Star Trek! Vilken ordning?

Medlem
Star Trek! Vilken ordning?

Nu är man där igen, det har gått i perioder med att vara besatt i olika tidsepoker, allt från andra världskriget till nutidens konflikter och har nu slutligen nått sci-fi perioden. Jag har blivit som besatt i StarTrek men är fullkommligt bortblåst när det gäller i vilken ordning de olika
avsnitten/säsongerna kommer i.
Jag vet att det finns U.S.S Enterprise, Voyager, Deep Space 9 och någon mer, men i vilken ording kommer de och/eller löper vissa av dem parallellt med varandra? Ber på mina bara knän om hjälp! Jag är totalt vilsen i planeten...


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Star Trek, Star Trek The Next Generation, Deep Space 9 ,Voyager, U.S.S Enterprise.

blev rätt va? =D


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ja

Att tänka på är att mellan 93-94 gick ST:DS9 och ST:TNG parallellt, och sedan Voyager och DS9 mellan 95-99.
För att sätta år på det hela:

  1. ST:TOS 1973-1975

  2. ST:TNG 1987-1994

  3. ST:DS9 1993-1999

  4. ST:VOY 1995-2001

  5. ST:ENT 2001-2005

ST:ENT är i min mening jävligt usel. Den ska vara "low-tech" men känns definitivt inte det. Det är usla manus för det mesta och det är väldigt konstigt i största allmänhet. Raserna stämmer inte överens alls med hur de beskrivs i tidigare serier. De fluxar fram och tillbaka hur de är under seriens gång. De lägger till saker som uppenbart skulle vara omtalade saker i andra serier/filmer. Den ger en inte alls den bakgrunden till de andra serierna som man kanske hoppats på. O s v.

Medlem

ST:ENT tycker den serien fått oförtjänt dåligt betyg.

att den inte känns low tech är ju för att man tänker på första star trek serien som gick den var ju tidsmässigt efter star trek ent men var ju usel fx i den beroende på begränsing i den tidens teknik.

Sen kan jag hålla med storyboard mässigt så tappa dom en heldel men det kan du skylla dåliga tittarsiffror på.

Så det man def inte ska göra är att jämföra tech mässigt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag menar inte specialeffekterna. De är naturligtvis ganska usla i ST:TOS. Skepp som gungar fram och tillbaka t ex. Jag menar all hittepå-teknik som de har tillgång till. Det är ju många gånger bättre prylar än de har i de äldre serierna.

Medlem

Enterprise blev ju bättre mot slutet, även om hela serien var helt ok imo. Och är det bara jag som gillar introlåten?

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Jag menar inte specialeffekterna. De är naturligtvis ganska usla i ST:TOS. Skepp som gungar fram och tillbaka t ex. Jag menar all hittepå-teknik som de har tillgång till. Det är ju många gånger bättre prylar än de har i de äldre serierna.

Håller inte med, dom har tex. inga sköldar eller torpedoer, teleportering är dom också ganska sparsamma med. Klart att det ser mer high-tech ut, och då syftar jag inte på specialeffekterna.

Medlem
Skrivet av Crenshaw:
Skrivet av Karmalicious:

Jag menar inte specialeffekterna. De är naturligtvis ganska usla i ST:TOS. Skepp som gungar fram och tillbaka t ex. Jag menar all hittepå-teknik som de har tillgång till. Det är ju många gånger bättre prylar än de har i de äldre serierna.

Håller inte med, dom har tex. inga sköldar eller torpedoer, teleportering är dom också ganska sparsamma med. Klart att det ser mer high-tech ut, och då syftar jag inte på specialeffekterna.

För att vara riktigt nördig:
Romulus hade nån high-tech AI-rymdskepp som hade warp-hastighet i något avsnitt. Har för mej att de inte hade det i början när de var med i TOS.
De andra raserna i serien hade också en massa high-tech godis, t ex klingon såg inte ut att vara low-tech direkt. Och de där blåa nissarna.


signatur

yolo

Medlem

Serien var bättre mot slutet. De shapade upp det lite, men då hade den ju redan varit döende ganska länge.

