussfärden var hemlig. Efter en stunds spekulationer anlände så småningom bussen till en anrik herrgård på Lidingö, med en tidsenlig bil på gården mot vilken en utplacerad gangster stod och rökte och höll uppsikt över de ankommande.

Influgen från jänkarlandet var producenten David DeMartini som, efter EA-Christians väl inövade välkomsthälsning på italienska, inledde kvällen med en förevisning av spelet. Det märktes både tydligt och fort hur stolta man från utvecklarhållet var över att Marlon Brando själv, innan sin bortgång, spelat in repliker till spelet. Många av dessa gick dock inte att använda och fick i stället spelas in av en imitatör, men en hel del av Don Corleones repliker i spelet är fortfarande Brandos egna.

Inget Hot Coffee här inte

Utvecklarna vill helst inte att The Godfather ska placeras i samma fack som Grand Theft Auto och själv kände jag att det snarare fanns en slående likhet med spelet Mafia. DeMartini betonade dessutom att det i spelet varken finns Hot Coffee, Hot Chocolate eller något annat dolt sexminispel –- en försäkran som nuförtiden nästan känns nödvändig för att spelet inte ska bli barnförbjudet i staterna direkt.

Men det finns trots allt likheter mellan The Godfather och GTA. En av dem är att du kan färdas runt hela staden på eget bevåg och ta för dig bland de bilar som åker omkring på gatorna, förutsatt att du inte har problem med att hantera polisen förstås. Vad du däremot inte kan göra i GTA är att gå in bland de hundratals butiker och verksamheter som finns i husen. Gör en räd bland bordellerna, ta över det lokala slakteriet eller råna en bank, möjligheterna finns i The Godfather om du är gangster nog.

Fixa deg åt la famiglia

För att familjen ska må väl och du ska ha råd att bjuda morsan på cannelloni gäller det att du är duktig på att slå mynt av rätt verksamheter. Ditt sätt att övertala butiksägare är direkt avgörande för hur mycket du tjänar, men om du inte är så snacksalig kan du förstås slå sönder butiken, örfila runt slaktaren och kasta ut honom genom hans eget skyltfönster. Nog för att han kommer betala dig för ”skydd” i fortsättningen, men metoder med mer finess hade givit dig en större avkastning varje månad. Du får ju dessutom räkna med att du som nybliven gangster får ge större delen av pengarna till familjen.

Som vanligt med EA:s spel så släpps även The Godfather till flertalet plattformar på en och samma gång. I den glamorösa villan på Lidingö fanns spelet till såväl pc som PS2 och Xbox. Naturligtvis var grafiken och texturerna allra vackrast på datorn och vi blev rent av imponerade av hur väl man återgivit Marlon Brandos karaktäristiska ansikte. Men datorn dras även med handikapp.

Slåss med musen är lite småsvårt

Det är främst handkontrollen som blir en sakfråga när utvecklarna vill att det verkligen ska kännas som att koppla ett grepp runt någons hals eller att måtta ett slag. Med handkontroll fungerar det på så sätt att man drar styrspaken bak för att måtta ett slag, och sedan drar den fram för att utdela det. På datorn fann jag mig istället med att sitta och rycka musen fram och tillbaka på ett högst obekvämt sätt, vilket inte ens alltid fungerade, trots att det var så man uppmanades att göra.

The Godfather har potential att bli en riktig hit, förutsatt att utvecklarna gör sitt under sluttampen av projektet för att finputsa lite här och var. Att varken regissören Francis Ford Coppola eller skådespelaren Al Pacino medverkar är väldigt beklagligt och framför sig har EA en rejäl utmaning för att få ett spel som detta att bära upp sig självt utan att den som regisserade storverket från början är med. Don Vito Corleone är trots allt ingen man leker med och om EA inte spelar sina kort väl blir de snart varse detta.

Skicka en rättelse