Inga drogreferenser i Fallout 3

Inaktiv

Va fan får man inte ens vara fri i den digitala världen längre.

Jävla världs diktatur man lever i.

Skrivet av Margy:

Hade de kört vidare med riktiga drog-namn så hade många av de som nu gnäller klagat på att spelet inte använder påhittade namn som de två första spelen.

Sant! Vi är ju kräsna såklart.


signatur
Medlem
Skrivet av Användarnamn:

För i helvete. Där försvann magin med F3. Tyvärr.

De har ändrat "Morphine" till "Med-X". Kan man dra slutsatsen att du tycker att alla spel med morfin i är bra och resten är dåliga?

Inaktiv
Skrivet av MKultra:
Skrivet av XIXPS:

LSD: Du kan nog satsa på en karriär som konstnär möjligtvis?

Eller forskare. Finns flera som använt LSD och kommit på saker de inte skulle gjort annars. Kary Mullins är väl en av de mer kända, som fått nobelpriset, en av få (gissar jag) som vågat gå ut med att det var LSD som gav honom möjligheten att tänka i nya banor.

LSD användes mot drogberoende med mycket goda resultat (dess användningsområde från början, på 50-60-talet, som tyvärr sedan spårade ut helt, lång historia). Många psykologer vill att det ska återtas i bruk eftersom det är en så kraftfull substans mot just drogberoende och kan även ha andra psykologiska fördelar, det experimenteras med det i bl.a USA på vissa ställen.

Helt klart den mest missförstådda och mest mytomspunna drogen av alla. Folk tror man blir galen och skalar bort sitt skinn osv, att det ger permanenta hjärnskador, detta pg.a alla myter som skapats. Har långvarig personliga erfarenheter av LSD och Psilocybin och i stort sett all annan psykedelia. Men inget som egentligen intresserar mig längre, det har liksom haft sin tid och jag har hämtat det jag velat från det så att säga.

Citat:

GHB: Lätt att ta livet av sig med kortvarig fylla? Ingen fördelaktig effekt mig veterligen.

Mest missförstådda drog nr.2. Medias älskings "dödsdrog". Visst kan man ta livet av sig om man går in för det, men jag tycker man får skylla sig själv om man häver i sig extrema mängder (leder till att man antingen somnar eller i väldigt extrema fall att man hamnar i koma eller får andningsuppehåll) eller blandar det med alkohol (vilket kan leda till döden). Har tagit runt 1000-2000 doser (under de c:a 3 år jag använde periodsvis) har inget negativt att säga direkt om det (ja förutom att det smakar APA då kanske)..

GHB/GBL är vida känt i life-extensionkretsar p.g.a att den i en forskingsstudie förlängde livet på möss med c:a 30%(!). GHB finns naturligt i kroppen i små mängder så det är inget kroppsfrämmande ämne. Kroppen kan använda det utan att skada oss. Det ger bl.a förbättrad REM-sömn (då vi regenererar celler) därav kan det ge ett längre liv.

GHB användes ursprungligen av bodybuilders då det ska kunna ge en muskelbyggande effekt (pg.a inverkan av regenerering av celler, antar jag).

GHB/GBL är extremt lätt att börja missbruka ska jag säga pg.a den euforiska kåthet som ruset ju faktiskt ger Sex på GBL/GHB är liksom av en helt annan kalliber Inget jag rekommenderar ifall man har lätt att bli beroende av saker

Men du var "spot on" på det andra tycker jag, men de drogerna har jag inte SÅ mycket erfarenhet av som just psykedelia och GHB/GBL.

Kul hur off-topic det kan bli ibland haha.

Jo iofs LSD är skall ju öka hjärnkapaciteten från 3 till 14% eller nått i den stilen men man får nog ha en sju helsikes karaktär och målmedvetenhet för att åstadkomma något revolutionerande. Men jag betvivlar inte at det är möjligt, skälv skulle jag dock vara glad om jag slog en 3åring i en matte tävling.

