Datornördens paradox

MFC
Medlem
Datornördens paradox

Tänk dig att du bor i ett hus, du har märkt att det läcker värme i vardagsrummet då det är någon isolering som inte håller tätt. Problemet är att du inte kan någonting om hur man gör. Du kan lite men vet att det lilla du kan räcker inte. Du ringer en kompis som kommer över, fixar det och du är nöjd och ger han en tusing (kompis - pris) som tack för hjälpen. arbetet tog en halv dag.

<byter tema>

Tänk dig att du bor i ett hus, du har en kompis som har problem med datorn. Han måste betala räkningarna för denna månaden innan veckan är slut men datorn har lagt av och hänger sig vid uppstart. Du vet att han inte kan tillräckligt för att fixa det själv, vilket ju är orsaken till att han ringer dig. Du går över, lyckas rädda hans familjebilder på 1,5GB (med bilder som sträcker sig 12 år tillbaka i tiden). Du lyckas dessutom spara mail-katalogen med viktiga arbetsrelaterade mail och dessutom få igång burken igen (efter en hårdformatering). Som tack för hjälpen bjuder han på kaffe. Arbetet tog en dag med backup inräknat.

Vad är poängen.. ARBETET DU LÄGGER NER NÄR DU ARBETAR MED DATORN (privat) KOMMER ALDRIG ATT JÄMSTÄLLAS MED FYSISKT ARBETE ÄVEN OM DET PÅ SÄTT OCH VIS ÄR MINST LIKA PÅFRESTANDE.

Jag har tänker aldrig erkänna att jag "kan datorer" längre. Har någon problem får dom tamigfan fixa det själv! Vill dom ha det fixast är det 1000:- i timmen oavsett om det är samma blod som flyter i våra ådror!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

arbete som arbete men är det släkt så tar jag iaf aldrig betalt och är det nån i släkten som kan hjälpa mig med nått som inte är dator relaterat så förutsätter jag att det är gratis förutom ev material kostnader då givetvis..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

jag bruka inte heller ta betalt då jag ser det som en chans att lösa nya problem och man kan se det lite som en tävling mellan mig och datorn som inte fungerar .. jag måste lösa problemet för att vinna och samtidigt så lär man sig nya saker osv ..

men dock kan jag bli lite irriterade om nån släkting/vän ringer typ varannan vecka om varenda småsak som krångla och mkt kunde dom löst själva om dom hade tagit sig lite tid eller läst manual osv ..


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

vill inte heller ha betalt, för min del har det varit släckt och grannar, man har mera hjälp utav att få hjälp tillbaka än att vara girig å whina om pengar.
Är ju bonde å shit, viktigare att man kan få hjälp med div saker än att fixa en hundralapp där å en där osv...

därimot är det tråkigt att hjälpa till med data-strul


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Vägrar helt enkelt att hjälpa folk, brukar berätta att på den tiden när jag jobbade med datorer kostade jag 1500/h och att jag är jä*ligt trött på att lösa andras datorproblem.
Hjälper endast föräldrarna, systern(väldigt sällan då hon köper ny dator ofta) samt en polare som är mycket tacksam för hjälpen(inte ekonomiskt men alltid en massa fika/käk/öl/vin/trevlig pratstund).

Är ofta så fruktansvärt otacksamt att hjälpa någon, har man installerat om windows så tror idioterna att det sedan är livstids gratis support på alla applikationer samt hårdvara...


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Jag brukar aldrig ta betalt av mina vänner för min hjälp, allt jag säger att dom kan göra mig en tjänst så är det bra sen, har funkat bra hitills.

Medlem

Tjänster och gentjänster kör vi med här i alla fall. Skulle aldrig få för mig att ta betalt för att hjälpa en kompis, bekant eller granne med att dra el, fixa bilen, fixa datorn eller liknande. Allt jag förväntar mig är en gentjänst i fall jag skulle behöva hjälp själv och det får man också.

Medlem
Skrivet av astie:

Tjänster och gentjänster kör vi med här i alla fall. Skulle aldrig få för mig att ta betalt för att hjälpa en kompis, bekant eller granne med att dra el, fixa bilen, fixa datorn eller liknande. Allt jag förväntar mig är en gentjänst i fall jag skulle behöva hjälp själv och det får man också.

Håller med till 100%


signatur
MFC
Medlem
Skrivet av Notumforce:

arbete som arbete men är det släkt så tar jag iaf aldrig betalt och är det nån i släkten som kan hjälpa mig med nått som inte är dator relaterat så förutsätter jag att det är gratis förutom ev material kostnader då givetvis..

