Idiot eller smart?

Inaktiv
Idiot eller smart?

har en polare som typ hur ska man säga. Han trännar kondition/styrka varje dag etc för han vill bli fallskärmsjägare min fråga är då lite mera avancerad. De flesa är emot militären och dess handlingar varför? har ni något annat att säga om detta så säg det rakt ut är instresserad av det mesta.

Medlem

Ska väl inte säga att jag är emot det i sig, däremot är jag för att sverige rustar ner helt.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Jag anser att fred skulle lösa de flesta problem men orsaka nya, dock står jag alltid på fredens sida.

Därtill så tror jag även att sverige skulle behöva ett försvar för vi är ett ganska lätt byte om någon skulle anfalla oss, någon som kanske tycker mindre om frihet och jämstäldhet.

Men det är bara vad jag tror


signatur

Nämen!

Inaktiv

Jag tycker vi kan "rusta ner", i alla fall offentligt :P. Vi måste ju ha ett hemligt försvar undangömt ute i skogarna

Medlem

Fattade inte mycket av frågan om jag ska vara ärlig. Så jag svarar "idiot".

Förövrigt tycker jag inte det finns någon större anledning till att behålla försvaret. Vill någon anfalla eller bomba bort oss från jordens yta så finns det inte så mycket vi kan göra åt det ändå, nu slösar vi mest bara pengar på ett värdelöst försvar.

Medlem
Skrivet av Noxie:

har en polare som typ hur ska man säga. Han trännar kondition/styrka varje dag etc för han vill bli fallskärmsjägare min fråga är då lite mera avancerad. De flesa är emot militären och dess handlingar varför? har ni något annat att säga om detta så säg det rakt ut är instresserad av det mesta.

Jag fatta inte ett skit av vad du vill få fram?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Jag är för försvaret, Ingen kommer att bomba oss sönder och samman, att anfalla ett land kostar pengar, och då vill man att infrastrukturen förblir någorlunda intakt.

Medlem

Ända orosmomentet för en svensk fred är ett postkommunistiskt Ryssland. Kanske någon gång i framtiden, men knappast inom någon överskådlig framtid. Jag är för total nedrustning. Blir Sverige angripet intervenerar Nato.

Medlem

CRC: men det är väl ingen smart tanke att förlita sig på att någon annan ska strida för oss?
och nej, sverige har inget direkt hot - däremot indirekt.

strider och oro i mellanöstern, kosovo, libanon, kongo osv. osv.
det kan lätt påverka oss - och därför har sverige med minst ett tiotal andra länder fredsbevarande styrkor där nere (exempelvis: usa, irland, tyskland, frankrike, främlingslegionen, italien osv.)

känns smart att man inte väntar på att striderna/oroligheterna ska komma till oss, utan istället hjälper till att försöka hålla det borta från alla.

sedan att göra en total nedrustning för att inom en överskådlig framtid inte finns något hot mot sverige fungerar inte.
krig (samt terrorism) kommer allt som ofta som en överraskning (undantag för mellanöstern/gaza-området, hållt på i en evighet och kommer göra det i en evighet till...)

låt säga att Nordkorea inte stannar vid att just nu testskjuta en rad olika robotar (både kort-, mellan- och långdistans robotar med möjlighet att bestyckas med kärnvapenspetsar) och siktar in sig på Sverige så kommer dom inte ge oss 7,5-15 månader att utbilda några (dessutom väldigt begränsat antal) soldater - och priset för material, fordon osv. som måste införskaffas vid en sådan situation vid "ett stort köp" skulle många klaga på...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Youtube-proffs

Lägg ner försvaret, kommer ju ändå inte bli attackerade, och om vi skulle bli så är det kört hur som helst.

Lägg pengarna på Polisen istället, där är det viktigare, är mycket större krig inne i landet än utanför. Knark, inbrott, våldsbrott osv osv.

Varför ska man fortsätta att göra citronsaft när det är jordgubbssaften som behövs mest?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Betalar man skatt bidrar man väl med någon tusenlapp eller några tusenlappar ur sin egen kassa varje år till att dönickar ska krascha Gripen-plan in i folksamlingar och ligga ute och huttra under granar och söla i sig Bullens pilsnerkorv.