De som gillar Country diggar säkert vinjetten.

De som tycker att teknologin fungerar utmärkt är helt enkelt inte särskilt insatta i Star Trek (och det kan man ju tycka är bra eller dåligt ). Det är ingen attack mot någon men kommer man ihåg de andra serierna så är det en hel del som känns väldigt konstiga, eller bara fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Trek:_Enterprise_alleged_co...

Här hittar ni massor. Mycket mer än vad jag själv märkt av. Jag är inte en Star Trek Encyklopedia, men en del avsnitt kommer man ju ihåg och när då saker som händer tidigare än vad som senare i tidslinjen sägs hända efter det datum, så blir man ju lite fundersam

Medlem

Här har du en bra länk om du vill följa tidslinjen i Star Trek:

http://www.startrekdb.se/databas/teman/teman.php?tema_id=21

Medlem

ST:ENT - vad är deras maximum warp speed?
och vidare, vilket datum är det?

(bara sett totalt 30sec av serien det typ)


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Argh! Vad krångligt det blev, att dom aldrig kan börja med ett avsnitt och sedan följa upp den i en normal tidsordning istället för att skapa en
säsong/ serie som utspelar sig innan de tidigare serierna eller som går parallellt med varandra.

Nä... jag som var övertygad om at ST:Voy var den sista delan efter Enterprise, tycker att Voy ser mer modern ut med mer avancerad tecknologi, tycker också att deras rekvisita (masker, utrustning m.m) ser betydligt modernare ut. Jaja, tack för alla svar och all hjälp iallafall! Synd att varje box/säsong kostar runt tusenlappen att köpa i butik, så det blir bara lite pengar om man vill ha alla säsongerna från varje del i serien:(


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

jag tycker de lyckades bra med att få till Retro-aspekten i Enterprise. Några avsnitt var dötrista men jag gillade verkligen "The temporal cold war" som alla geeks klagar så hårt på. Dessutom hade serien en röd tråd genom alla avsnitt som övriga serier saknat.

I avsnittet "In a mirror, darkly" får man ju se ett av Constitution-skeppen som fastnade i det Tholianska nätet.. det klart bästa jag sätt på länge.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Man kan ju inte riktigt påstå att Voyager saknade en röd tråd. Eller DS9 egentligen heller, även om DS9 gjorde betydligt fler avstickare i sin röda tråd.

Medlem

Sharpblade -- voy är efter TNG därför det är mera hi-tec saker där i


signatur

R.I.P The_maxx

W2k
Medlem

Glöm inte långfilmerna! Det finns ju nu TIO Star Trek-långfilmer, vissa av dem är till och med riktigt bra... Sen får vi inte heller glömma den (usla) tecknade versionen av originalserien.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Nästan alla TOS filmer är ju bra. Tyvärr är ju Nemesis skitkass på alla sätt och vis. Annars är alla TNG filmerna helt ok, med undantag för First Contact, som äger totalt.

Medlem

First Contact, en av de absolut bästa mojsen man kan se på

Nemesis är inte så kass, men en långfilm med den handlingen,? nää, bättre för en film tack.


signatur

R.I.P The_maxx

W2k
Medlem

Nu ska vi se här ...

ST 1 (The Motion Picture): Väldigt retro, ser ut precis som TV-serien med kroppsstrumpor och allt .. men annars, snaaark!

ST 2 (The Wrath of Khan): KHAAAAAAAAAN!!!! need I say more? Bäst av originalfilmerna, tror jag.

ST 3 (The Search for Spock): Totalt ominnesvärd. För mycket babbel och drama, för lite underhållning.

ST 4 (The Voyage Home): Bra film med väldigt lite Star Trek-innehåll. Dock väldigt underhållande och historiskt korrekt

ST 5 (The Final Frontier): Sämst av alla Star Trek-filmer. Tråkig och babblig. Dessutom missar de enkla detaljer som hur många våningar skeppseländet har.

