Inaktiv
Soldater?

http://www.youtube.com/watch?v=hbgtp-V5t6g&search=blackwater%...

Har jag fattar rätt? Att dem inte tillhör något land och att dem får extremt mkt pengar för att gå ut i krig? Hur kan detta vara lagligt eller jag kanske har fattar helt fel?

Medlem

i Sverige är det inte lagligt såvitt jag vet - man riskerar att, som Jackie Arklöv, dömas för folkrättsbrott


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

så vitt ja fatta sa väll jänkar killen nått om att enligt Irakisk lag var det inte olagligt att operera som en SOF i irak


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Inaktiv

Blackwater är väl ett företag som av jänkar-jäv_rna kallas för PMC, dvs Private Military Corporation (i folkmun: Legosoldater).

Läste en artikel i en tidning, Ordfront tror jag, som handlade om legosoldater och PMC's i Irak. Rubriken var passande: "Att outsourca ett krig"


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

De är legosoldater, dom dödar i utbyte mot pengar, jävligt stora summor dessutom, spelar ingen roll vilken nation du kommer ifrån, bara du kan döda så blir du anlitad, men varför skulle man vilja de egentligen?


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Medlem

så jag kan åka mer med en ak4 å leva runt och få £££


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Om någon armé tycker att du har kvalifikationer för de så kan dom nog ge dig en liten peng för besväret, men du ska ju helst ha krigsvana, vilket jag inte tror du har, du skulle dö direkt Iceman


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Medlem

mer läsning:

Motion 2000/01:U409

Motion 2003/04:U317

Motion 2004/05:U229

verkar inte hända mycket i frågan - så det är nog fritt fram att åka ner och härja i Irak 8)

edit: lite kuriosa från wikipedia:

Citat:

Tyska legosoldater utgjorde en betydande del av de brittiska styrkorna under det Amerikanska revolutionen då britterna inte riktigt litade på att engelska soldater skulle vilja slåss mot andra vita engelsktalande människor.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Som legosoldat har man dessutom mindre rättigheter än en reguljär soldat.

Och inte minst det mentala tryck det är på en.
Oftast så är det miserabla förhållanden man trider i.

Bara kolla antal dropout i legionen per klass.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Noxie:

http://www.youtube.com/watch?v=hbgtp-V5t6g&search=blackwater%...

Har jag fattar rätt? Att dem inte tillhör något land och att dem får extremt mkt pengar för att gå ut i krig? Hur kan detta vara lagligt eller jag kanske har fattar helt fel?

PMF/PMC (Privata militära företag) är något som har funnits i många år nu. Det blir dock allt vanligare och idag finns det en hel industri för detta. Jag har själv blivit erbjuden tjänster i afghanistan tex. Det hela handlade då om att vakta särskilda intressen. Man fick fordon/vapen av ens arbetsgivare (en civil sådan) och alla som var med hade någon sorts militär utbildning i grunden. Intrycket jag fick av det hela var egentligen väldigt seriöst och man uttryckte det som att det handlade om tråkig vakttjänst precis som i Sverige med skillnaden att det ibland faktiskt hände saker.

Med saker menar jag att lokala beväpnade grupper kunde attackera dessa vaktmål av olika anledningar för att störa/provocera eller rakt av försöka ta över, förstöra objektet.
På frågan om lön svarade personen att han inte kunde säga säkert i detta skedet men att det handalde om omkring dubbelt så mycket som en "vanlig" lön plus diverse tillägg.

Det som skiljer PMF från vanlig militär är främst att PMF står utanför det regelverk som militären för respektive land arbetar under. Däremot gäller ju fortfarande lokala lagar osv lika mycket för PMF/PMC's. Detta skapar i viss mån fria tyglar och när vi pratade om utrustning/vapen så svarade personen kallt att dom hade tillgång till allt där nere. Oavsett vilken utrustnings/vapentyp man hade som favorit så kunde man få tag på det, no problems!

Det finns endel svenskar där nere nu, inte jättemånga, men några stycken och jag kan väl ärligt erkänna att personer med ekonomiska problem vars flickvän precis gjort slut osv skulle ställas inför en knepig situation om dom kom över ett sånt här erbjudande. För min egen del handlade allting om nåt lite förbjudet/spännande men i slutändan kändes det inte bra helt enkelt.

- Mo

Inaktiv
Skrivet av Modemis:

Massor av text

Låter som ett dåligt spel :\

Här är en intressant webbsida från en BF-legend: [http://www.digitalsoftware.se/projects/index.php?pid=167]

Tänk om någon fick för sej att använda PMC's på det här sättet?


