Namninsamling mot polisen amunition

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Sist jag hörde något om det så var det förra sommaren och då var det bara snack om det och inget skulle köpas in då. Tasern är dyr och det har snackats om Sverige, Norge, Dannmark skulle gå ihop och köpa dem. Här i Stockholm har de inga Tasers som man ser iaf. De har Sig och sepparspray.

Tack för infon, hört något liknande. Att nåt etiskt råd skulle gå igenom sakerna först. Blev osäker när de nämdes här.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Skrev på direkt. Poliserna verkar ju helt körda i skallen. Hur kan TVÅ poliser inte lyckas avväpna en snubbe med kniv. Inkompetenta arslen.
Skall de vara såjäkla skjutglada borde de få soft air guns...

kan dom säkert göra, men till vilket pris, en kniv rätt i halsen på ena polisen innan han är fast. jag är mer förvånad att dom inte drog av en salva i benet.

ne mer bönpåsar till polisen...

Medlem

Jo, klart att det hade varit bättre. Men förstår fortfarande inte varför valt att skjuta personen. Vad går deras utbildning ut på egentligen?

Det som gör mig mest förbannad är att folk tydligen inte inser sina begränsningar. Känner man sig inte redo för att gå runt med pistol bör man påpeka detta till närmaste ledare/chef.
Varför skall det vara så jäkla svårt att fatta att polisernas utbildning måste ses över. Kontroller måste göras.

Nä, nu tänker jag aldrig mer skriva i den här typen av trådar...

Inaktiv
Skrivet av PurreSnurre:

När fick de tazers?

Undrar jag också

Polisen har ju i många år klagat på bristen på något redskap som ligger mellan batong och pistol. Men jag har inte hört att de har fått tillgång till tazers heller.


signatur

Snus är snus och mus är mus

Inaktiv

Om det går så långt att polisen skjuter någon så förtjänar den personen att bli skjuten. Hellre att han dör än att någon oskyldig bakom blir skadad eller i värsta fall dör.

Medlem

Det största problemet i denna historia (tragisk för alla inblandade) är väl alla nedskärningar, underbemannade polisstationer och väldigt tung arbetsbörda som dagens poliser lever med varje dag.
Fler poliser och mer utbildning på alla plan för poliserna och dessutom ett alternativ till batong och pistol borde kunna hindra såna här tragedier.
Dessutom, en kula är väl tänkt att skada/döda. Verkar som att många på detta forum inte förstår det. Tycker att diskussionen om kulor hit och dit är ganska onödig. Blir man skjuten så kommer det i bästa fall göra jävligt ont. I sämsta fall så får man flytta in i en etta med jordvärme.
Utbilda poliserna bättre på kulornas verkan och konsekvenser och se för guds skull till att dom får en ordentlig sjukvårdsutbildning.
Poliserna där jag bor har inte en enda sekunds akutsjukvårdsutbildning.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Nå, det generaliseras väl lite väl mycket här, mängden ingripanden med skjutvapen i Sverige är inte speciellt högt. Men ett råare samhällsklimat gör väl att även polisen är lite bekymrade (och det finns väl flera anledningar till detta men det ligger utanför den här diskussionen). Lätt att säga att "Det ska väl två poliser klara av att avväpna en knivbeväpnad man"? Har ni testat själva nån gång? Efter vad jag har förstått fungerade inte pepparsprejen på personen i fråga.

Vad som kan tyckas korkat är väl att polisens etiska råds argument för att polisen inte ska ha tasers (vilket de inte har) är att 1) Poliserna får för mycket utrustning och 2) Tasers kan döda. Jaha. Vadå? Är svenska poliser så klena så dom inte orkar bära en till pryl? Kan inte svenska polisens standard-pistol döda och är inte sannolikheten för detta större än om man använder en taser? Men, det var väl dom som beslutade om hålspetskulan också.

Medlem

Luktar lite alldaglig Rodney King kring detta.

