köper mera när det är billigt?

Medlem
köper mera när det är billigt?

jo..
en del säger "om de sänkte priset på filmer och spel, så skulle jag köpa mera"

medan andra hävdar "nej det kommer du inte att göra"

jag hävdar starkt att så är fallet, att man köper mera när det är billigt.
tex.

jag personligen hadde ca 1/2 DVD film.
sen började ika här nere i byn sälja "2st för 99kr, en för 59kr"
och vidare när man är i staden, så finns det liknande lite överallt.
sen dess +billiga DVD köp på nätet så har jag över ett hyllplan med DVD filmer.
jag skulle _aldirg_ i livet köpa så många/köpa DVD alls? om de kostar som nya gör 200-300kr.
väntade tex nu här tills DooM filmen gick ner till under 100lappen.
(samma sak med spel, förutom några enstaka, tex UT2k4 osv.. )

iallafall, är jag ensamen att köpa mängder av billiga saker?
och vidare, tipps till de som säljer/sätter prsiet.
om ni gör det billigt ifrån början när det kommer ut nått nytt, så kommer ni sälja det så in i helvete
ni få välja.
1. några köper det när det kostar 300kr.
2. massor köper det när det kostar 79kr.


signatur

R.I.P The_maxx

URK
Medlem

det är bara att säga amen på det. enkel mattematik som nöjesindustrin har inte fatat än. de gömmer sig backom patender.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Köper också mer när priserna faller. Tror dock inte att priserna sänks för det finns en hel del folk som är villiga att betala mer. Tycker egentligen att det är rätt bra som det är nu, d.v.s. att priserna faller efter ett tag.
Musiken är väl egentligen det enda som fortfarande ligger högt prismässigt under längre/lång tid.
Skulle så klart inte ha något emot lägre priser redan vid release, men frågan är om det verkligen skulle vara lönsamt för företagen att göra så. Även om fler köper kan den totala intjänade summan bli den samma eller t.o.m lägre.

Flakmonkey

Självklart köper man mer, men jag köper också till fullt pris... om de skulle halvera priset, skulle de sälja dubbelt så mycket då? Är ju där skon klämmer. Tror många företag är tveksamma till att chansa

Youtube-proffs

Beror på hur mkt jag vill ha en sak.. om jag ser det som sista utvägen att betala tex 700 kronor för ett spel. Men annars, när det gäller DVD filmer, på nätet, kostar dom 100 spänn, sure bacon, då tar jag 7 stycken, så jag maxar ändå min maxkvot på 700 spänn typ. Fast man får ju mer för priset. Så ja Mr Ice, jag köper mer när det är billigare


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

det säljs ju så extremt många dvd'er, kostar dom 200:- köper ju folk dom (jag också), och sen kan dom enkelt sälja filmen för 60:- extra genom att slänga till en dvd till och stämpla "special edition" eller nåt sånt.
Det värsta är att jag är en sån som bara måste ha special edition filmen

Medlem

Givetvis köper jag mer om det är billigare, skulle aldrig få för mig och köpa ett album eller DVD-film för 200kr. Däremot om det gick ner mot 70krs pris. Spelen, så beror det ju på innehållet, visa spel är inte ens värda att FÅ.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Skullle köpa väldigt mycket mer musik om de kostade 99 kr istället. Där går en gräns tycker jag. Nu får det vara nåt väldigt speciellt om jag skall betala full pris.

Medlem

Aha?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Betalar fullt pris för cd-skivor som jag vill ha för att äga så att säga. Köper mina favoritartister tex men inte annat. När jag skall köpa film så kollar jag inte ens i hyllorna där fullprisfilmerna står utan går igenom staplar med 59-89 kr filmer istället.


signatur
Medlem

Film ska njutas av i biosalong eller så hyr man skiten, vill man vara kul så tankar man ner det. Känns ytterst onödigt att köpa en film.
När det däremot gäller musik så har jag haft en cd-spelare på 4-5 år. Även om jag köper musik ibland så kommer jag hem med skivan, tankar ner det från nätet och sätter igång winamp eller drar det över på min ipod.
Mest så känns det som om ett jävligt föråldrat sätt att slälja musik på, hittar de nått nytt som funkar bra så kör jag hellre på det. Då ska de fan inte vara krångliga kopieringsskydd eller annat keffigt


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Jag vill inte behöva ladda ner dem heller för övrigt :). Gillar asken, att bläddra runt i grejen som finns i fodralet, att softa i en soffa och sjunga med osv utan att kolla letssingit.com . Men eftersom jag inte är tillräckligt kreativ och ännu mycket ung så överlåter jag skapandet till någon annan, för tillfället.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

skulle antagligen köpa mer om filmer var billigare men då skulle dom behöva vara extremt billigt för att jag ska köpa mer än vad jag gör idag..

