Värdelös svensk humor.

Medlem
Värdelös svensk humor.

Läs hellre bloggen på:
http://www.kebbe.wordpress.com
Tack!

---

Svensk humor måste verkligen tillhöra världens sämsta. Där är jag garanterad långt ifrån ensam. När det inte handlar om att dra dåliga skämt inbäddade i vulgära meningar och låtsas som att man inte är medveten om att ?det får folk att skratta? (Betnér), så handlar det om att förolämpa personer runt omkring en och/eller skämta på egen bekostnad (tag "Markoolio" som exempel; "Jag är fet, haha").

Jag vet inte riktigt vad det är som gör denna typen av humor uttjatad och tråkig, utöver det faktum att den är fruktansvärt repetitiv, men jag klarar inte av den. Varje söndag går den värdelösa skit som är Parlamentet. Varje söndag med samma patetiska komiker som suttit där under de senaste 5 åren och med samma värdelösa skämt och personangrepp som sagts varje söndag under dessa år. Bevisligen tröttnar inte tittarna. Är det verkligen någon som fortfarande skrattar åt hur Robert Gustafsson harklar sig under sin utslitna sketch som berusad? Är det verkligen någon som uppskattar hur Petra Mede försöker vara kontroversiell genom att ta till samma vulgära skämt som hennes manliga kollegor kört med varje år sedan 90-talet?

Jag har svårt att tro det, även om det skulle vara naivt att ignorera existensen av en publik som uppskattar materialet. Det kommer ju trots allt alltid finnas irriterande 10-åringar som tror att det är förbjudet att svära på tv.

Nu kan det tyckas att ämnet för detta inlägg är taget ur luften, men så är inte fallet. Jag såg drygt 5 minuter av Cirkus Möller på TV4 idag, vilket jag ångrar mer än mitt biobesök till dyngan "Drag me to hell". Svensk humor när den är som allra sämst, nästan i klass med det rasistiska skräp som Chris Rock spyr ur sig under en vanlig kväll av standup (vilket, tråkigt nog, alla svenska komiker med utländsk bakgrund har börjat apa efter).

Min MSN-illustration av en raid i WoW.

Måns Möller stod på en scen framför en mindre publik (som bidrog med halvhjärtade skratt och applåder) och skrattade åt sina egna skämt. Detta varvades med sketcher beståendes av Möller spelandes mot Möller i stora löständer. Bättre än så tror jag inte att jag kan formulera en beskrivning. Ärligt talat så ser jag inte hur någon kan uppskatta programmet. Som jag nämnde så kan jag med Parlamentet se hur en viss målgrupp kan uppskatta skiten, detta kan jag inte säga om Cirkus Möller. Det är bara skräp. Värdelöst jävla skräp ? i brist på andra adjektiv. Det enda logiska vore att programmet lades ned för att aldrig mer ta upp värdefull tid som kunde spenderas bättre än 25 minuter reklam. Detsamma kan sägas om den pinsamma soppa som var Roast på Berns.

Nej, släng Schyffert, Dorsin, Gustafsson, Mede, Betnér och all annan svensk skit ned i ett dike. Faktum är att det endast finns två personer i Sverige som kan klassas som riktiga komiker. Två personer som gång på gång får mig att skratta på grund av ren idioti och välutvecklade skämt. Dessa är Mona Sahlin och Lars Ohly, tråkigt att de inte vet om det.

Nu skall resten av fredagen spenderas på att se en riktigt bra film, i och med att den värdelösa skitfilm som är V för Vendetta tar upp all programtid på TV6. Tills nästa uppdatering kan du nöja dig åt riktig humor från en av Sveriges tidigare komiker (han sysslar inte med standup längre).

http://www.youtube.com/watch?v=njKhc2Gpaoo

Ha det tills vidare!

//Kebbe

Läs hellre bloggen på:
http://www.kebbe.wordpress.com
Tack!

#blogg

Medlem
Värdelös svensk humor.

Haha Kebbe, att du klankar ner på någonting är inte särskilt nytt. På många sätt är jag däremot benägen att hålla med, gillar inte riktigt den låga "attack"-humorn som präglar mycket svensk komik :/


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Jag kan inte direkt säga att jag försöker variera mina texter, då en text som hyllar t.ex. ett spel eller en film bara för variationens skull mest känns krystad. Jag är alltså medveten om att jag är rätt...monoton.

Medlem

Håller med, Svenskar är bäst på jantelagen, allt annat kan de, vi - låta åt proffsen...

1
Skriv svar