GHB däremot har jag skälv varit dödförklarad av 3 ggr på samma dag det är alldeles för lätt att överdosera enligt min mening. Det enda som stoppar är smaken du nämnde kan tänka mig att det är som att få en kallsup i svarta havet.

Medlem
Skrivet av XIXPS:

Tror du man tar droger för dess positiva effekt? Visst lika mycket som man dricker alkohol för sin positiva effekt?

Eh, ja? Vad annars...?

Inaktiv
Skrivet av natogundalf:
Skrivet av XIXPS:

Tror du man tar droger för dess positiva effekt? Visst lika mycket som man dricker alkohol för sin positiva effekt?

Eh, ja? Vad annars...?

Om du hade läst vidare bland inläggen så hade du sett att jag i en senare post har förtydligat mig och skrivit prestationshöjande effekt som droger verkar ha i spel?

Medlem
Skrivet av XIXPS:
Skrivet av natogundalf:
Skrivet av XIXPS:

Tror du man tar droger för dess positiva effekt? Visst lika mycket som man dricker alkohol för sin positiva effekt?

Eh, ja? Vad annars...?

Om du hade läst vidare bland inläggen så hade du sett att jag i en senare post har förtydligat mig och skrivit prestationshöjande effekt som droger verkar ha i spel?

Amfetamin + Snabbhet, reaktionsförmåga, speech
Heroin + smärttålighet
LSD + Intelligens, abstrakt tänkande

Medlem
Skrivet av XIXPS:

Hmm jag har knarkat det mesta i mitt liv ren sedan 3 år och jag kan inte för mitt liv förstå varför ni vill se riktiga droger i ett spel, en interaktiv media som skall underhålla och dessutom garanterat kommer att spelas av barn.

Att skuta någon med ett hagelgevär i huvudet är förhoppningsvis de flesta inte tillräckligt "nyfikna? så de riskerar att testa...

Men avdramatisera droger tillräckligt så sitter snart en stackare där lite full kanske (då även det verkar vara åtkomligt för minderåriga) och blir erbjuden att testa "en lina", då kan jag lova att
desto mer spärrar han/hon har och desto mer avlägset droger känns ju mindre är chansen att faktiskt "prova en gång"

En åtgärd som att byta namn på drogen kan göra skillnaden för den ?riktiga? är fortfarande främmande och förbjuden.

Det där argumentet hade varit finfint om det inte vore för att barn/ungdomar har en tendens att göra precis tvärtom. Det som är mest förbjudet är det man gör, det är förbudet och censuren av det som gör det häftigt.

Vad sedan gäller motståndsförmågan emot droger så är det sannolikt ungefär lika starkt som ens kompiskollektiv. Umgås man med ett gäng osäkra knarkare (som sannolikt ärvt sin talang av sina föräldrar) så finns chansen att det spelar ungefär två miljoner större roll än om det finns HEROIN i ett datorspel.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Inaktiv
Skrivet av natogundalf:
Skrivet av XIXPS:
Skrivet av natogundalf:
Skrivet av XIXPS:

Tror du man tar droger för dess positiva effekt? Visst lika mycket som man dricker alkohol för sin positiva effekt?

Eh, ja? Vad annars...?

Om du hade läst vidare bland inläggen så hade du sett att jag i en senare post har förtydligat mig och skrivit prestationshöjande effekt som droger verkar ha i spel?

Amfetamin + Snabbhet, reaktionsförmåga, speech
Heroin + smärttålighet
LSD + Intelligens, abstrakt tänkande

Återigen läs igenom tidigare poster i samma tråd så ser du att detta redan är diskuterat... och du blir varken snabbare eller reagerar fortare på amfetamin. Snarare så blir du alldeles för fokuserad på något helt onödigt som att sortera alla kvitton du samlat på dig genom livet med 10 raden uppifrån andra bokstaven in först osv...