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Om någon armé tycker att du har kvalifikationer för de så kan dom nog ge dig en liten peng för besväret, men du ska ju helst ha krigsvana, vilket jag inte tror du har, du skulle dö direkt Iceman

I can`t die.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Modemis: "Dubbel lön"? 30-40k(antar jag) med helpension kan du få som "junior" livvakt i europa och då är du inte nära objektet eller förmodligen ens i samma land. Om man är nära objektet ökar naturligtvis betalningen betydligt och riskläget är ändå ett helt annat än i en krigszon. Har själv funderar mycket och länge på erbjudande om att bli livvakt. Om ni får idéer, nej jag förmedlar inga kontakter så fråga inte! Tycker "dubbel lön" låter mycket orimligt för PMF om man räknar med att enkel lön är ca 20k.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv

Personligen tror jag att livvakt inte är så farligt. Beror väll på vem man skydda iofs. Men för 30k i mån skulle jag inte tacka nej för det.

Inaktiv

En svensk legosoldat i Irak strök ju med nyligen: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=612249

Han jobbade tydligen för någon brittiskt "säkerhetsfirma". Några typer på brittiska Aegis Defence Services filmade när de körde runt och sköt på fordon i Irak och roade sig kungligt: http://exodus.interoutemediaservices.com/?id=ad6f7b05-abbc-4e...

De flesta har väl kanske sett filmen redan. Den är rätt gammal. Också en artikel om fenomenet i Times Online:

Citat:

There are certainly cowboys. "There are those who think that it is all about steroids and weapons, wearing cut-off T-shirts with large technicals and heavy calibrated weapons," said one American officer who deplores the fact that his country has allowed foreign civilians who are not subject to American or Iraqi law to carry weapons in Iraq.

"These guys run loose in this country and do stupid stuff. There's no authority over them, so you can't come down on them hard when they escalate force," Brigadier General Karl Horst has said. Horst is the deputy commander of the American 3rd Infantry Division, which is responsible for security in and around Baghdad. "They shoot people, and someone else has to deal with the aftermath. It happens all over the place."

Dom tjänar mycket pengar och står över både amerikansk och irakisk lag (och kan skjuta ihjäl människor när och hur dom vill, och gör det).

Har kanske punkt-Zarkow något att tillägga?

Inaktiv
Skrivet av Noxie:

Personligen tror jag att livvakt inte är så farligt. Beror väll på vem man skydda iofs. Men för 30k i mån skulle jag inte tacka nej för det.

Det är inte farligt, inte på den nivån. Är betydligt farligare i vissa områden i stockholm/malmö...


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Youtube-proffs
Skrivet av Noxie:

Personligen tror jag att livvakt inte är så farligt. Beror väll på vem man skydda iofs. Men för 30k i mån skulle jag inte tacka nej för det.

Skulle knappast vara livvakt åt typ, Saddam eller Usama men visst, dra och hänga efter Göran Persson i söndagsruschen i centrala stockholm för 30 k i månden, no probs liksom


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Namron:

De flesta har väl kanske sett filmen redan. Den är rätt gammal. Också en artikel om fenomenet i Times Online:

Citat:

There are certainly cowboys. "There are those who think that it is all about steroids and weapons, wearing cut-off T-shirts with large technicals and heavy calibrated weapons," said one American officer who deplores the fact that his country has allowed foreign civilians who are not subject to American or Iraqi law to carry weapons in Iraq.

"These guys run loose in this country and do stupid stuff. There's no authority over them, so you can't come down on them hard when they escalate force," Brigadier General Karl Horst has said. Horst is the deputy commander of the American 3rd Infantry Division, which is responsible for security in and around Baghdad. "They shoot people, and someone else has to deal with the aftermath. It happens all over the place."

Dom tjänar mycket pengar och står över både amerikansk och irakisk lag (och kan skjuta ihjäl människor när och hur dom vill, och gör det).

Har kanske punkt-Zarkow något att tillägga?

Jag har inte riktigt fattat det. Om man är i Irak så gäller väl Irakisk lag oavsett vilken nationalitet man tillhör? Verkar jäkla mysko annars.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag tycker inte riktigt att man man kalla dom för legosoldater då dom mer fungerar som mer välbeväpnade och mer välutbildade securitas vakter.
Tror det finns en jäkla massa folk där nere i Irak som jobbar inom en PMC men som aldrig skulle döda någon för pengar.