Det är ju där problemet ligger.. man vill men när man själv behöver hjälp så är det tydligen mer motiverat av andra att ta betalt för det dom vill hjälpa med (och nej, det behöver inte vara något avancerat) men när man själv hjälper någon med deras datorproblem så är det uteslutet med att göra det mot betalning..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Känner igen mig helt. Jag är liksom så trött på att fixa, problemsöka, montera, laga, etc, datorer så det går inte att beskriva. Jag orkar inte ens hålla på med mina egna grejjor. Och nu sakta har folk börjat förstå att det är inte en skogspromenad att ha att göra med datorer. Givetvis pga att jag helt enkelt gett ett "nej, ta den till den lokala datorbutiken eller nåt" varje gång ett bra tag nu.
Är så trött på folks ovilja att lära sig själva, det jag och de flesta andra som kan något har tvingats göra.

Medlem
Skrivet av Hunken:

Är ofta så fruktansvärt otacksamt att hjälpa någon, har man installerat om windows så tror idioterna att det sedan är livstids gratis support på alla applikationer samt hårdvara...

Så sant så sant...

Nä nu för tiden brukar jag säga Ironiskt, "jag hjälper dig för 200 spänn eller mer om det är något omfattande jobb. Då säger de oftast, " ja men självklart, det skulle bli jätte dyrt om jag lämnade in den på reparation."

Fast oj vad less jag blir när någon släkting ringer och börjar fråga varför outlook inte fungerar just i kväll. HUR i helvete skall jag kunna veta det liksom

Inaktiv

Problemet som ni alla har gemensamt är att ni på ett eller annat sätt spridit ut att ni vet mycket om datorer! Ni måste helt enkelt "upplysa" folk om att ni inte vet någonting om "dom där förbaskat högludda skrivmaskinerna".

Själv gillar jag att hjälpa till med datorer, så länge som problemen går att lösa. Jag tycker blir nöjd när man efter en del jobb hittar felet och får ett enkelt: Tack för hjälpen!


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv
Citat:

Problemet som ni alla har gemensamt är att ni på ett eller annat sätt spridit ut att ni vet mycket om datorer!

nej, något så dumt skulle ingen vettig människa göra.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag hjälper endast släkt/familj samt väldigt nära vänner. När en vanlig polare kommer fram och frågar om hjälp, då säger jag att jag inte vet hur man gör, för är man för trög för att göra något så enkelt som att formatera om hårddisken, ja då förtjänar man inte hjälp :P.

Medlem

Problemet är ju att folk har inget vett..En kille som bor i mitt område undrade om han kunde få köpa färg av mig, som hans son skulle ha..Visst sa jag..Det sparade ungefär 3000:- för hans son och vare sig sonen eller snubben sa så mycket som tack...Så nästa gång han kom och fråga så sa jag rent ut att : Visst, men jag vill ha en flaska whisky för besväret. Gubben blev tvärsur och drog..Är det jag som e snål då??
Hjäpte en annan kille med färg, det var till hans svärfar. Har fan inte ens fått tack från han heller...Och vi snackar om färg till ett helt jävla hus..5-10 000 kronor som jag har 50% rabatt på..Och fanskapet kan inte ens komma med en påse bullar eller ett tack..Då blir man lite lätt sur..Eller förbannad..Ursäkta svordomarna..
Visst hjälps man åt, men om folk utnyttjar mig så får det vara.

Inaktiv

Jag har faktiskt arbetat in i alla vänner/familj att jag inte längre kan så mycket om datorer, att utvecklingen har gått ifrån mig och att jag numera inte är med på lasset helt enkelt.

Förutom den gången när den förbannat söta brunetten på jobbet berättade att hon hade problem med datorn, då blev jag superservicemannen på två röda. Sånt är svårt att fixa över telefon förklarade jag, vips så var man ensam med henne

Medlem

Tycker också att man kan hjälpa sina vänner utan att ta betalt.
Gäller väl att försöka förklara allt medan man jobbar så åtminstone något fastnar i minnet hos den som ständigt har problem med datorn.

Vill man verkligen slippa återkommande hjälp-mig whine kan det vara bra att undvika folk som endast surfar och chattar :>

Medlem

Jag fick Mcdonalds en gång för att jag hjälpte en polare och hans morsa med deras nätverk. Det var shysst ^^


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv
Skrivet av SgtKelly:

Problemet som ni alla har gemensamt är att ni på ett eller annat sätt spridit ut att ni vet mycket om datorer! Ni måste helt enkelt "upplysa" folk om att ni inte vet någonting om "dom där förbaskat högludda skrivmaskinerna".

F*n jag skulle sagt att jag jobbade med sniglar och inte avslöjat vad jag egentligen jobbade med till släkt och vänner. Sen så måste man ljuga för föräldrarna så de inte råkar försäga sig inför släkten eller sina vänner. Sen när man åker utomlands på jobb får man ljuga och säga att man är på snigelsafari...


