Heat - hur bra är den egentligen?

Flakmonkey
Heat - hur bra är den egentligen?

Det senaste veckorna så har Von Anka och Kalmar diskuterat huruvida Heat är en av de bästa filmer som gjorts eller om den här högst medelmåttig. Självklart är det Kalmar som hävdar att den är extremt överskattad vilket har retat gallfeber på Von Anka som därför planerade in en filmkväll hos @Wectro för att övertyga honom om storheten. Den kvällen var idag och även om det inte verkade som att Kalmar gillade den bättre den här gången så tyckte faktiskt jag att den var bättre än vad minnet sa mig.

Kanske har det att göra med att det var ett tag sedan jag såg den och att det enda jag egentligen ville se då var action som gjorde att jag inte tyckte den var sådär otroligt bra. Visst scenen efter bankrånet när de skjuter sig fram var ju mäktig som fasen redan då och det har inte ändrats, men däremellan går det ju lite långsammare och det var nog de passagerna som jag inte kunde uppskatta då. De gjorde ju filmen lång för sin tid (inte med dagens mått mätt dock) och kändes mest som en jobbig transportsträcka till skjutandet.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ONHHdjyyVHo&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x0..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ONHHdjyyVHo&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x0..." type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
En av de bästa actionscenerna någonsin? Så fruktansvärt tung.

Nu var det emellertid helt annorlunda. Nu uppskattade jag scenerna med Pacino och De Niro på ett helt annat sätt. Jag ska inte gå så långt till att kalla det för en djup och gripande historia med fantastiska karaktärsporträtt, men det är betydligt bättre än i din standard actionfilm. Jag slogs också av hur många kända skådisar som är med, jag hade helt enkelt glömt bort att de var med. Det är ju så många mer än bara De Niro och Pacino även om det givetvis är de som är filmens stora stjärnor.

Jag vet inte om jag skulle klassa den som en av de bästa filmerna jag sett, men en fyra är det i varje fall och det skulle jag inte satt innan kvällens föreställning. Då var det "bara" en stabil trea helt utan guldkant. Undrar om man inte ska se om lite fler filmer, kanske hittar man lite nya saker i dem som man inte uppskattade när det begav sig... Någon som har några tips på filmer från 90-talet som är värda att ge en till chans?

#blogg

Medlem
Heat - hur bra är den egentligen?

Braveheart, Blade, Dogma, Fargo, Godzilla, GoldenEye, Hot Shots!, Independence Day, Jurassic Park, Leon, Mars Attacks!, Matrix, Men in Black, Pulp Fiction, Ronin, The Rock, Saving Private Ryan, Schindler's List, Se7en, South Park, Sleepy Hollow, Speed, Stargate, Stormship Troopers, Terminator 2, Trainspotting, The Truman Show, Twister, Waterworld

För att nämna några!
Källa.
Förtydligade filmer rekommenderas starkt om du inte sett dom, men det har du nog! Som de flesta på listan:)

Happy movie-watching:D

Medlem

Actionsekvensen står sig än idag och det är lite märkligt tycker jag, varför kan inte fler filmer hantera vapen, eld och rörelse bättre?
Varje gång jag ser någon skjuta och de inte har kolven mot axeln så kräks jag lite inombords.

Film = The Nightmare Before Christmas (Tim Burton i sitt esse!)


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Crank 1 och 2. Inte nittiotal, men fungerar som en sådan.

1
Skriv svar