Försvaret bör i stort avskaffas. Lite hemvärn kan väl finnas kvar. Lägg det som blir över (tiotals miljarder) där det behövs, och en del kan då gå till att stärka brandförsvaret (övervakningsflyg för skogsbränder t.ex.), till att sanera oljeutsläpp eller fler helikoptrar till kustbevakningen o.s.v.

Inaktiv

Skrota rubbet och skaffa ett par kärnvapen. Men fortsätt utveckla ny teknologi inom området och exportera. Alternativt låta exporten finansiera försvaret.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Ända orosmomentet för en svensk fred är ett postkommunistiskt Ryssland. Kanske någon gång i framtiden, men knappast inom någon överskådlig framtid. Jag är för total nedrustning. Blir Sverige angripet intervenerar Nato.

Är det inte så att om vi ksiter i allt vad försvar heter så bajsar NATO oss i ansiktet? Eller var det FN? Iaf man måste ha något försvar för att någon annan ska bry sig för dom kör på "vi vill inte göra allt men vi kan hjälpa till" mentaliteten. Vilket jag tycker är jävligt bra. Om ett litet piss land utanförsvar bli attakerat så ska dom fan inte förvänta sig hjälp. Vill inte slösa på sitt eget lands befolkning men gannlandets?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

varför inte bara köpa lite gamla ryska interkontala kärnvapen och säga till världen. attackerar nån oss så bombar vi skiten ur allt och alla?


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Inaktiv

Omega 'a'r den enda personen som f'o'rstar varf'o'r vi utbildar soldater nuf'o'rtiden.. Ni tror ju att dom sitter i Sverige och v'a'ntar pa att det ska bli krig.. Svergies f'o'rsvar inriktar sig i att hj'a'lpa andra l'a'nder som har problem.. Det 'a'r ju inte som att vi gar in i strid med ena sidan f'o'r att ta ut dom andra utan vi hj'a'lper civila och "bevarar freden", det 'a'r ju aldrig fred men i vissa st'a'der sa har kanske Nato baser och da vet befolkningen att det f'o'rmodligen 'a'r ganska lungt d'a'r.. men visst vi kan ju avrusta oss helt och skita i att hj'a'lpa andra.. det 'a'r v'a'll 'a'nda det Sverige 'a'r b'a'st pa? Vi vill inte fa smutsiga fingrar sa vi skickar lite pengar ist'a'llet som kanske g'o'r nagon nytta, men bryr vi oss? nej vi gar omkring och sm'o'rjer in oss i sj'a'lvgodheten att vi har gjort nagot bra! what ever om "sj'a'lvgodheten" 'a'r ett ord eller inte men ni hajjar v'a'll 'a'nda kanske?


signatur

Rail or Die

Medlem

folk verkar ha lätt för att glömma den katastrofhjälp som försvaret bidrar med. många värnpliktiga i min årskull var t.ex uppe i Arvika och byggde sandsäcksbarriärer vid den stora översvämningen 2000.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

imo så är det lite synd att svennson inte vet hur pass grymt bra försvar vi har, vi har bäst prylar inom mycket, dock i små antal.
vi har världens bästa tanks, en av de bästa planen, bra ubåts system, som herr USA kan bekräfta ^^
vi har bra träning på vårat hemma försvar.
vi har bra grejor, i liten kvatitè. men som finnarna har visat, det går att försvara sig med det man har


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Jepp, bra teknologi och materiel så låt oss utnyttja det.

Medlem
Skrivet av w4rhog:

folk verkar ha lätt för att glömma den katastrofhjälp som försvaret bidrar med. många värnpliktiga i min årskull var t.ex uppe i Arvika och byggde sandsäcksbarriärer vid den stora översvämningen 2000.

sånt mår bra av och är stolt över efteråt!

var själv nere runt växsjö i januari (2005) efter att stormen Gudrun hade rensat hela skogar m.m - det jag fick se och så jag fick hjälpa till hade inget annat än försvarsmakten fått mig att göra.