Men speech om du menar att man pratar mer (läs babblar) så har du rätt men ingen direkt nytta om du inte vill berätta om hela dit liv för en total främling. (troligtvis så pratar du så fort så han/hon inte förstår ett ord av det som sägs.)

LSD kan jag hålla med om att man tänker abstrakt? vad det nu ska vara bra för större chans att resultatet blir en detaljstudie av det mest färgstarka som finns inom synhåll.

Heroin varför ta heroin för smärtlindring nog måste du mena morfin? Heroin gör dig väldigt seg och ger dig vad som känns som en evighet att ?känna? smärtan. Jag kan köpa att morfin fungerar som smärtlindring, men som jag skrivit tidigare all smärta som man behöver morfin till är såpas allvarlig att dosen som krävs för att lindra den gör dig väldigt seg och i många fall illamående.

Jag säger inte att man skall ta bort droger men ser ingen anledning till att använda droger från verkligheten i en fiktiv framtid? Framför allt när man ger drogerna boostar eller positiva (läs användbara) effekter.

Inaktiv
Skrivet av fisk:

Det där argumentet hade varit finfint om det inte vore för att barn/ungdomar har en tendens att göra precis tvärtom. Det som är mest förbjudet är det man gör, det är förbudet och censuren av det som gör det häftigt.

Vad sedan gäller motståndsförmågan emot droger så är det sannolikt ungefär lika starkt som ens kompiskollektiv. Umgås man med ett gäng osäkra knarkare (som sannolikt ärvt sin talang av sina föräldrar) så finns chansen att det spelar ungefär två miljoner större roll än om det finns HEROIN i ett datorspel.

Ja naturligtvis spelar inte datorspel en stor roll varken till eller från i slutändan inte heller spelar det någon roll vad man kallar drogen i spelet, så varför inte bara kalla skiten något annat om inte för något bättre syfte än att före detta torskar inte ska bli sugna och få återfall.

Medlem
Skrivet av XIXPS:

GHB däremot har jag skälv varit dödförklarad av 3 ggr på samma dag det är alldeles för lätt att överdosera enligt min mening.

Hur lyckas man med denna bedrift? Struntar i att använda ett millilitermått antar jag, och/eller fyller på för ofta? Jag hade aldrig ett enda problem med att överdosera under de 3 år jag använde, det är alltså tusentals doser det handlar om.

Jag tror helt enkelt det handlar om att man är slarvig eller rent av dumdristig, det är detta som gett GHB/GBL ett så pass dåligt rykte, att vissa använder det oansvarigt och inte förstår alvaret i att blanda med andra droger, te.x. Jag tycker nog inte man kan skylla det på drogen i sig. Jag tycker alkohol är värre att överdosera för man tappar omdömmet totalt, fördelen med GHB/GBL är att man inte tappar omdömmet på samma sätt.


signatur
Inaktiv
Skrivet av MKultra:
Skrivet av XIXPS:

GHB däremot har jag skälv varit dödförklarad av 3 ggr på samma dag det är alldeles för lätt att överdosera enligt min mening.

Hur lyckas man med denna bedrift? Struntar i att använda ett millilitermått antar jag, och/eller fyller på för ofta? Jag hade aldrig ett enda problem med att överdosera under de 3 år jag använde, det är alltså tusentals doser det handlar om.

Jag tror helt enkelt det handlar om att man är slarvig eller rent av dumdristig, det är detta som gett GHB/GBL ett så pass dåligt rykte, att vissa använder det oansvarigt och inte förstår alvaret i att blanda med andra droger, te.x. Jag tycker nog inte man kan skylla det på drogen i sig. Jag tycker alkohol är värre att överdosera för man tappar omdömmet totalt, fördelen med GHB/GBL är att man inte tappar omdömmet på samma sätt.