ST 6 (The Undiscovered Country): Riktigt bra, krig och klingoner och den kanske snyggaste sprängningen av en BoP någonsin i slutet.

ST 7 (Generations): Folk gillar att sparka på den men jag tyckte den var bra, den enda filmen med Enterprise-D dessutom.

ST 8 (First Contact): Bäst av filmerna. Jag såg den nog sex gånger på bio... dessutom lyckades de göra en ST-film som blev populär bland fler än de inbitna ST-fansen, inte dåligt alls.

ST 9 (Insurrection): Kändes som ett väldigt långt TNG-avsnitt. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad den handlade om.

ST 10 (Nemesis): Öööh .. här började det kännas som om manusförfattarna har kommit till botten av hinken med "idéer vi aldrig fick in i TNG". Fin slutstrid, annars meh.

Jag är i stor avsaknad av en DS9-film, den serien har i mina ögon mest djup av alla och har en del "arcs" som är riktigt bra. Dessutom den serien med snyggast tjejer, tycker jag. Tyvärr lär väl nästa film baseras på kalkonserien Enterprise...


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

generations är favoriten till tusen


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Sharpblade -- voy är efter TNG därför det är mera hi-tec saker där i

Jupps, vet det.. menade mellan Voyager och Enterprise Jag följde Voyager när det gick på 2:an på tv för länge sedan och nu när jag kollade in säsong 4 av Enterprise på datorn så kom jag ihåg Voy som mer hi-tec, iallfall hade de snyggare uniformer på Voyager


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Inaktiv

kommer det någon ny serie/film någon gång då?

W2k
Medlem

Jag tycker mig ha läst någon gång att de skulle lägga Star Trek på "sparlåga" efter Enterprise, för att undvika att mätta marknaden. Med andra ord, Enterprise blev ett misslyckande och man vill ge folk tid att glömma och förlåta innan man börjar försöka klämma pengar ur ST igen.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

låter inte så dumt, bara det inte tar mera än 6mån så


signatur

R.I.P The_maxx

Flakmonkey

Måste säga att jag gillade Enterprise, är inte en sån inbiten fantast att jag stör mig på såna där "småsaker". Hade det varit som så att de hade mycket bättre vapen, skepp, etc då hade jag stört mig på det, men det där som de listar på wikipedia hade jag aldrig tänkt på ^^ Gillar nog alla serierna iofs, fast Voyager är nog min personliga favorit och snart har man hela på DVD \o/

Bästa filmen är ju som flera redan nämnt First Contact. Minns att jag såg den på Sergel 1 i Stockholm, den massiva salongen... kan inte ha varit mer än 20 pers i den så man kunde bre ut sig hur mycket som helst och inga jobbiga godispåsar som prasslade heller. Helt perfekt alltså

Medlem

mm First Contact är grymt bra, var och såg den med min kusin på bio för x antal år sedan, tror jag såg den på våran lokala bio med mig mor när den kom dit med

kul med en mor som gillar Star Trek, sämmre smak finns allt!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

mm First Contact är grymt bra, var och såg den med min kusin på bio för x antal år sedan, tror jag såg den på våran lokala bio med mig mor när den kom dit med

kul med en mor som gillar Star Trek, sämmre smak finns allt!

Har en mormor som gillar Arkiv-X. Synd att favoritsläktingarna alltid bor så långt bort.

Medlem

Sådär nu har man köpt säsong 4 av star trek tng

sakt men säkerligen samlar man på sig hela serien..

när den är klar så blir det ds9 som man ska samla på sig.. hehe


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Sådär nu har man köpt säsong 4 av star trek tng

sakt men säkerligen samlar man på sig hela serien..

när den är klar så blir det ds9 som man ska samla på sig.. hehe

Får man lov att fråga vad det har kostat hittills?:)


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Det finns väldigt bra dealar på Star Trek på play.com
£300 för hela DS9 och lika mycket för hela TNG. Lite mer för hela Voyager. Vill man köpa TNG i Slimline förpackningar kostar en säsong bara £28, vilket är under hälften av vad man får betala för de grå boxarna.

1
Skriv svar