Vissa typer av spel verkar alltid vara populära. Realtidsstrategi är en sådan genre som alltid sålt som smör. Snart släpps Rise and Fall: Civilizations at War som bjuder på ett par annorlunda tillskott i den aningen uttjatade genren.

2001 släppte spelutvecklarna Stainless Steel Studios (SSSI) strategiliret Empire Earth. Istället för att fokusera på en speciell tidsålder styrde spelaren över en civilisation över flera tidsepoker - från förhistorisk till nanoteknologisk tidsålder. För ett par år sedan började SSSI arbetet med det nya projektet, Rise and Fall: Civilizations at War. Den största skillnaden från deras föregående spel är att fokus nu lagts på en bestämd period i historien.

Midway tog över arbetet med Rise and Fall i november 2005 sedan de slutat att ge SSSI ekonomiskt stöd vilket senare ledde till att företaget upplöstes och alla anställda fick gå. Trots alla bakslag fortsatte Midway arbetet med titeln.

I Rise and Fall kan du välja mellan fyra större kulturer: Egypten, Grekland, Rom och Persien. Varje civilisation har i vanlig ordning unika enheter och byggnader. Det mest intressanta är dock de olika hjältar som varje civilisation förfogar över. Spelar du som romare kan du leda dina trupper av självaste Julius Cesar eller Caligula. Grekerna i sin tur har Alexander den store eller Akilles och hans svaga häl. Gillar man pyramider är den fagra Kleopatra eller den gamle faraon Ramses ett naturligt val. Sist men inte minst är perserna som kan stoltsera med de gamla kungarna Sargon den andre och Nebuchadnezzar.

Annorlunda

Sätter som hjältarna kan styras på är ett intressant koncept; med ett enkelt musklick förflyttas du från den traditionella top-down-vyn till en tredjepersonsvy där du styr din hjälte med wasd-tangenterna och musen. Här uppenbaras hjältarnas riktiga styrka: med snabbtangenter kan du ge dina trupper grundläggande order. I strategiläget är hjältarna tämligen dumma och skiljer sig inte speciellt mycket från de övriga trupperna. I det nya ”hjälteläget” blir det dock ändring på den saken. Beväpnad med båge och svärd kan du löpa amok och slakta fiendetrupper i stora mängder. Hjältarnas enda egentliga nackdel är den begränsade uthålligheten som avverkas väldigt kvickt vid stora bataljer.

I de flesta aspekter är Rise and Fall likt många andra strategispel. Guld och virke utgör de resurser som kan samlas in. Ära genereras av speciella statyter och kan senare användas för att uppgradera byggnader, utveckla sina vapen och anlita experter, som i sin tur kan bidra till effektivare insamling av resurser, fler trupper för lägre kostnad och så vidare.

Den så kallade Titan-motorn håller väldigt hög klass utseendemässigt. Även vid den mest inzoomande vyn är grafiken en fröjd för ögat. Ljudet är sällan något som utmärkt strategigenren och den regeln gäller även här. Ljudeffekterna utgörs för det mesta av skrik och plåtskramlande.

Jag har skrapat lite på ytan av Rise and Fall: Civilizations at War och jag är positivt överaskad av detta relativt ickehypade spel. Det mest intressanta för mig var det nya "hjälteläget" som öppnat dörren för en helt ny strategi. Annars spelas Rise and Fall som vilket RTS som helst. Inte för att det är en dålig egenskap, det är det jag och säkerligen många andra vill ha. Huruvida detta lovande strategispel blir en succé eller inte återstår att se. Det Starforce-skyddade Rise and Fall: Civilizations at War släpps i Sverige den 16 juni.

Skicka en rättelse