Namninsamling mot polisen amunition

Medlem
Namninsamling mot polisen amunition

Polisen har nu skutit ihjäl ännu en person som absolut inte förtjänade att skutas ihjäl.. hade han dött om dom hade andra kulor.. det tror jag.. problemet ligger i att fel människor blir poliser.. och vill "panga" folk.. men detta är alltid en bra start..
Namninsamling mot hålspetskulan!
[http://www.forbudmotkulan.se]

Medlem

Kulan stannar i kroppen på den dom siktar på och flyger inte in i människor bakom, det är väll bra?


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Polisen brukar inte sjuta på folk for fun.
personligen så tror jag att folk de pangar på har nått fuffens för sig, så hellre att skottens tannar i dem än åker ut och sjuter ihjäl Anna 4år.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Kulan stannar i kroppen på den dom siktar på och flyger inte in i människor bakom, det är väll bra?

Men hur ofta står det personer bakom någon som får en pistol riktad mot sig? Ifall dom gör det så får dom väll fan skylla sig själv :P..

Sen hur roligt skulle det vara att dö efter 10 min lidande för att du blivit skjuten utav en såndär kula som stannar och RIVER upp innuti kroppen?


signatur

Rail or Die

Inaktiv

Märkligt att "dum-dum" kulor är förbjudna i krig enligt geneve-konventionen, men svenska polisen får använda dom. Lite sinnesjukt om du frågar mig.

Kulan trasar sönder en hel del. Det räcker att du blir skjuten i benet, så måste du få vård jävligt snabbt om du inte ska förblöda + att du antagligen får skador för livet.

Medlem

i krig vill man inte döda, det är mer kostsamt för motståndaren att ha massa sårade, de döda är gratis


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Skrev på direkt. Poliserna verkar ju helt körda i skallen. Hur kan TVÅ poliser inte lyckas avväpna en snubbe med kniv. Inkompetenta arslen.
Skall de vara såjäkla skjutglada borde de få soft air guns...

Medlem
Skrivet av Lappis:
Skrivet av SuperTank:

Kulan stannar i kroppen på den dom siktar på och flyger inte in i människor bakom, det är väll bra?

Men hur ofta står det personer bakom någon som får en pistol riktad mot sig? Ifall dom gör det så får dom väll fan skylla sig själv :P..

Sen hur roligt skulle det vara att dö efter 10 min lidande för att du blivit skjuten utav en såndär kula som stannar och RIVER upp innuti kroppen?

Jag tyck mig minnas hur kulan som åkte igenom kroppen på personen i Göteborgskravalerna flög in i lycktstolpen bakom, och nätt och jämnt missade folk som sprang omkring.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Jag kände en person lite flyktigt som blev skjuten i BAKHUVUDET, och dog såklart, av en polis. Han blev helt frikänd , efter att dragit nån rövarhistoria om att han siktat mot benet men pga att han (polismannen) inte haft någon skjutövning på länge så missade han skottet!! På 3-4 meters avstånd!!!

Ang. Göteborgskaravallerna så stannade kulan i kroppen på han som blev skjuten. Skottet som tog i lyktstolpen var en annan kula.

Medlem

Waff-Waff. Tragiskt.
Att man ens går på sådana lögnaktiga historier...

Inte för att jag är religiös på något sätt men ibland undrar jag om inte djävulens avkomma satt klorna i polisverksamheten. Polis = makt = något som idag kan missbrukas utan att det resulterar i några större påföljder.

Medlem

mm att polisen står över alla lagar i swe är riktigt sunket :/
hårda tag är bra, det är jag för, men när de gör ett uppenbart FEL, så ska man straffas. Enklare än så är det inte.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

tror inte att det är något utmärkande för sverige, polisen har mycket större befogenheter i tex tyskland och usa.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

verkar som att folk här inte har nåt emot ammunitionen, utan polisen?


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

håller med att det är helt sinnessjukt att den ammon är förbjudet i KRIG! men inte av en polis orginisation.
det är helt sinnies sjukt.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Kulan stannar i kroppen på den dom siktar på och flyger inte in i människor bakom, det är väll bra?

Problemet är att inte bara kulan stannar i kroppen. Energin från kulan och splitter från kulan stannar också i kroppen. Det är dåligt för kroppen.

Medlem

Men herregud. Om vi istället började undra varför folk blev skjutna till att börja med, så kanske ammunitionstypen är mindre viktig. Normas säkerhetspatron som polisen använde tidigare var långt ifrån "felfri" den heller. Den splittras gärna upp om den stöter på något hårt, säg ett ben, spänne, knapp mm. Det är inga problem att plocka fram läkare som intygar de otroliga farorna med att ha metallfragment som cirkulerar i kroppen.