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Otacksamhet är världens lön. slutat för länge sen att hjälpa andra med va tusan ja nu kan som dom nu inte klarar av. som du sa MFC sa när man själv behöver hjälp så är folk omkring sig ta mig fan jävligt sega på att sträcka ut en hand tillbaka.

Nej mammsen är den enda perssonen en son kan lita på här i världen


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

MFC
Medlem

Vad jag tycker är jävligt.. nä vänta.. JÄÄÄVLIGT irriterande är att kunskaperna man har kring datorer värdesätts inte på samma sätt som kunnandet inom andra områden. En annan (några av er också kanske) har ju läst några år på universitet bara för att lära sig allt om burkarna.. som tack så får man bara skit!

"sitter du där vi datorn igen"

Men ack va kul när dom kan använda en tillämpning man gjort "när man satt där igen".

En snickare får ju aldrig skit för att han sitter i boden och jobbar. Ingen ifrågasätter vad han gör, eller frågar någon kanske "gör du en dildo av trä?"???

Folk tror man porrsurfar när man i själva verket sitter och gör vettiga saker (fz.se ej inräknat ^^) men ack va dom tycker det är kul med resultatet. Tror folk att bra saker och ting skiter ut sig själva eller?

Nä, jag orkar inte mer. Jag brukar påstå att mitt kunnande passerats av all ny teknologi så slipper jag engagera mig i andras problem. Sätter mig ner och spelar lite på min gitarr istället. Det ger mig mer sinnesro än att sitta och klura ut varför en tjommes burk, hemsida eller applikation inte fungerar.

Likaså kan man sitta och diskutera olika saker och då kan någon sitta och snacka om vilken fin lekstuga denne byggt och att det tog två arbetsdagar. Sen när det kommer till en själv så berättar man om den sajt man byggt som har en egen portal med inbyggda moduler inklusive användarhantering och annat och hur avancerat det är och att det tagit två månader att utveckla. Helt plötsligt får man svaret "kul intresse, men vad jobbar du med"? Det bästa är att ge dom vad dom vill höra.. jag jobbar på ett företag där jag porrsurfar (det är ju vad dom vill höra) och gör ingen nytta alls. Jag bara sitter och glor in i en skärm och hoppas att muspekaren ska röra sig av min viljekraft!

:evil::evil::evil::evil:


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

MFC - har du faktist rätt i.

"En snickare får ju aldrig skit för att han sitter i boden och jobbar. Ingen ifrågasätter vad han gör, eller frågar någon kanske "gör du en dildo av trä?"???
"

men som du säger, det låter "sitter du där vi datorn igen"


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

hehe jag förstår dig mfc

Dock så har jag med mycket svett fått nära o kära att förstå vad det innebär .

Har ingen utbildning totalt självupplärd ren slump egentligen att jag började jobba med datorer, skulle bli elektriker egentligen men tji fick jag..

uppe i 10år i support branchen och det är fortfarande kul och nya utmaningar varje dag..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

När en snickare är ute och jobbar rör han ju på sig iallafall.

Problemet med föräldrar är att dom tror att man blir en fett liten ensling om man sitter vid datorn mycket.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Youtube-proffs

Vet inte hur det känns för föräldrar att inte ha växt upp i en datormiljö... ska bli kul att se i framtiden hur ni\jag blir mot mina barn angående datorer osv.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv
Skrivet av Polish:

Vet inte hur det känns för föräldrar att inte ha växt upp i en datormiljö... ska bli kul att se i framtiden hur ni\jag blir mot mina barn angående datorer osv.

Du kommer stolt se på när din son/dotter överklockar för första gången.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Det är farligt att kunna datorer idag, var bättre förr, i slutet av 90-talet/början av 2000, då datornördar inte var respekterade, och inte så många hade sån skit. Nu är man ju prisad om man kan datorer.. Det var bättre förr.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

MFC
Medlem

Datornördar är inte respekterade idag, förr var det exotiskt och något som var få förunnat att KUNNA "datorer" men idag är man ju bara en säck med kött som alla kan suga blod ur utan att ge något tillbaka.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

?
du har fel MFC, förr var det INTE exotiskt eller respekterade, förr var man 110% super-nörd.
idag är det mera respekterande att säga "ja, jag gillar datorer"


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Du kan iaf något. Själv har man gått på ett it gymnasium och sitter vi datorn hela tiden och lirar. Bara för det tror alla att jag kan ALLT om datorer. Jag kan noll skulle jag vilja påstå och när jag säger det tror dom jag säger det eftersom jag är lat.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

12
Skriv svar