Hannes, som blev skjuten vid Göteborgskravallerna förklarade sig själv oskyldig. Några sekunder innan han blir skjuten kastar han en gatsten mot polisen. Inget fel gjordes där. Polis eller inte, man har rätt att försvara sig.

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:

Skrev på direkt. Poliserna verkar ju helt körda i skallen. Hur kan TVÅ poliser inte lyckas avväpna en snubbe med kniv. Inkompetenta arslen.
Skall de vara såjäkla skjutglada borde de få soft air guns...

Om man inte har erfarenhet av detta skal man inte yttra sig som du gör här. Knivar ligger i en hel egen kategori och måste beaktas därefter. Att säga att två poliser som inte lyckas avväpna en person med kniv är inkompetenta är en väldigt begränsad syn av flera skäl.

Ta fillipinerna tex där svärd/knivfightstraditionen är oerhört gedigen och utvecklad genom flera århundraden. Där ser men på knivar på ett helt annat sätt och polis/militär lägger oerhört mkt tid och energi på kniv attack/försvar. Att avväpna en person med kniv kräver orthört stort kunnande och en gedigen erfarenhetsbas. För att ens ge sig in på nånting sånt skulle jag vilja påstå att gemene man behöver minst 2-3 års intensiv träning. Polisen har idag några få dagars instruktionskurs på detta som dessutom är helt felaktig och dåligt upplagd.

I USA hoppar man över knivförsvar helt och hållet i vissa stater, det är helt enkelt för svårt, istället satsar man på tazers, pepparsprej och andra alternativ som urståndsätter relativt smidigt.

Jag har tränat knivförsvar och har kompisar som tränat detta kniv attack/försvar sen 90 talet och dom säger samma sak. Det finns inget dom är så rädda för som att råka på en galning med kniv. Ju mer man tränar med vapnet ju mer inser man vad en desperat människa kan åstadkomma på kort tid.

Vladimir Putin's inre krets av livvakter har tex inte pistoler. Deras filosofi är att om en gärningsman har kommit så nära så måste man få ner honom snabbt, och då är det bara kniv som gäller. Enligt dom finns det inget vapen som urståndsätter en människa så snabbt som kniv.

Jag kan inte säga att jag hellre blir hotad med pistol än med en kniv, men jag lugnt säga att jag aldrig någonsin skulle vilja hamna i ett läge där jag behöver försvara någon jag älskar från en människa med kniv. Trots detta läser jag om kniv-attacker allt oftare i tidningen..

Jag skriver detta för att du ska få lite mer respekt för personer med kniv och kanske uppskatta polisernas läge när dom plötsligt står inför en person med kniv. Nu kanske du ser din egen kommentar i ett eget ljus och förstår att två rädda poliser utan vettig knivförsvars utbildning eller andra alternativ än sina pistoler kanske inte har något val längre... så jävlig är den svenska polisiära verkligheten!

- Mo

Inaktiv
Skrivet av jimmi:

Om det går så långt att polisen skjuter någon så förtjänar den personen att bli skjuten.

Vad lever du i för Lala-land? Skitsnack. Du gör mig bara förbannad! Som jag skrev tidigare så hade jag en flyktig bekant som blev skjuten i bakhuvudet av snuten. dvs. bakifrån (BAKIFRÅN! Obeväpnad!) springande ifrån (!) polisen på 3-4 meters avstånd. Att tillägga så var det en civilpolis som utan att legitimera sig började vifta med pistolen, snubben springer iväg..BLAM! Död!! Snutfan blev såklart helt frikänd efter att han ljög ihop någon historia.

Inaktiv
Skrivet av Waff-Waff:

Vad lever du i för Lala-land? Skitsnack. Du gör mig bara förbannad! Som jag skrev tidigare så hade jag en flyktig bekant som blev skjuten i bakhuvudet av snuten. dvs. bakifrån (BAKIFRÅN! Obeväpnad!) springande ifrån (!) polisen på 3-4 meters avstånd. Att tillägga så var det en civilpolis som utan att legitimera sig började vifta med pistolen, snubben springer iväg..BLAM! Död!! Snutfan blev såklart helt frikänd efter att han ljög ihop någon historia.