Modemis: Nyfiken på hur du fick sådana kontakter att du blev erbjuden en sådan tjänst?
Har hört att det i stort sett bara är fd. SAS, Delta Force killar (riktigt välutbildade människor alltså) som kan få sådana jobb.

Medlem

Jobbar man som vakt eller legosoldat så måste man ju vara beredd på att döda någon dvs då kan situationen bli att man dödar för pengar rent krasst sagt...

Och Jag tror inte seriösa legosoldater tänker att yes nu får man döda lite gubbs.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Latex:

...Delta Force killar (riktigt välutbildade människor alltså)...

Haha, Delta Force killar? Välutbildade?

Jag säger bara: Delta Force's samlade insatser i Iran under nittonhundratalet och sen en omvärdering av deras duglighet.

SAS står något högre upp på kvalitetslistan, men deras glansdagar är över nuförtiden...


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av Latex:

Modemis: Nyfiken på hur du fick sådana kontakter att du blev erbjuden en sådan tjänst?
Har hört att det i stort sett bara är fd. SAS, Delta Force killar (riktigt välutbildade människor alltså) som kan få sådana jobb.

Tror vem som helst kan bli anställd av ett sådant här privatföretag, dock kollar dom ju såklart upp vad det är för någon person och det är väl alltid ett plus om man har en specialutbildning.

Inaktiv
Skrivet av Hunken:

Tycker "dubbel lön" låter mycket orimligt för PMF om man räknar med att enkel lön är ca 20k.

När denna personen satt och förklarade läget så var det under viss stress på en flygplats och det var tydligt att han rekryterade för fullt. Jag förstod det som att "dubbelt så mycket" handlade om vissa tjänster inom vissa områden. Det var nog därför det "var svårt att säga exakt". Jag skulle nog tro att jag inte skulle få nåt särskilt dubbelt betalning utan snarare nånstans omkring 25-35 tusen i början.
Min militära bakgrund är inte egentligen den dom rekryterar ifrån men jag passade profilen och en kompis till mig som har rätta profilen för denna sortens jobb har jobbat med mig i mitt nuvarande jobb några år och han rekommenderade mig och "gick god" för mig. I slutändan handlar det ändå mycket om att ha rätt mindset och att palla trycket osv. Så man kan nog säga att jag hade lite "tur" på sätt och vis. Såna här saker handlar nästan alltid om rätta kontakterna och dom har inte jag själv.

Skrivet av Latex:

Modemis: Nyfiken på hur du fick sådana kontakter att du blev erbjuden en sådan tjänst?
Har hört att det i stort sett bara är fd. SAS, Delta Force killar (riktigt välutbildade människor alltså) som kan få sådana jobb.

Visst hittar man endel SAS och amerikanska SF folk i såna här företag men rekryteringen har blivit lite bredare med åren i takt med att behovet har ökat. Men det är klart, utan en viss militär utbildning och know how så kommer man inte särskilt långt. Ålder och andra erfarenheter spelar också in mycket.

Jag jobbar ihop med en kille som kände igen den här personen som hade varit hemma i Sverige en sväng, det var på det sättet jag hakades med på lasset.

Inaktiv
Skrivet av SgtKelly:
Skrivet av Latex:

...Delta Force killar (riktigt välutbildade människor alltså)...

Haha, Delta Force killar? Välutbildade?

Jag säger bara: Delta Force's samlade insatser i Iran under nittonhundratalet och sen en omvärdering av deras duglighet.

SAS står något högre upp på kvalitetslistan, men deras glansdagar är över nuförtiden...

Nu generaliserar du lite, dessutom fungerade ju personskyddet rätt bra en tid
Tänk på att Delta Force är utbildade av SAS från början också. Dom är nog trots allt att klassa som välutbildade än idag skulle jag våga påstå.

Inaktiv
Skrivet av Modemis:

När denna personen satt och förklarade läget så var det under viss stress på en flygplats och det var tydligt att han rekryterade för fullt.

Verkar helt oseriöst om han rekryterar på flygplats. Finns många aktörer och många av dem är dåliga, så man får passa sig. Sen är lönen under all kritik, f*n det är väl bättre som svensk FN soldat!