Skillnaden mellan att bli skjuten med en Dot Gold och en Säkerhetspatron är ett par. Blir du skjuten av en Säkerhetpatron i en ren mjukdel så är stoppeffekten väldigt liten. Det finns flera tillfällen då polisen behövt skjuta flera skott för att få stopp på en person. Blir du skjuten i organ är effekten mellan de två olika kulorna väldigt lik.

När kulan går igenom gärningsmannen och träffar någon så kommer folk gråta över det med.

För de som nu tror att vi pratar humana vapen i krig. En AK5 skickar iväg en kula med en hastighet av 930m/s, 20m/s under tillåtna gränsen. Träffar du ett ben med denna kula splittras benet i många små delar, alternativ om det är ett stort ben (skuldra t ex) så viker kulan och skapar en ännu större sårkanal.

De s.k dum dum kulor som förbjöds i Haag 1899 är inte riktigt samma sorts kulor som nuvarande. De hade mjuk spets då, vilket medförde att när kulan träffade fläktes den upp och sedan rycktes de små vingarna av och forsatte i valfri riktning genom kroppen. Detta medförde problem i en helt annan skala

Är det bara jag tycker att polisen kanske skulle ha något mellanting mellan pistol och batong?

Medlem

Det är verkligen inte märkligt att kulan är förbjuden i krig medans polisen får använda den.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

...

Är det bara jag tycker att polisen kanske skulle ha något mellanting mellan pistol och batong?

Det har de. Tårgassprej och tazer bl.a


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

W4rhog:

poliserna borde få bättre utbildning, straffas om de gör misstag (som vi andra) och ammunitionen bör bytas ut.
Det är väl inte så konstigt att man har något emot polisen då de faktiskt dödar människor så fort de hamnar i en hotfull situation.
Misshandeln av en man på en bensinmack för ett tag sedan är ett annat bevis på att polisen inte klarar av sitt jobb.
Man vågar ju knappt stå nära en polisbil för risken att åka på däng är allt för stor.
En polis ord väger idag alltid tyngre än ditt... och du är maktlös.

Medlem

snarta får väll polisen köra med mini-atombomber, och person minor.

exatk VAD är det för fel på tex, el-pistoler till svensk polis?

btw i krig, om jag (när jag) blir/är ditkator/ledare
så skulle jag _skita_ fullkomlig i "regler för krig"
ju mera skada och död jag kan göra med x vapnet, desto gladare skulle jag bli.
regler i krig, baah.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

och ammunitionen bör bytas ut.

Varför då?

Skrivet av ostmjuk hamster:

Det är väl inte så konstigt att man har något emot polisen då de faktiskt dödar människor så fort de hamnar i en hotfull situation.

Du skulle bara veta hur ofta en polis hamnar i hotfulla situationer (olika från stad till stad givetvis).

Skrivet av ostmjuk hamster:

Misshandeln av en man på en bensinmack för ett tag sedan är ett annat bevis på att polisen inte klarar av sitt jobb.

Tro det eller ej, men poliser är oxå människor och alla vettiga människor börjar inte slå på folk utan anledning.

Alla historier ser olika ut från olika perspektiv och med tanke på den mannens historia, hur han såg ut och att polisens syn på saken lät mycket mer trovärdig så tror i alla fall jag mer på dom än på en alkholist.

Sedan så finns det ju idioter i alla verksamheter/arbeten i världen och det brukar just vara idioterna som märks av mest.

Jag tror att alla poliser skulle behöva elpistoler, pepparspray funkar ju i många fall inte när personen är påverkad.

Medlem

Byt ut den för att ammunitionen verkar göra allt för mycket skada.

En intervju har gjorts med personen som blivit misshandlad och han berättade att hans röda ögon inte berodde på att han var alkis, han hade haft besvär med röda ögon sedan barndomen om jag inte minns fel.
Hans normala tal är något sluddrigt.
Polisens fördomar ledde till att personen blev misshandlad. Han hade faktiskt kört bil till macken och då han såg poliserna hoppade han ur och ville tipsa dem om något.

Inaktiv

Det som hände sist är inte bra. Om poliserna blir stressade och skjuter ner personen med tre skott för att han hade en kniv och var hotfull är något galet. Om inte pepparsprejen fungerade, varför drog dom inte batong i stället och helt enkelt bankade ner honom? Nu är det ju så att jag inte var där men efter det jag hade läst så tolkar jag det som att poliserna gjorde fel.
Att poliserna skyller på att de är rädda är ju ingen ursäkt. Något har gott jävligt fel på PHS om sådana poliser tillåts bära vapen.
Jag tycker inte kulan i sig är problemet, snarare poliserna som inte kan hantera vapnet! Skjut banne mig inte i magen, sikta på benen om möjligt! Jag gissar väl på att snutarna var skit skraja och när inte pepparsprejen hade nån effekt (läs: person drogad, psykos osv) tolkade mannen (hehe) situationen på det sättet att han inte hade nått annat val, i detta moment med en galen person med morakniv, och sköt då ihjäl personen.