där fick man, precis som vid utlandstjänst, åka ut till "lokal befolkningen", i detta fallet långt ut i skogen där ingen el, kommunikation eller vatten fungerade och leverera mat till de som behövde det (främst många äldre människor som bodde långt ute i skogen) samt stå mitt ute i skogen i minus 18-22 grader och snö och såga ner träd och annat skit som då verkligen täckte miltals av vägnätet, både bland mindre byar och speciellt mitt ute i ingenstans (ett hus var tredje kilometer kanske, men även de människor behövde kunna transportera sig själva och material/mat)

DET är vad försvarsmakten handlar om! hjälpa andra! men många verkar inte ens ha läst mitt första inlägg så varför skulle detta inlägg ha någon betydelse?...

p.s trådskaparen: det är jävligt smart av din kompis att träna, vare sig han vill/kommer bli fallskärmjägare eller inte!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Jepp, bra teknologi och materiel så låt oss utnyttja det.

Genom att sälja tex flygplan? vilket vi gör?

Medlem
Skrivet av SoniC:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Ända orosmomentet för en svensk fred är ett postkommunistiskt Ryssland. Kanske någon gång i framtiden, men knappast inom någon överskådlig framtid. Jag är för total nedrustning. Blir Sverige angripet intervenerar Nato.

Är det inte så att om vi ksiter i allt vad försvar heter så bajsar NATO oss i ansiktet? Eller var det FN? Iaf man måste ha något försvar för att någon annan ska bry sig för dom kör på "vi vill inte göra allt men vi kan hjälpa till" mentaliteten. Vilket jag tycker är jävligt bra. Om ett litet piss land utanförsvar bli attakerat så ska dom fan inte förvänta sig hjälp. Vill inte slösa på sitt eget lands befolkning men gannlandets?

Ehm...

Kuwait blev angripet av Irak, Nato intervenerade.
Bosnien blev angripet, Nato intervenerade. Serbien försökte assimilera Kosovo, men blev tillbakaslagna av Nato. Finns mängder med exempel. Afrika någon?

---> Omega
Vad gör stridsvagnar, flygplan, artilleri och helikoptrar för nytta när man bekämpar terrorism? Ingenting. Underättelse, säkerhetstjänst och en polis med stora befogenheter löser bäst terrorism. Att avskaffa försvaret är möjligt, bygg istället ut en stark centralstyrd säkerhetstjänst med stora befogenheter.

Försvarsmaktens mål är väl annars skaffa en utlandsstyrka på 3000 man, och lämna de inhemska uppgifterna till hemvärnet?

Inaktiv

Man ska ju inte tr'na varje dag inte... varannan, f'r annars kan man f' skador. :>


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Man kan bara få slut på krig igenom att sluta anfallskrigen, och där tycker jag sverige ligger bra till. Men ni kanske skulle vilja bli anfallna av nått jävla kommunistland därför vi inte har nått försvar.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

---> Omega
Vad gör stridsvagnar, flygplan, artilleri och helikoptrar för nytta när man bekämpar terrorism? Ingenting. Underättelse, säkerhetstjänst och en polis med stora befogenheter löser bäst terrorism. Att avskaffa försvaret är möjligt, bygg istället ut en stark centralstyrd säkerhetstjänst med stora befogenheter.

Försvarsmaktens mål är väl annars skaffa en utlandsstyrka på 3000 man, och lämna de inhemska uppgifterna till hemvärnet?

återigen fel.
t.ex. SISU's och helikoptras behövs/används otroligt ofta, både vid patrullering av enorma områden (främst helikoptrar), SISU's för att "soldaten på gatan" alltid snabbt och enkelt ska kunna få understöd och/eller kunna skydda sig vid olika situationen - och båda främst vid razzier vilket är en stor del av vad utlandstjänst går ut på (jag har visserligen bara information osv. gällande Kosovo och Liberia men _tror_ detta gäller globalt där oroligheter och frihetsberövande gäller).
ett exempel på (en vanlig) razzia kan vara att två SISU fulla med soldater snabbt rycker fram till en byggnad, blockerar och soldater tar sig in från minst två öppningar/dörrar medan en helikopter släpper ner soldater på taket vilket jobbar sig neråt i byggnaden - allt detta för att minimera risker och skador samt vara effektiva och verka så stora och övermäktiga som möjligt.

