Sorgliga filmer?

Medlem
Skrivet av asker:

Även Watership Down är sorgsen på sina ställen.

Jag är inte ensam! Den filmen har framkallat alla känslor som finns hos mig! Förutom de perversa känslorna...


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Avstängd

Jag gillar sorgliga filmer. Finns det något bättre, åtminstone retoriskt, när hjälten snubblar på mållinjen, eller när han dör just efter att ha nått sitt mål? Visst, lyckliga slut är inte dumt, men jag föredrar ändå när man kan känna medömkan för karaktärerna.

Två av de bästa exemplen finns med i Silmarillion:

Det ena är när Fingolfin blir felinformerad och rider för att möta Morgoth i strid.

Det andra gäller Túrin, som genom Morgoths förbannelse, vars liv blev en enda lång tragisk berättelse.

Höjdpunkten är när Beleg Cúthalion kom för att rädda honom, men när Túrin vaknade trodde han att Beleg var en fiende och dödade honom.

Dessa två exempel är de enda två gångerna då jag fällt en tår för en boks skull (förutom kanske Benjamin Duva när jag läste den i sexan).

För att återgå till ämnet filmer så gillar jag Edward Scissorhands starkt. Det är helt klart en av de bästa filmerna jag sett. Tim Burton är underbar.

Förutom sorgliga filmer älskar jag även deras motsats: riktiga må-bra-filmer, som t.ex. Amelie från Montmartre eller Min Granne Totoro.

Medlem

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Pursuit of Happiness
en feelgood film med några deppiga stunder. baserad på en verklig händelse.

Blow
en film som mestadels är feelgood (på ett skumt sätt hehe) och som avslutas väldigt deprimerande (på ett skumt sätt)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Tråden är två år gammal...

Das Boot.


signatur

<3

Medlem
Skrivet av jws:

Aha menar du filmen Lilja 4ever
Den handlar om traficking

Du är ju fan otrolig.

Medlem

Bridge to Terabithia


signatur

You can't win the game...

Medlem
Skrivet av EliasN:

Finns det något bättre, åtminstone retoriskt, när hjälten snubblar på mållinjen, eller när han dör just efter att ha nått sitt mål?

Precis som jesus menar du?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

blood in blood out
cider house rules (kommer inte ihåg hur den slutar dock)
spindelmannen 1
kom att tänka på den smått ångestfyllda filmen war of the worlds, kommer inte ihåg hur den slutar heller, men ska man gå mot armagedon temat röstar jag på den.


signatur

thank you, come again

Medlem

A Walk to Remember helt klart.
Men även Ghost är en klassiker!


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem
Skrivet av HinduTimes:
Skrivet av asker:

Även Watership Down är sorgsen på sina ställen.

Jag är inte ensam! Den filmen har framkallat alla känslor som finns hos mig! Förutom de perversa känslorna...

Ensam? Nja, men vi är nog inte särskilt många, i dessa tider, som uppskattar denna animerade klassiker. Ta en titt på den andra filmen jag nämnde om du inte gjort det!

Medlem

What Dreams May Come med Robin Williams. Fantastiskt bra.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Rob Roy ...tyckte det var lite sorglig i mellanåt, t.o.m. nästan grät en skvätt vissa stunder:$

Inaktiv

Giuseppe Tornatores film Cinema Paradiso är en av min favorit filmer. För mig var den grymt stark, kände liksom igen mig från min egen barndom.
Sedan så är känslan i italiensk film så härlig.
Giuseppes andra film Malena är rätt bra också.
http://www.imdb.com/title/tt0095765/ - Cinema Paradiso, Ska man se den så måste man se directors cut annars så är det en helt annan film. Dom klippte ner den till typ 1½timme när den släpptes för 20 år sedan. För dom trodde ingen orkade se filmer över 2 timmar
http://www.imdb.com/title/tt0213847/ - Malena

Avstängd
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av EliasN:

Finns det något bättre, åtminstone retoriskt, när hjälten snubblar på mållinjen, eller när han dör just efter att ha nått sitt mål?

Precis som jesus menar du?

Hehe. Nja, jag menar inte som Jesus. Nu kommer jag att spoilra, men det får du ta.
Döden ingick ju i planen. ^^

En annan sak som jag gillar är när det i en serie finns en karaktär man gillar väldigt mycket och som sedan dör. Hände i en serie jag såg. Jag grät inte, men det hade inte krävts mycket till.
Tjejen som dog hade varit kär i huvudpersonen genom hela serien och jag väntade på att han skulle besvara känslorna. Så, när det höll på att hända så blev hon dödad av huvudkaraktärens bror efter ett allvarligt missförstånd.

Alltså, när man verkligen känner för karaktärerna ... berättelser där man verkligen älskar karaktärerna och man får känna lite medlidande för dem. Åh, jag vill ha mer av det.

Edit: Ett problem är ju också att man (åtminstone inte jag) inte vill veta vilka berättelser som innehåller sådana saker, då det är en stor spoiler att få veta att någon viktig karaktär kommer att dö längre fram i serien.
Det är egentligen en sådan sak som man mer eller mindre får "hoppas" på. I och för sig så gör ju chocken ganska mycket, om det inte alls var väntat.

Medlem

Schindlers List, har verkligen ingen sagt den?

Medlem

EliasN, det du beskriver med snubblingen är jävligt spot-on. En av mina absoluta favoritfilmer är "Into the Wild". Även fast jag visste hela filmen hur den skulle sluta skar det mitt hjärta itu när slutet kom.

Förresten, tråden som aldrig ville dö?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Schindler's List, 21 Grams, Magnolia. Kommer säkert på fler...


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Ladder 49 lyckades nästan röra mig till tårar.
The Green Mile är riktigt sorglig fast det var ju ett tag sen man såg den nu : p
I Taket Lyser Stjärnorna som är bioaktuell just nu sägs ju vara ganska sorglig också men jag har dock inte sett den själv. Däremot har jag läst boken ^^,


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

tråden är ju ca 6 6 1/2 år gammal, shiet! kanske skulle damma av den innan man skriver...


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av RagNy:

tråden är ju ca 6 6 1/2 år gammal, shiet! kanske skulle damma av den innan man skriver...

6-6½ år gammal?
Den startades 2006, men om man är 6-6½ år gammal och inte så hajj på matte kanske...

Click är en ganska sorglig film,

men som med alla disney-filmer så ska det sluta på ett bra sätt såklart, vilket är lite synd då den skulle vara ännu bättre om den slutade när pappan dör efter att ha levt hela sitt liv i fast forward.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

bambi kanske?


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Click är ju väldigt sorglig för att vara klassad som en komedi, som Greger sa så borde filmen slutat utanför sjukhuset.

Medlem

Walk the line, där Joaquin Phoenix gör rollen som Johny cash,
sorglig och bra film och grym musik. Joaquin Phoenix sjunger alla låtarna själv också.

Avstängd
Skrivet av sno0zer:

EliasN, det du beskriver med snubblingen är jävligt spot-on. En av mina absoluta favoritfilmer är "Into the Wild". Även fast jag visste hela filmen hur den skulle sluta skar det mitt hjärta itu när slutet kom.

Mm. Håller med om det.

Citat:

Förresten, tråden som aldrig ville dö?

Haha, nu när du säger det. ^^
Läste 2009, istället för 2008. Annars hade jag inte återuppväckt den.

Håller med om Click. Hade varit bättre så.

Medlem

2fast2furiuos


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

King Kong är ju också en rätt så sorglig film, hitta en sketsnygg blondin och så är man en förvuxen apa, det är inte lätt att bli hembjuden när man är stor och luden,
sorgligt värre.

Medlem

Varför har ingen nämnt "The Elephant Man"? Fy skäms!
[http://www.imdb.com/title/tt0080678/]

Och den där filmen om en flicka (spelad av Dakota Fanning) som bor i typ Sydamerika och som har en livvakt, men blir sedan kidnappad (Dålig livvakt) och föräldrarna krävs på lösensumma för att få se sin dotter igen.

Hjälp mig!

Medlem
Skrivet av nyhlin:

Varför har ingen nämnt "The Elephant Man"? Fy skäms!
[http://www.imdb.com/title/tt0080678/]

Och den där filmen om en flicka (spelad av Dakota Fanning) som bor i typ Sydamerika och som har en livvakt, men blir sedan kidnappad (Dålig livvakt) och föräldrarna krävs på lösensumma för att få se sin dotter igen.

Hjälp mig!

Man on Fire! Också en ruggigt bra film, med sorgligt slut.

Medlem
Skriv svar