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Inaktiv

Alltså dem här personerna tjänar tun 10000 om dagen läste jag i den artikilent inga små 30k i mån. Dem åker på vägar etc där inte ens vanliga militärer åker. Dem ska skydda folk som inte ens militären tar som jobb. 30k för 100 gånger farligare jobb tror jag ej på. Om det nu stämmer så hade du säkert fått något bäbis uppdrage gemfört med detta. Efter du har utfört ett par sådana så kanske du skulle börja få livsfarliga saker. (tror det ligger till så iaf)

Inaktiv
Skrivet av Hunken:
Skrivet av Modemis:

När denna personen satt och förklarade läget så var det under viss stress på en flygplats och det var tydligt att han rekryterade för fullt.

Verkar helt oseriöst om han rekryterar på flygplats. Finns många aktörer och många av dem är dåliga, så man får passa sig. Sen är lönen under all kritik, f*n det är väl bättre som svensk FN soldat!

Alltså, jag arbetar på flygplatsen och det var där vi träffade den här personen när han var på väg ner igen. Han kände den andra killen och dom började prata. Dom hade pratat om detta tidigare men då var det oklart vad som skulle bli ledigt osv, nu visste han mer men skulle snart iväg till flighten. Så ligger det till.

Annars håller jag nog med, är nog bättre på många sätt att jobba som svensk FN soldat. Men jag är inte svensk och har inte svensk militärtjänst i ryggen så för mig blir det lite värre

Inaktiv
Skrivet av Noxie:

Alltså dem här personerna tjänar tun 10000 om dagen läste jag i den artikilent inga små 30k i mån. Dem åker på vägar etc där inte ens vanliga militärer åker. Dem ska skydda folk som inte ens militären tar som jobb. 30k för 100 gånger farligare jobb tror jag ej på. Om det nu stämmer så hade du säkert fått något bäbis uppdrage gemfört med detta. Efter du har utfört ett par sådana så kanske du skulle börja få livsfarliga saker. (tror det ligger till så iaf)

Dom ligger ju i den privata sektorn vad gäller jobb, och vad gäller jobb som militären inte vill ta... dom _kan_ ju inte ta såna jobb. Militären är där för att göra ett väldigt specifikt jobb, det ger inte utrymme för person/företagsskydd, objektsbevakning, uppsökning av ej militärt intressanta personer osv. Det är där PMF kommer in och eftersom dom jobbar för helt andra arbetsgivare (ett exempel var en oljeshejk) som ofta har grismycket pengar så kan det bli idiotbra lön på det hela. Men som sagt, också livsfarliga jobb ibland..

Medlem
Skrivet av Noxie:

Alltså dem här personerna tjänar tun 10000 om dagen läste jag i den artikilent inga små 30k i mån. Dem åker på vägar etc där inte ens vanliga militärer åker. Dem ska skydda folk som inte ens militären tar som jobb. 30k för 100 gånger farligare jobb tror jag ej på. Om det nu stämmer så hade du säkert fått något bäbis uppdrage gemfört med detta. Efter du har utfört ett par sådana så kanske du skulle börja få livsfarliga saker. (tror det ligger till så iaf)

Du är ju störd, 10,000 om dagen är lite väl mycket, tänk då om man skulle arbeta i två månader à 62 dagar. 10,000x62 det är lika med 620,000 kronor på två månader. ungefär en miljon på tre månader. Hur vettigt låter det killen? Att en "vanlig" legosoldat skulle tjäna en miljon på några månader? Så om "dem här" personerna skulle tjäna så mycket skulle det nog vara något väldigt speciellt uppdrag, typ bevaka sen döda Saddam Hussein(när han var fri) eller något, men då är vi inne på något helt annat än "dem här" killarna. Så det är knappast något "bäbis"uppdrag att gå ut i ett land där två parter krigar och du är någonstans emellan. Jag är rätt säker på att du inte har varit stationerad utomlands i ett krigshärjat land, hade du varit det så hade du nog förstått att hur lite du än tjänar, hur ofarligt jobbet än är(typ tekniker och sånna saker) så är det aldrig ett bebisjobb att vara i ett krig.
:evil:

Medlem
Skrivet av SgtKelly:
Skrivet av Latex:

...Delta Force killar (riktigt välutbildade människor alltså)...

Haha, Delta Force killar? Välutbildade?

Jag säger bara: Delta Force's samlade insatser i Iran under nittonhundratalet och sen en omvärdering av deras duglighet.

SAS står något högre upp på kvalitetslistan, men deras glansdagar är över nuförtiden...

Delta Force är ju mer eller mindre en kopia utav SAS. Deras dåliga resultat ska tydligen mest bero på otur och för mycket byrokrati.

12
Skriv svar