Låter som ett klockrent fall av dåligt fungerande rättssystem, om det gick till som du säger.

En intressant fråga i sammanhanget är om detta är "ett olycksfall i arbetet" eller om det är representativt för hur det går till i rättssamhället.


signatur

Snus är snus och mus är mus

Inaktiv

I detta fall var de polisens fel och inte kulans fel. Kunde ha skjutit honom i benet eller i armen men väljer hellre att skjut honom i magen, stort tjänstefel säger jag. Ge polisen lite mer vapen att välja på, t.ex. en tazer och pepparsprej istället för att bara använda såna mot ilskna supportrar m.m., det ska fan ingå i utrustningen.

Sen så tycker jag att hålspetskulan är bra mycket bättre än vanliga kulor, risken att övriga ska skadas är så minimal så det är lättare hänt att du ramlar från en stol och bryter nacken på en kudde.


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Medlem

Modemis nice svar tack för infon+kul det där med putin, stämmer ju faktist


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Pepparspray har de.

Medlem
Skrivet av Modemis:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Skrev på direkt. Poliserna verkar ju helt körda i skallen. Hur kan TVÅ poliser inte lyckas avväpna en snubbe med kniv. Inkompetenta arslen.
Skall de vara såjäkla skjutglada borde de få soft air guns...

Om man inte har erfarenhet av detta skal man inte yttra sig som du gör här. Knivar ligger i en hel egen kategori och måste beaktas därefter. Att säga att två poliser som inte lyckas avväpna en person med kniv är inkompetenta är en väldigt begränsad syn av flera skäl.

Vladimir Putin's inre krets av livvakter har tex inte pistoler. Deras filosofi är att om en gärningsman har kommit så nära så måste man få ner honom snabbt, och då är det bara kniv som gäller. Enligt dom finns det inget vapen som urståndsätter en människa så snabbt som kniv.

- Mo

ooh, Putin's vakter är inte så dåliga! Och ja, kniv är ett väldigt bra vapen. Det är ju så att ett pistolskott går alltid i en riktning dvs "--------->" "<------" etc etc.
Men en kniv eller ett svärd har alltid en unik rörelse, det kan gå hur som helst, det går från simplicitet till den mest avancerade stridsformen(förutom hand-to-hand samt fot-teknik kanske), det krävs ju hur mycket träning som helst, att attackera kan vem som helst göra, men man är ju bättre om man tränar, och att skydda sig det är något som man måste träna upp då det som sagt är något väldigt avancerat.

Medlem

Jag förstår om de känner att knivar är farligt, men vad gör de om folk drar pistoler, automatkarbiner och dylikt om de själva in har skjutvapen? Det räcker ju riktigt att vifta med kniv om någon skjuter på dig.

Medlem
Skrivet av Modemis:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Skrev på direkt. Poliserna verkar ju helt körda i skallen. Hur kan TVÅ poliser inte lyckas avväpna en snubbe med kniv. Inkompetenta arslen.
Skall de vara såjäkla skjutglada borde de få soft air guns...

Om man inte har erfarenhet av detta skal man inte yttra sig som du gör här. Knivar ligger i en hel egen kategori och måste beaktas därefter. Att säga att två poliser som inte lyckas avväpna en person med kniv är inkompetenta är en väldigt begränsad syn av flera skäl.

Ta fillipinerna tex där svärd/knivfightstraditionen är oerhört gedigen och utvecklad genom flera århundraden. Där ser men på knivar på ett helt annat sätt och polis/militär lägger oerhört mkt tid och energi på kniv attack/försvar. Att avväpna en person med kniv kräver orthört stort kunnande och en gedigen erfarenhetsbas. För att ens ge sig in på nånting sånt skulle jag vilja påstå att gemene man behöver minst 2-3 års intensiv träning. Polisen har idag några få dagars instruktionskurs på detta som dessutom är helt felaktig och dåligt upplagd.

I USA hoppar man över knivförsvar helt och hållet i vissa stater, det är helt enkelt för svårt, istället satsar man på tazers, pepparsprej och andra alternativ som urståndsätter relativt smidigt.

Jag har tränat knivförsvar och har kompisar som tränat detta kniv attack/försvar sen 90 talet och dom säger samma sak. Det finns inget dom är så rädda för som att råka på en galning med kniv. Ju mer man tränar med vapnet ju mer inser man vad en desperat människa kan åstadkomma på kort tid.

Vladimir Putin's inre krets av livvakter har tex inte pistoler. Deras filosofi är att om en gärningsman har kommit så nära så måste man få ner honom snabbt, och då är det bara kniv som gäller. Enligt dom finns det inget vapen som urståndsätter en människa så snabbt som kniv.

Jag kan inte säga att jag hellre blir hotad med pistol än med en kniv, men jag lugnt säga att jag aldrig någonsin skulle vilja hamna i ett läge där jag behöver försvara någon jag älskar från en människa med kniv. Trots detta läser jag om kniv-attacker allt oftare i tidningen..

Jag skriver detta för att du ska få lite mer respekt för personer med kniv och kanske uppskatta polisernas läge när dom plötsligt står inför en person med kniv. Nu kanske du ser din egen kommentar i ett eget ljus och förstår att två rädda poliser utan vettig knivförsvars utbildning eller andra alternativ än sina pistoler kanske inte har något val längre... så jävlig är den svenska polisiära verkligheten!

- Mo

Jag kan inte annat än hålla med, det är i stort sett omöjligt att avväpna en knivman utan att skada sej själv eller knivmannen, om man inte besitter grova skills och en mkt tur. Man kan "offra" att bli huggen i armen för att komma innanför knivmannens gard men då måste man kunna oskadliggöra honom snabbt. D v s inga metoder som polisen kan ägna sej åt.

Detta har jag erfarit av egen träning f ö.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Robboy:

Polisen har nu skutit ihjäl ännu en person som absolut inte förtjänade att skutas ihjäl..

Ursäkta, men om man är så puckad så att man viftar med en kniv (och som vissa gör - attackerar poliser) - så kan dom skylla sig själva. Visst tycker jag att det finns en del poliser som använder för mycket våld, men det finns både bra och dåliga poliser men över lag så är dom bra.

Som sagt, om man inte vill råka ut för något - ställ inte till med något. Om en polis säger till mig att släppa kniven jag håller i, så släpper jag kniven. Allt för att slippa att råka illa ut, t ex att bli skjuten. Allt annat vore korkat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag tycker det är bra att polisen använder denna ammuniton.
Livsfarligt om kulor kan gå rakt igenom förövaren, inte bara för de kan skada eller döda folk bakom, utan de förlorar ju också stoppingpower.
Polisen i det här landet skjuter inte speciellt ofta och när det gör det är de sannerligen nästan alltid berättigat.

Står man och viftar med en kniv och gör utfall så går man på en tunn linje.

Förstår dock inte varför man inte pangade honom i benet?
Helt sanslöst.

Har personligen inget större förtroende för svenska poliskåren och vet av egen erfarenhet att det finns alldeles för mycket rötägg inom poliskåren.
Spöa på den där pensionären vid macken är ju helt oacceptabelt, vad han än sagt eller gjort så finns det ingen ursäkt till att spöa ner honom.

Tror inte på mer resurser eller mer poliser, tror det gäller mer kvalitet än kvantiet, fixa bättre utbildning.

Har full förståelse att de skjöt killen som hade kniven, MEN det är ju oacceptabelt att man inte sköt han i benet.