Normalt så köper jag nått om jag verkligen vill ha det oavsett pris..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

för att göra det simpelt och generellt.
om industrin väljer att gå med på att halvera priset på en produkt så skulle säkerligen många köpa det i början, men efter ett tag blir ju det halverade priset standard, så som priserna är nu, och olaglig nerladdning kommer alltid vara gratis, och majoriteten har inga problem med att skippa att betala för att få en tjänst eller produkt när risken för straff är så låg som den är.

sen finns det ju ingen säkerhet för att minst dubbelt så stort antal skulle köpa produkten, samt att det finns ingen möjlighet att räkna ut om så är fallet, likadant med att det inte går att på papper bevisa att industrin förlorar pengar på piratkopering.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Jag tror ändå att en stor del av befolkningen är reko människor, om de fick alternativet att till ett rättvist pris köpa shysst musik så skulle de göra det. Nu tycker jag visserligen inte att priserna för musik är orimliga, en shysst bok t.ex. kostar ju ibland fan mycket mer och då är det bara en nisse med sin dator som behövs.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

Jag lyssnar på musik flera timmar om dagen, väldigt många timmar. Hela tiden när jag sitter vid datorn och praktiskt taget hela tiden när jag är ute (själv) lyssnar jag på mp3'n. Men att köpa en skiva skulle jag aldrig göra, som sagt så lyssnar jag iaf bara på dator/mp3 så varför köpa en cd skiva.

Medlem

köp albumet som mp3 istället då?

verkar som du har druckit för mycket eller nått


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

köp albumet som mp3 istället då?

verkar som du har druckit för mycket eller nått

hmm.. låt oss se tillbaka på vad jag skrev..

Skrivet av priZma:

som sagt så lyssnar jag iaf bara på dator/mp3 så varför köpa en cd skiva.

skål

Medlem

Tror du behöver sova priZma för du har verkligen ingen som helst aning om vad du just svarade eller vad du ens svarade på.


signatur
Medlem

Nötfärsen var billigare, så jag köpte två. Skulle jag aldrig gjort annars.

Medlem

Jovars, men du har å andra sidan inte alternativet att gå hem och olagligt ladda ner köttfärsen utan att direkt skada någon.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Men om jag hade det skulle det vara blandfärs från ukraina.

Inaktiv
Skrivet av TixFrix:

Tror du behöver sova priZma för du har verkligen ingen som helst aning om vad du just svarade eller vad du ens svarade på.

ok..vad jag menar var att JAG skulle aldrig köpa en CD-SKIVA för 200:- eftersom jag bara lyssnar på mp3, jag har aldrig sagt att jag inte köper albumet på mp3 eftersom jag inte tyckte det hörde till, jag menade bara att för mig är cd skivor ganska gammalmodigt.
eller har jag missat nåt? ;D

Medlem

Ok, visst är det så att en del av alla som lyssnar på musik/tittar på film aldrig nånsin skulle betala utan ladda ned eller kopiera. Så har det alltid varit, förr var det kassettband nu laddar man ned. Men jag vet att jag skulle köpa mycket mer skivor om det blev billigare, jag skulle också kunna "chansa" på en artist om det var billigare.
Dessutom är musikbranschen jävligt girig..Kolla in lite äldre skivor, Beatles, Pink Floyd, Stones. Alla kostar fullpris..Jag betalar inte fullpris för Beatles, hur bra jag än tycker de är..Skivorna är ju i en del fall släppta för 40 år sen och har sålt i miljoner ex..Så att ta fullpris för de skivorna är snudd på kriminellt..Ocker är ordet.
Sen är det dessutom så att MP3 är komprimerat, så aldrig nånsin skulle jag betala ens halva priset för en sån fil. Aldrig, aldrig. Det låter oftast skit när man bränner ut det och spelar på stereon.
Så ge mig billigare skivor så skulle jag köpa mer och jag är helt övertygad om att fler skulle göra samma.
priZma: CD gammalmodigt?? Nja, ta dig till en Hi-Fi affär och be dem spela upp en SACD eller DVDaudio på en bra anläggning...Låter underbart. Eller (faktiskt) en vinyl skiva..LP, kommer ni ihåg dem? En vinyl skiva spelad på en bra Hi-Fi anläggning är ..vackert..

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

iallafall, är jag ensamen att köpa mängder av billiga saker?.

Nej det är du inte
Själv väntar jag att köpa spel/filmer när de går ner i pris.. även andra saker.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Inaktiv

Olivaw:
det är många som misstolkar mig, kanske är jag otydlig
"för mig är cd skivor ganska gammalmodigt" skrev jag, självklart vet jag att det är cd skivor håller kvalitet, men jag menar att om jag köpte en skiva så skulle jag inte använda skivan mer än att lägga in låtarna på datorn, och visst har jag en stereo, men det var länge sen jag använde den, i bilen har det också gått över till mp3.
hoppas du förstår bättre vad jag menar nu

Medlem

Jag tror att alla som laddar ned spel skulle köpa dem istället om de hade råd. Att sänka priserna är att göra spelen tillgängliga för fler, vilket självklart skulle gynna försäljningen - vilket (som ngn redan skrev) inte utvecklarna/distrub./whatever har fattat (än?).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

skitsnack

skulle vissa som laddar ner köpa mer skivor javisst där är vi överens.

Men är def inte alla, skulle vilja säga en ganska stor majoritet skulle fortsätta tanka kanske i kombination med att köpa spe/musik.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Klart att man handlar mer om priset är lågt, de gör man med allt.


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

12
Skriv svar