1. Om tillhands, använd taser istället för tjänstevapnet i dessa situationer.

Som vanligt förhåller sig poliserna på allra bästa sätt förutom ett fåtal;): http://www.polisman.se/forum/viewtopic.php?t=5362

Sen stackars polis som måste leva med att ha dödat en person, och den skjutnes annhöriga såklart...


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:

Som vanligt förhåller sig poliserna på allra bästa sätt förutom ett fåtal;): http://www.polisman.se/forum/viewtopic.php?t=5362

Syftar du på Benjamins inlägg? raderat av modsen, vad skrev han egentligen?

Medlem

Regga sig? Blöh. Fast jag blir lite nyfiken på vad "skjutdomalla", som reggade sig där idag, har att säga. lol

Inaktiv

tycker karma förklarat det hela ganska väl. ammunitionen är förträfflig.
dessutom är inte faran anbart för personer direkt bakom någon som blir skjuten. (eller framför för den delen, om stoppförmågan skulle vara för klen.) rikoshetter någon?

den som har synpunkter på polisens våldsanvändning i stort bör rikta sin kritik mot rätt punkt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hålspetskulor kallas bara i slang för dum-dum, och är inte i själva verket de kulor som framenteras i kroppen. dock så är även dem förbjudna i KRIG enligt haag-konventionen 1899, skillnaden är då att en soldat är en "oskyldig" människa som bara agerar instrument åt sitt land under oftast mindre frivillga omständigheter, medans en person som begår ett brott avskriver sig många av sina rättigheter, vilket med fel agerande från dennes sida kan resultera i dödliga skador.

Medlem
Skrivet av reset2:

Det som hände sist är inte bra. Om poliserna blir stressade och skjuter ner personen med tre skott för att han hade en kniv och var hotfull är något galet. Om inte pepparsprejen fungerade, varför drog dom inte batong i stället och helt enkelt bankade ner honom? Nu är det ju så att jag inte var där men efter det jag hade läst så tolkar jag det som att poliserna gjorde fel.
Att poliserna skyller på att de är rädda är ju ingen ursäkt. Något har gott jävligt fel på PHS om sådana poliser tillåts bära vapen.
Jag tycker inte kulan i sig är problemet, snarare poliserna som inte kan hantera vapnet! Skjut banne mig inte i magen, sikta på benen om möjligt! Jag gissar väl på att snutarna var skit skraja och när inte pepparsprejen hade nån effekt (läs: person drogad, psykos osv) tolkade mannen (hehe) situationen på det sättet att han inte hade nått annat val, i detta moment med en galen person med morakniv, och sköt då ihjäl personen.

1. Om tillhands, använd taser istället för tjänstevapnet i dessa situationer.

Som vanligt förhåller sig poliserna på allra bästa sätt förutom ett fåtal;): http://www.polisman.se/forum/viewtopic.php?t=5362

Sen stackars polis som måste leva med att ha dödat en person, och den skjutnes annhöriga såklart...

En batong är ett dåligt val mot en kniv, man måste komma inpå knivmannen för att slå och en batong är ett icke-dödande vapen (på det sätt som poliser ska använda den) medan en kniv kan vara direkt dödlig. En tazer hade varit ett bra alternativ, ingen kan stå emot elshockerna.

Rent allmänt på inläggen i tråden:

Pistolen ska vara polisens skyddsvapen, det är bra att kulan inte riskerar att åka igenom kroppen och skada oskyldiga, även om det är på brottslingens bekostnad. Problem uppstår när poliserna använder vapnet på fel sätt d v s när den inte behövs.
Vilket ju är jävligt lätt att säga från sitt skrivbord, förstås.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Karmalicious:

...

Är det bara jag tycker att polisen kanske skulle ha något mellanting mellan pistol och batong?

Det har de. Tårgassprej och tazer bl.a

När fick de tazers?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Sist jag hörde något om det så var det förra sommaren och då var det bara snack om det och inget skulle köpas in då. Tasern är dyr och det har snackats om Sverige, Norge, Dannmark skulle gå ihop och köpa dem. Här i Stockholm har de inga Tasers som man ser iaf. De har Sig och sepparspray.

123
Skriv svar