en annan stor del av "vardagen" vid utlandstjänst är att hålla koll och kontrollera demonstrationer och/eller konflikter mellan två folkgrupper, och där kommer återigen SISU in, och andra fordon.

vad försvarsmaktens mål är just nu har jag inte koll på (längre).
vad jag minns är att vi ska vara med, tillsammans med Finland i en Nordic Battle Group, där vi bidrar med 3000 soldater (din siffra, men jag _tror_ den stämmer, inte säker) och material därtill, t.ex. Hercules.
men det kommer aldrig vara våran enda utlandsstyrka, utan fungerar endast för krissituationen inom en stor radie där mittpunkten är Berlin (lite osäker).
så när det är terrorism eller annars stor kris så kan denna gruppen komma sättas in - inte som en ständigt bas placerad i något oroligt land/område.

*edit*
en större och bättre säkerhetstjänst/underrättelsetjänst kan jag hålla med om, men vet att något sådant och med stor befogenhet att bekämpa kriminalitet är många emot - inte många människor som gillar ideen att en stor organisation med få människor i toppen (med egna ideer och tankar med regler och lagar kanske) ska kontrollera resterande individer.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Asså i krig går det inte ut på hur många man dödar osv.. mn vill ju helst bara ha den befolkningen att leva precis som dom gör nu fast under en ny "herre" typ.. och jag menar visst jag hadde sagt nej till militära resurser som dom får utav svrgies befolkning OM dom använde dom till att utveckla biologiska bomber, napalm, atombomber osv.. dvs som USA har (kanske inte biologiska men vem vet?)


signatur

Rail or Die

Inaktiv

Det dummaste Sverige håller på att göra just nu är att rusta ner totalt, eller överhuvudtaget! Exempel: Försvarsministern kanske tror att bara för att under hans/hennes (har fan ingen koll på politikerna längre) livstid kommer ingen att attackera Sverige, betyder det inte att det aldrig mer kommer behövas några soldater! Jag menar, ju längre en fredlig period varar i ett lands historia, desto mer behövs soldaterna! Visst, nu dom närmaste 30-60 åren kommer *förmodligen* ingen att anfalla Sverige, men vem kan egentligen veta hur jävla säkert Sverige egentligen är? Nej, enligt min åsikt borde Sverige visa att dom fortfarande kan, och kommer, att strida när en konflikt drabbar dom!


signatur

I would rather be infamous than not famous at all!

Medlem
Skrivet av Dreadnaughty:

Det dummaste Sverige håller på att göra just nu är att rusta ner totalt, eller överhuvudtaget! Exempel: Försvarsministern kanske tror att bara för att under hans/hennes (har fan ingen koll på politikerna längre) livstid kommer ingen att attackera Sverige, betyder det inte att det aldrig mer kommer behövas några soldater! Jag menar, ju längre en fredlig period varar i ett lands historia, desto mer behövs soldaterna! Visst, nu dom närmaste 30-60 åren kommer *förmodligen* ingen att anfalla Sverige, men vem kan egentligen veta hur jävla säkert Sverige egentligen är? Nej, enligt min åsikt borde Sverige visa att dom fortfarande kan, och kommer, att strida när en konflikt drabbar dom!

Vår försvarsminister är Leni Björklund, var tidigare generalsekreterare i svenska kyrkan och hade då hon tillträdde 2002 ingen erfarenhet av försvarsmakten överhuvudtaget. Hon är Göran Perssons främsta redskap i hans vendetta mot det svenska försvaret.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

"jag är för total nedrustning. Blir Sverige angripet intervenerar Nato."

men..... om alla tänkte så där så skulle inte Nato överhuvudtaget äga en endaste soldat.
som folk säger, bara för det är lungt nu betyder inte det att det alltid kommer vara så.
det var ingen som trodde att WW2 skulle komma heller...
eller för den delen, kalla kriget som värkligen pumpade på svergies försvar.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Lash:

varför inte bara köpa lite gamla ryska interkontala kärnvapen och säga till världen. attackerar nån oss så bombar vi skiten ur allt och alla?

. Det blir ju som Generals:D

Medlem

Det enda jag kan tänka på efter att ha läst detta inlägg är att vi måste satsa mer pengar i skolorna. Mer läxor, mer undervisning i framför allt svenska och samhällskunskap.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar