Även Red Alert 3 får DRM

Medlem

Själv så ser jag inget direkt stort problem med detta skydd, folk klagar på att man bara får installera det på 5 maskiner, eller 5 gånger på 1 dator.. men har folk glömt att man får tillbaks sina 'installation credits' varje gång du avinstallerar spelet när du är ansluten till internet? Och kom inte och säg här att nån av dom som klagar mest här inte sitter på någon form av fast internetanslutning. Jag personligen har inga problem alls med detta skydd för RA3.

Skrivet av Talie:

Själv så ser jag inget direkt stort problem med detta skydd, folk klagar på att man bara får installera det på 5 maskiner, eller 5 gånger på 1 dator.. men har folk glömt att man får tillbaks sina 'installation credits' varje gång du avinstallerar spelet när du är ansluten till internet? Och kom inte och säg här att nån av dom som klagar mest här inte sitter på någon form av fast internetanslutning. Jag personligen har inga problem alls med detta skydd för RA3.

Tänk om jag råkar sitta i skogen med ett 25kbt modem?


signatur
Inaktiv

Alltså det har ingenting att göra med "hur lätt det är för kunden" och "det är inte så farligt". Vi som konsumenter ska inte behöva vara dom som gör kompromiserna för att köpa spelen. Det är utvecklarna(och i de flesta fall utgivarna) som ska göra kompromisen för sina kunder.
Kommer detta verkligen stoppa pirater? Inte en chans. Kommer detta göra att fler folk köper piratkopior, för att de känner sig förolämpade av att företagen behandlar dom som skit? Troligtvis.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Tänk om jag råkar sitta i skogen med ett 25kbt modem?

Hur F-n får du elen att räcka mer än 5 min ?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Spelen crackas ju direkt oavsett hur mycket drm de använder så jag tycker det är slöseri med pengar att använda drm.

Medlem

Ja vad kan man säga, ser inget fel i att skydda en produkt från att spridas illegalt. Dock snackar vi om att försöka stoppa de mest påhittiga och kreativa, ungdomarna. Är nog ganska hopplöst. Iallafall är det ingen bra business att göra pc-spel idag till en grupp som inte har gott om pengar, men gott om tid.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Talie:

Själv så ser jag inget direkt stort problem med detta skydd, folk klagar på att man bara får installera det på 5 maskiner, eller 5 gånger på 1 dator.. men har folk glömt att man får tillbaks sina 'installation credits' varje gång du avinstallerar spelet när du är ansluten till internet? Och kom inte och säg här att nån av dom som klagar mest här inte sitter på någon form av fast internetanslutning. Jag personligen har inga problem alls med detta skydd för RA3.

Tänk om jag råkar sitta i skogen med ett 25kbt modem?

Jag sitter ute i skogen med 24mbit så jag tvivlar på att problemet med dålig lina är särskilt vanligt, dessutom så är det ju inte direkt några megabyte med information som ska skickas

I sen sa någon annan nåt om att köpa en musik cd eller en dvd film och bara få kolla på den i 5 olika spelare.. det är ett ganska dåligt exempel för se det såhär att varje gång du tar ut skivan så har du 'avinstallerat' och då (om man följer systemet som kommer med RA3) får du tillbaks din installations-credit så du kan ju faktiskt titta på filmen hur många gånger som helst, men dock maximalt på 5 spelare samtidigt, frågan är, hur många tänkte du använda samtidigt? Aja orkar inte med mer just nu. [flameproof suit]

Medlem

Visst man kanske får tillbaka sina credits om man avinstallerar. Men det är ju inte det detta handlar om utom att ett företag inte litar på sina kunder. Och kan inte ett företag litar på sina kunder så kan ju inte heller kunderna lita på företaget. Så man kan ju säga att dom gräver en vallgrav för att hålla bort inkräktare men dom kommer ju själva ramla i.

Medlem

körde betan, kommer inte att köpa det här spelet iaf allt alla spel är fan tråkiga nu för tiden. vad hände men spelkännsla?

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Bra idé av EA tycker jag. Håll piraterna borta!

Det spelar ingen större roll på piraterna, spore har DRM och reloaded lyckade cracka de och det fungerar utmärkt. Som tidigare sagts i denna tråd, endast konsumenterna far illa, piraterna är oberörda.

Medlem
Skrivet av Talie:

Själv så ser jag inget direkt stort problem med detta skydd, folk klagar på att man bara får installera det på 5 maskiner, eller 5 gånger på 1 dator.. men har folk glömt att man får tillbaks sina 'installation credits' varje gång du avinstallerar spelet när du är ansluten till internet? Och kom inte och säg här att nån av dom som klagar mest här inte sitter på någon form av fast internetanslutning. Jag personligen har inga problem alls med detta skydd för RA3.

Troligt att många kommer att sitta och avinstallera alla sina spel innan en formattering. Det är väl också rätt vanligt att datorn kraschar på något sätt så att man inte kan avinstallera...

Skrivet av conthox:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Tänk om jag råkar sitta i skogen med ett 25kbt modem?

Hur F-n får du elen att räcka mer än 5 min ?

Det är la lugnt bara man cyklar någon timme då och då på generatorn. hehe:)


signatur
Medlem
Skrivet av SuperTank:

Bra idé av EA tycker jag. Håll piraterna borta!

Jag undrar om du kan spela red alert 3 år 2025 som piraterna kommer kunna göra, du måste nog registrera spelet då, undrar om EA finns då.

Medlem
Skrivet av andman:

Jag undrar hur de identifierar en viss dator. Hårdvara? Något i registret? Någon som vet?

Det måste vara hårdvaran den kollar och skapar ngn slags check sum, för registret försvinner ju om man formatterar om hårddisken.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag ser ingen anledning till att införa denna typ av begränsningar. Varför spendera resurser (tid, pengar, arbetskraft) på de som ändå inte kommer att köpa produkten? Vad tjänar egentligen företaget på att jag, som betalande kund, enbart kan installera spelet x antal gånger? Och viktigast av allt, vad får jag ut av detta? Det är trots allt jag och alla andra kunder som finansierar kopieringsskyddet iom att vi betalar för spelet.

Någon kanske ger svaret att det motverkar piratkopieringen men vi ser gång på gång att så inte är fallet. Trots skydd av alla de slag hamnar spelen ändå på nerladdningssiterna kort efter, och ibland innan, de släpps officiellt. Ska man dessutom gå efter kommentarerna på diverse spelforum verkar det också vara så att ju hårdare ett skydd är desto färre verkar intresserade av att lägga pengar på spelet ifråga.

Ett annat problem jag ser med onlineaktivering och system som Steam är hur detta kommer att fungera i framtiden. Om företaget går i konkurs, köps upp eller helt enkelt lägger ner supporten för ett spel, betyder det då att jag inte längre kan installera och spela det? Det kanske inte verkar som ett problem för vissa men personligen händer det att jag spelar spel från företag som inte längre existerar och där det således inte finns någon form av support kvar. Med onlineaktivering betyder det att spelen kommer få betydligt kortare livslängd.

Medlem

Sånt här drabbar bara oss vanliga konsumenter, piraterna kommer ändå ha en crackad version ute lagom tills att spelet släpps.

Så sluta lipa och piratkopiera det istället.
Eller?

Förstår inte EAs tanke bakom att irritera sina kunder.
Såg dem inte vad som hände med Spores betyg på Amazon?

Medlem

Hallå FZ vad är det för bild ni har? En skitgrym japansk sailormoon-babe

Inaktiv

Köper jag nåt vill jag ha fullständig frihet att använda det mer eller mindre hur jag vill utan att behöva va beroende av att kunna koppla upp mig mot nån EA-server en enda gång, jag vill kunna byta hårdvara så ofta jag vill utan att behöva fundera om min mjukvara kommer att fungera eller inte.
Gamla slitna Safedisc 2 hade antagligen varit lika effektivt.

Att säga att marknaden för PC-spel är döende är skitsnack, jag har hört påståendet om diverse datorer och konsoller sen tidigt 90-tal.
Marknaden finns där och så länge den har ett värde kommer spel att utvecklas, konsollerna är inte heller piratbefriade.

Det har inte kommit nåt bra C&C-spel sen Zero Hour, känner i min lilltå att det här inte heller kommer att vara skoj. Av det man sett är det mest en massa barnvänligt blajj och och SC-pastischer.
EA är giriga och ser mer till utseende än innehåll.

Medlem

Problemet som jag tycker är om man inte får ha tex Daemon-tools installerat samtidigt som man kör ett spel med Securom. Man kanske vill ladda ner en del spel och köpa några som man sett fram emot extra mycket eller som har vissa onlinefunktioner. Man ska kunna vara halvpirat tycker jag.

123
Skriv svar