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

Jag förstår om de känner att knivar är farligt, men vad gör de om folk drar pistoler, automatkarbiner och dylikt om de själva in har skjutvapen? Det räcker ju riktigt att vifta med kniv om någon skjuter på dig.

Såhär skrev jag: "Vladimir Putin's inre krets av livvakter har tex inte pistoler."
Hans inre krets av livvakter alltså. Personskyddet som sådant är uppdelat i olika sektorer och ansvarsområden och om någon är så nära Putin när han drar fram sin pistol eller automatkarbin att "kniv-livvakterna" kan ingripa så anser dom helt enkelt att kniv är mer effektivt än pistol. Om du skjuter en person med ett skjutvapen så har fortfarande hjärnan blod och nervimpulser traffikerar nervbanorna ett bra antal sekunder efter man har blivit träffad, mer än nog tid att fortfarande avfyra sitt vapen mot målet. Om en livvakt däremot rusar fram och dels blockerar målet med sin egen kropp och dels attackerar vapenhanden med en kniv för att omedelbart följa upp med nertagningstekniker så kommer man mycket snabbare ta ner en gärningsman. Detta gör man inte för att vara Rambo.. det fungerar bättre så helt enkelt.

Tänkvärt, intressant och ytterst skrämmande tycker jag..

Medlem

aha, känner inte till hur hans livvaktsstyrka är uppdelad. Nu vet jag.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

aha, känner inte till hur hans livvaktsstyrka är uppdelad. Nu vet jag.

8)


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Tycker det vore bättre om alla bara lyssna på lite musik istället för å bråka.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv
Skrivet av reset2:

Tycker det vore bättre om alla bara lyssna på lite musik istället för å bråka.

Bra poäng *packar ner en miljard Ipods och skickar iväg till Putin*

Medlem
Skrivet av Modemis:
Skrivet av reset2:

Tycker det vore bättre om alla bara lyssna på lite musik istället för å bråka.

Bra poäng *packar ner en miljard Ipods och skickar iväg till Putin*

Hacka Pentagon och sänd ut "Relax, don't do it" i deras internradio.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Modemis:
Skrivet av reset2:

Tycker det vore bättre om alla bara lyssna på lite musik istället för å bråka.

Bra poäng *packar ner en miljard Ipods och skickar iväg till Putin*

Hacka Pentagon och sänd ut "Relax, don't do it" i deras internradio.

HAHA!
Klockrent!


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Att skjuta någon i benet kan vara farligare än att skjuta någon i magen eftersom att det är lätt hänt att man träffar pulsådern i benet.

Medlem

Nej jag tycker kulan är en bra ide! drar man på sig eld från en polis ska det svida lite.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Nej jag tycker kulan är en bra ide! drar man på sig eld från en polis ska det svida lite.

Hehe.

Bara om man inte blir träffad när man är oskyldig.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av Lappis:
Skrivet av SuperTank:

Kulan stannar i kroppen på den dom siktar på och flyger inte in i människor bakom, det är väll bra?

Men hur ofta står det personer bakom någon som får en pistol riktad mot sig? Ifall dom gör det så får dom väll fan skylla sig själv :P..

Sen hur roligt skulle det vara att dö efter 10 min lidande för att du blivit skjuten utav en såndär kula som stannar och RIVER upp innuti kroppen?

Jag tyck mig minnas hur kulan som åkte igenom kroppen på personen i Göteborgskravalerna flög in i lycktstolpen bakom, och nätt och jämnt missade folk som sprang omkring.

Men som sagt.. om man håller i ett vapen så ska man vara medveten om att det står personer bakom den man ska skjuta ifall man skjuter.. annars borde man inte få vara polis.. Så att få dumdum kulor gör det enbart mer bekvämt att vara polis och det ska då fan inte vara bekvämt att vara det.. Man vet ju vilka risker man utsätter både sig själv och folk runt omkring sig.


signatur

Rail or Die

123
Skriv svar