Brist på Vietnamdokumentation?

Medlem
Brist på Vietnamdokumentation?

Jo, jag vet att det låter väldigt motsägelsefullt. Det finns viss litteratur som behandlar detta ämne, men någon vidare dokumentär av klass har jag aldrig bevittnat. Hur kommer det sig att de i princip aldrig visar några vietnamdokumentärer på discovery, om inte i samma omfattning som ww2, åtminstånde några?

Eller är det ointressant för att USA "förlorade"?

Är det någon som kan rekommendera någon bra serie, eller dokumentär som behandlar ämnet? Skall nämligen skriva en uppsats kommande högskoletermin.

Medlem

nja har gått ganska många på discovery. vi hade 6-7 stycken från discovery på en FTP vi hade när vi lirade bfv. så det finns

Medlem
Skrivet av C.A.B-05:

nja har gått ganska många på discovery. vi hade 6-7 stycken från discovery på en FTP vi hade när vi lirade bfv. så det finns

kk, konstigt, jag har haft discovery i 4 år och aldrig sett någon. Kanske en kombination av ouppmärksamhet och otur?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

Chief campar du Discovery eller?


signatur

Rail or Die

Medlem
Skrivet av Lappis:

Chief campar du Discovery eller?

Njae, inte direkt, men jag brukar läsa vad som kommer.

Tack för länken Sioux, käre indianbroder!

Inaktiv

I love the smell of napalm in the morning!

Medlem

äh, skit i dokumentärern och använd apocalypse now, full metal jacket, platoon samt deer hunter som källor i stället =P

Medlem
Skrivet av illern_man:

I love the smell of napalm in the morning!

Its smells like... victory.


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Medlem

Jag tror anledningnen till att det finns så mycket färre ingående dokumentärer (läs: inte dokumentation, för det finns det mycket av) som behandlar Vietnamkriget jämfört med hur mycket det finns som behandlar WWII är att WWII var ju lite större än Vietnamkrigt (host, host). Jag menar hur många dokumentärer har du sett om Koreakonflikten som inte var långt efter WWII, eller Kuwaitkriget?

Sen just att det finns så pass mycket dokumenterat om Vietnamkriget. Vietnamkriget, första kriget som faktsikt filmades extensivt. Ta WWII, där hade man inte teknologin att dokumentera på film, därför är det väl lite mer mystiskt om man nu kan kalla det för det.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

1
Skriv svar