Jo men mitt i ruset så bryr inte alla sig om milliliter måttet jag exempelvis. Nu var det iofs många år sedan jag började med GHB redan innan det blev olagligt och känner (läs kände då jag bytt umgängelse krets) bara två som har dött på det på tio år så kanske siffran är låg om man inte räknar in att de som dog av GHBn inte var vana ?knarkare? utan bara var ute för att festa och ha lite kul och tog en ?kork? för mycket.

Men jag säger inte att du har fel detta är mina erfarenheter och jag är helt övertygad om att du talar sanning och har en helt annan bild av GHB som kanske är bättre än min oavsett så var poängen bara att jag tycker man kan ändra namnen på droger innan man stoppar ni dom i spel inget annat ingen borttagning eller dyl. (om så var fallet så ryker snart healing potions me det kanske är tillväxthormon)

Skrivet av XIXPS:
Skrivet av MKultra:
Skrivet av XIXPS:

GHB däremot har jag skälv varit dödförklarad av 3 ggr på samma dag det är alldeles för lätt att överdosera enligt min mening.

Hur lyckas man med denna bedrift? Struntar i att använda ett millilitermått antar jag, och/eller fyller på för ofta? Jag hade aldrig ett enda problem med att överdosera under de 3 år jag använde, det är alltså tusentals doser det handlar om.

Jag tror helt enkelt det handlar om att man är slarvig eller rent av dumdristig, det är detta som gett GHB/GBL ett så pass dåligt rykte, att vissa använder det oansvarigt och inte förstår alvaret i att blanda med andra droger, te.x. Jag tycker nog inte man kan skylla det på drogen i sig. Jag tycker alkohol är värre att överdosera för man tappar omdömmet totalt, fördelen med GHB/GBL är att man inte tappar omdömmet på samma sätt.

Jo men mitt i ruset så bryr inte alla sig om milliliter måttet jag exempelvis. Nu var det iofs många år sedan jag började med GHB redan innan det blev olagligt och känner (läs kände då jag bytt umgängelse krets) bara två som har dött på det på tio år så kanske siffran är låg om man inte räknar in att de som dog av GHBn inte var vana ?knarkare? utan bara var ute för att festa och ha lite kul och tog en ?kork? för mycket.

Men jag säger inte att du har fel detta är mina erfarenheter och jag är helt övertygad om att du talar sanning och har en helt annan bild av GHB som kanske är bättre än min oavsett så var poängen bara att jag tycker man kan ändra namnen på droger innan man stoppar ni dom i spel inget annat ingen borttagning eller dyl. (om så var fallet så ryker snart healing potions me det kanske är tillväxthormon)

Inte undra på att Sverige är på väg åt helvete. När folk försöker ha ihjäl sig 3 ggr om dagen.


signatur
Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:

Inte undra på att Sverige är på väg åt helvete. När folk försöker ha ihjäl sig 3 ggr om dagen.

Nu var det iofs en och samma gång men jag var ?död? tre gånger två i ambulansen och en på sjukhuset men återupplivad.

Medlem

sjukt kul med alla "jag har dagit ditten och datten och jag tycker..."-inläggen

on topic: lol på sån skitcensur. dock är det sorgligt att dom är så jävla profitkåta så dom tar bort det. Fallout3 hade klarat sig även om några fjantländer hade förbjudit det. hur funkar det t.ex. om dom lägger upp det så att man köper det via nätet som nerladdnings-bar version? hade nån i ett censur-land kunnat köpa det och hade det varit lagligt isf? bara en tanke jag har såhär dagen efter en fredag


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

XIXPS : dock så brukar ju t.ex tjack ge kanske +2 speed 5min, sen -5speed 20min i spel... tiderna taget ur luften..

vad jag menar är att droger ger ju aldrig enbart bra egenskaper i spel.. oftast kommer ju en saftig bieffekt efter..

Medlem

Jag vill ha, Jet, Psyco, Mentats, Buffouts och allt sånt! Original names FTW i detta fall. (Ja, jet kom inte förrän i 2:an men ändå)


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Skriv svar